هفته دهم بارداری و علائم آن

پزشکی و سلامتبارداری و کودک

- 97/09/12
هفته دهم بارداری و علائم آن

در ماه سوم بارداری یا هفته دهم شکم مادر چگونه است


به وجود آمدن برآمدگی در ناحیه شکم یک مادر باردار از اقدامات گریزناپذیر دوران بارداری است و شما حتما آن را در این دوران تجربه خواهید نمود. به یاد داشته باشید که با ایستادن جلوی آینه، ورانداز نمودن ظاهر خود و غصه خوردن، کاری از پیش نخواهید برد و فقط وقت خود را اتلاف خواهید کرد. مادر عزیز و باردار، فراموش نکنید که شما دیگر به همین زودی نیاز به خرید وسایل ضروری برای گذران این دوران و زایمان خواهید داشت، چون دیگر لباس های معمولی و سینه بندهای قبل از بارداری، برای شما ناراحت کننده و تنگ خواهد بود و شما با این دلایل معتبر به خرید لوازم جدید مخصوص دوران بارداری می پردازید.

در هفته دهم بارداری، شما ممکن است یک یا دو کیلوگرم وزن اضافی به دست آورید و به نوعی احساس نفخ کرده و سایر علائمی که شما را بسیار سنگین تر خواهد نمود، در بدن شما دیده شود.
با داشتن اراداه بالاتر، شما به عنوان یک مادر باردار می توانید برای افزایش روحیه و احساسات مثبت خود شروع به تمرینات ورزشی سبک در دوران بارداری که تاثیر بسیار زیادی در سلامتی مادر و رشد مناسب جنین دارند، نموده و خود را آماده رویارویی با تغییرات این دوران حساس بکنید. فقط به یاد داشته باشید که پس از مشورت با پزشک و در نظر گرفتن راهنمایی های او می توانید این حرکات را آغاز کنید. پیاده روی و شنا، از بهترین تمرینات برای مادران باردار در طول این دوره در نظر گرفته شده است. اگر شما در طول بارداری خود از لحاظ جسمی فعال باقی بمانید، عضلات بدنتان با افزایش قدرت و استقامت خواهد توانست مشکلات روزمره دوران بارداری شما را به آسانی تحمل کند. همچنین انجام این حرکات ورزشی به شما کمک خواهد کرد تا از افزایش وزن در دوران بارداری که اصلا به سود شما نیست، جلوگیری شود. در نهایت می توان ادعا کرد که انجام حرکات ورزشی سبک، تحت نظر پزشک معالج در این دوران باعث پیشرفت طبیعی هفته دهم بارداری شما خواهد شد و تا سه ماهه سوم بارداری هم ادامه خواهد یافت.

وزن نوزاد در هفته دهم بارداری


نگران نباشید هنوز رویان شما آنقدر رشد نکرده است و آنقدر بزرگ نشده است که شما را اذیت کند اما به هر حال در این هفته او نسبت به هفته‌های قبل بیشتر رشد می‌کند و شروع به تکان خوردن می‌کند و می‌توان گفت اندازه او تقریبا دوبرابر شده است. طول بدن او از سر تا پا حدود 2.5سانتی‌متر یا بیشتر است. اگر بخواهیم اندازه او را برای شما شبیه‌سازی کنیم باید بگوییم او به اندازه یک آلو بخارا شده است. وزن او حدود 8 گرم یا کمتر است اما خوشبختانه او مهم‌ترین و بحرانی‌ترین مراحل رشد خود را پشت سر گذاشته است. در چند هفته آینده سرعت رشد او دوبرابر می‌شود و به 7.5 سانتی‌متر نیز می‌رسد.

علائم هفته دهم بارداری


در این هفته، بارداری فیزیکی شما بیشتر از قبل خود را نشان می‌دهد و علائم هفته‌های قبل همچنان ادامه دارد و ممکن است علائم جدیدی همچون برجسته شدن رگ‌ها و درد مفاصل را نیز تجربه کنید. اکنون اندازه رحم شما دوبرابر شده است. در این چند هفته اخیر شکم شما به اندازه چند میلی‌متر افزایش یافته است. قبل از حامله شدن، رحم شما کوچک بود اما در این هفته اندازه آن حدود یک گریپ فروت است. رباط‌ها و عضلات شما کش می‌آید و رحمتان بزرگ‌تر می‌شود و وضعیت جسمی و روحی شما نیز نوسانات فراوانی خواهد داشت. به طور کلی، علائمی که در هفته دهم تجربه می‌کنید از این قرار است:
سرگیجه
سردرد
حالت تهوع و استفراغ
نوسانات روحی و خلقی
درد مفاصل
برجسته شدن رگ‌ها
افزایش یا کاهش وزن
ویار
خستگی
نفخ و سوزش سر دل
مشکلات گوارشی
تکرر ادرار
گرفتگی عضلات لگن
یبوست

در این دوران ممکن است به علت افزایش جریان خون در بدنتان، علائمی همچون برجسته شدن و مشخص‌تر شدن رگ‌ها در ناحیه سینه‌ها و شکم را مشاهده کنید که ممکن است بر زیبایی شما تاثیر بگذارد اما نگران نباشید پس از مدتی رفع خواهد شد. مهم این است که بدانید تحمل این رگ‌های برجسته ارزشش دارد زیرا به این معنی است که رگ‌هایتان مواد مغذی و مهمی را برای رشد کودکتان به او می‌رساند.
advertising