کنترل فشار مثانه در بارداری

پزشکی و سلامتبارداری و کودک

- 97/09/30
کنترل فشار  مثانه در بارداریدر ابتداي بارداري معمولاً به علت بزرگ شدن رحم و فشار آن بر روي مثانه دفعات ادرار كردن بيشتر ميشود. بعدها ممكن است به علت تغيير وضع رحم و خارج شدن آن از لگن ، فشار آن بر مثانه كمتر شده و اين حالت از بين برود. ولي در اواخر حاملگي با پائين آمدن سر جنين به داخل لگن و فشار ناشي از آن دوباره تكرر ادرار ديده ميشود.

توصيه ميشود خانم باردار از مصرف مايعات قبل از خواب خودداري كند. ضمناى هرگز ادرار خود را نگه ندارد زيرا اين كار باعث مشكلات ادراري ميشود. در صورتي كه تكرر ادرار همراه با سوزش و درد زير شكم باشد نشانه عفونت ادراري است و بايد با كاركنان بهداشتي درماني مشورت شود.

طبیعتا هر چه سایز شکم بزرگتر می شود، فشار روی لگن هم افزایش پیدا می کند. مثانه یک عضو داخل لگنی هست و محصولات حاملگی هم آن فضا را اشغال می کنند. بنابراین جای کمتری برای مثانه باقی می ماند. در نتیجه خانمهای حامله تکرر ادرار و احساس فشار به این ناحیه را پیدا می کنند و با یک مقدار کم ادرار دچار احساس دفع می شوند. این مسئله تا یک حدی عادی است. یک سری انقباضات هم در طی بارداری به وجود می آید. این انقباظات نامنظم کاملا طبیعی هستند و تاثیری روی باز شدن دهانه رحم ندارند. بنابراین اینها هم نگران کننده نیستند. اما اگر این انقباظات خیلی زیاد باشند یا سایز شکم خیلی بزرگ باشد می توانید از گن های بارداری استفاده کنید. گن بارداری یک مقدار فشار روی لگن را کاهش می دهد. اما اگر حس کردید فاصله بین انقباظات کمتر می شود و شدت پیدا می کند باید به پزشک مراجعه کنید. چون احتمال زایمان زودرس هم وجود دارد. ولی انقباظات نامنظم و گهگاهی، فشار داخل لگن و تکرر ادرار بدون سوزش، مهم نیست و نیازی به پیگیری ندارد.

چه چیزی عامل کنترل ضعیف مثانه در طول بارداری می شود؟


نیاز مکرر شما به ادرار احتمالا" تبدیل به مشکل عدم توانایی در کنترل ادرار در طول دوران بارداری می گردد ( به خصوص هنگام عطسه، سرفه، خنده یا انجام حرکات کششی و یا تغییر شکل بدن)
فشار فزاینده رحم بر روی مثانه در طول دوران بارداری، جای کمی برای جمع شدن ادرار در مثانه تان باقی می گذارد و همین امر باعث ایجاد مشکل در کنترل آن می گردد.

نکات احتیاطی کنترل فشار مثانه در بارداری


این موضوع خوشایندی نیست که شما در در طول این دوران با مشکل عدم توانایی در کنترل خود داشته باشید و گاهی این موضوع، آزاردهنده، باعث ایجاد آشفتگی و حتی خجالت آور می تواند باشد (اما نگران نباشید، این مشکل در میان اکثر خانم های باردار بسیار شایع و طبیعی است!) اما همیشه مراقب باشید که انچه قادر به کنترل آن نیستید ادرار می باشد و نه مایع کیسه آب. در صورتی که با خروج مایع کیسه آب مواجه شوید، فورا" با پزشک معالج خود تماس بگیرید! در ویزیت بعدی خود حتما" مشکل عدم توانایی خود در کنترل ادرار را با دکتر خود مطرح نمائید.

چگونه می توان فشار روی مثانه در بارداری را برطرف کرد


تمرینات ورزشی معروف به کگل (Kegel) را حداقل روزی سه نوبت و هر بار 30 دفعه انجام دهید.
مراقب افزایش وزن خود در این دوران باشید چرا که هر کیلوگرم اضافه وزن می تواند بر مثانه شما فشار وارد آورد.
به مثانه خود عادت دهید مثلا" هر 30 دقیقه یکبار ادرار کنید و پس از مدتی سعی کنید این فاصله زمانی را افزایش دهید.
روزانه حداقل هشت لیوان مایعات بنوشید (کاهش مصرف آب و مایعات تنها باعث کم آبی بدن شما خواهد شد).
از نوشیدن قهوه، آب لیمو، آب گوجه فرنگی و نوشیدنی های الکلی که می تواند مثانه شما را تحریک نماید بپرهیزید.
می توانید از پدهای بهداشتی به منظور جذب ادرار استفاده کنید.
و در پایان هنگام عطسه ، سرفه و یا خنده، پاهای خود را بصورت متقاطع نگه داشته و یا سعی کنید تا عضله نگهدارنده هنگام ادرار را منقبض کنید (حرکت کگل).
advertising