مصرف روغن جامد بهتر است یا روغن مایع

پزشکی و سلامتتغذیه

- 97/10/22
مصرف روغن جامد بهتر است یا روغن مایعزمانی همه از روغن جامد استفاده می‌کردند اما روغن‌های مایع که وارد بازار شد خیلی زود عمومیت پیدا کرد. مخصوصا این‌که گفته می‌شد روغن‌های مایع مضرات روغن جامد را ندارند اما بعد از مدتی این بحث مطرح شد که روغن‌های مایع نیز ضررهای زیادی دارند و حتی برخی توصیه کردند مردم دوباره سراغ روغن جامد بروند اما بالاخره روغن جامد ضرر کمتری دارد یا مایع؟در گذشته نه چندان دور کسی از مضرات روغن جامد مطلع نبود، اما نسل روغن های پرطرفدار جامد در حال انقراض است و بخش اعظم روغن های (Oils)مصرفی، روغن مایع گیاهی است.فرهنگ غذایی کشورهای دیگر این است که موادغذایی را فقط کمی تفت می دهند. مسلما چنین فرهنگ غذایی نیازی به استفاده از روغن سرخ کردنی ندارد. این صحبت ها به این معنی نیست که در دیگر کشورها روغن سرخ کردنی وجود ندارد اما مردم عمدتا روغن های خالص مثل روغن کنجد، زیتون، سویا و. . . را انتخاب می کنند.

در این بین روغن های مخصوص سرخ کردن نیز با ورودشان به بازار صنایع غذایی، به ما یادآوری کردند که روغن های مایع معمولی هم برای سرخ کردن و حرارت بالا تولید نشده اند. با وجود آنکه هنوز هم خیلی ها اعتقاد دارند روغن نباتی مزه غذا را بهتر می کند، اما دیگر کمتر کسی است که برای سرخ کردن از روغن های معمولی استفاده کند.

چربی های غیر اشباع بهترین گزینه هستند


چربی غیر اشباع در روغن زیتون(Olive) گردو، آجیل، غذاهای دریایی و تخم مرغ یافت می شود. این چربی برعکس چربی اشباع، باعث کاهش تری گلیسیرید ها (اسید هایچرب) و افزایش کلسترول خوب و کاهش کلسترول بد می گردد و به این طریق کلسترول وارد کبد می شود.چربی های اشباع در دمای معمولی جامد، ولی چربی غیر اشباع در دمای معمولی مایع هستند.چربی غیر اشباع برای ساخت سلول های مغز، سلامت قلب و نیز برای اعصاب چشم خوب می باشد.

بهترین روغن مایع و جامد امگا 3 ،بی نظیر ترین روغن دنیا


در حدود 20 سال پیش، محققان یکی از انواع چربی های غیر اشباع را یافتند و آن را «امگا 3» نامیدند و چون این چربی در بدن ساخته نمی شود، به همین خاطر یکی از چربی های ضروری برای بدن است.امگا 3 موجب کاهش چربی و فشار خون می شود و جلوی ضربان نامنظم قلب را می گیرد.اخیرا تحقیقات نشان داده است که روغن آفتابگردان صنعتی و روغن های حاوی اسید آراشیدونیک مانند روغن جوانه ذرت، به علت ایجاد التهاب موجب افزایش درد و رنج افراد مبتلا به التهاب مفاصل و همچنین تولید رادیکال های آزادی است که برای بدن مضر است.بررسی های جدید دانشمندان نشان می دهند، روغن های مایع آفتابگردان چون به صورت مایع می باشند زیاد مورد استفاده قرار می گیرند و گاهی عوارض آن ها در میان غذاها نسبت به روغن های جامد دوچندان می شود از این رو بهتر است مصرف ان ها را به حداقل رساند و یا روغن های دیگری را جایگزین آن ها کرد.

در مصرف روغن مایع اعتدال را رعایت کنید


تحقیقات نشان می دهد چربی های ترانس، میزان کلسترول بد خون را افزایش داده و کلسترول خوب را کاهش می دهند. این امر سبب افزایش احتمال بیماری های قلبی عروقی می گردد. بیشتر چربی های ترانس در غذاهای سرخ شده، ساندویچ ها و روغن نباتی وجود دارد. با توجه به این که طبق آمار موجود، سرانه مصرف روغن جامد برای هر ایرانی حدود 14 کیلوگرم و روغن مایع حدود 40 گرم است باید صنایع کشور استراتژی خود را برای کاهش اسیدهای چرب اشباع شده و ایزومر ترانس، طوری تنظیم کنند که مصارف خوراکی مناسب تر و از زیان کمتری برخوردار باشند.

مضرات روغن مایع سرخ کردنی


فرهنگ غذایی کشورهای دیگر این است که موادغذایی را فقط کمی تفت می دهند. مسلما چنین فرهنگ غذایی نیازی به استفاده از روغن سرخ کردنی ندارد. این صحبت ها به این معنی نیست که در دیگر کشورها روغن سرخ کردنی وجود ندارد اما مردم عمدتا روغن های خالص مثل روغن کنجد، زیتون، سویا و. . . را انتخاب می کنند. در کشورهای خارجی برای مصارف خانگی از روغن سرخ کردنی استفاده نمی کنند زیرا اساسا چندان غذاهای سرخ کردنی آن هم با سرخ کردن های طولانی مدت مصرف نمی کنند. درحقیقت فقط برای مصارف صنعتی و برخی رستوران ها مثل مک دونالد روغن سرخ کردنی مصرف می کنند که پایه آن پالم و مشتقات پالم است.

برای سرخ کردن مواد غذایی، هیچ وقت از روغن مایع استفاده نکنید ، زیرا سریعا اکسیده شده و تولید مواد سرطان زا می کنند. برای سرخ کردن از روغن مخصوص سرخ کردنی و در صورت نداشتن، از روغن جامد استفاده کنید.مارک خاصی را توصیه نمی کنم فقط باید این نکات را دقت کنید.تاریخ مصرف روغن و اینکه ذکر شده باشد روغن مخصوص سرخ کردنی و درجه چربی ترانس آن کمتر از 10 باشد.

بهترین روغن های مایع و جامد خوراکی سرخ کردنی


1- روغن زیتون
2- روغن کنجد
3- روغن محلی (روغن زرد)
4- روغن دنبه گوسفند

فواید روغن کنجد برای سرخ کردن


روغن کنجد به دلیل داشتن مقاومت بالا در برابر حرارت دود نمیکند، کف نمیکند، تغییر رنگ نمیدهد و بوی نامطبوع در آشپزخانه تولیدنمیکند. به همین دلیل جهت سرخ کردن بسیار مناسب است. در عین حال موجب خوش طعم شدن مواد غذایی شده و برای تهیه و مصرف سالاد توصیه میگردد.همچنین این روغن یکبار مصرف نمیباشد و میتوانید بدون اینکه نگران سرطان و یا بیماری دیگری باشید چندین بار برای سرخ کردن غذا از آن استفاده کرده و از طعم خوش آن لذت ببرید.
advertising