شناخت انواع خمیر دندان

پزشکی و سلامتدهان و دندان

- 97/10/01
شناخت انواع خمیر دندان

خمیر دندان های ضد پوسیدگی


این نوع خمیردندان حاوی ترکیبات فلورایدی مانند سدیم فلوراید (NaF)، فلوراید قلع (SnF2 ) یا مونوفلوئورو فسفات (MFP2) است. اگر غلظت فلوراید 1000 ppm (ذره در میلیون) یا بیشتر باشد، خمیردندان به جلوگیری از پوسیدگی کمک می‌کند
خمیردندان ‌های حاوی فلوراید، اثر کاهش دهندگی پوسیدگی دندان‌ ها را بر عهده دارند. مطالعات نشان می ‌دهد اگر شما در سنین کودکی یعنی حدود 2 سالگی از خمیردندان فلوراید دار استفاده کنید و همچنان به مصرف آن در سنین بزرگسالی ادامه دهید، می‌ توانید تا 44درصد از پوسیدگی دندان ‌ها جلوگیری کنید. اگر شما دنبال خرید این خمیردندان ‌ها هستید، باید بگویم که در این نوع خمیردندان‌ها معمولا فرمول فلوراید و یا کلمه فلوراید دار را به زبان کشور سازنده روی تیوپ خمیر دندان می‌ نویسند.

خمیر دندان ضد پلاک


این نوع خمیردندان از جمع شدن پلاک جلوگیری می‌کند و با کاهش دادن اثرهای سم باکتریایی روی بافت‌های اطراف دندان احتمال بروز بیماری‌های لثه را پایین می‌آورد. خمیردندان‌های ضد پلاک مختلفی حاوی مواد فعال تشکیل دهنده گوناگون در بازار در دسترس است.

خمیر دندان‌ های سفید کننده


این نوع خمیر دندان حاوی مواد ساینده‌ای است که دندان‌ها را با زدودن لکه‌ها از روی سطح دندان، سفید و درخشان می‌کند. اثر استفاده درازمدت از خمیردندان سفید کننده هنوز مشخص نشده است.
این روزها خیلی ‌ها به دنبال خرید خمیردندان‌هایی هستند که هر چه بیشتر دندان ‌هایشان را سفید کند. از طرفی دیگر شرکت‌ های سازنده خمیردندان نیز در رقابت شدید با هم هستند تا خمیردندان‌ هایی را ارایه دهند که مشتریان بیشتری را به خاطر خواص سفید کنندگی بیشتر آن، جذب کند.
ولی شما باید به عنوان یک مصرف کننده از خمیردندان‌های سفید کننده انتظارات منطقی داشته باشد.
این خمیردندان ها دارای مواد ساینده و پاک ‌کننده قوی هستند که موجب تمیزی و سفیدی و شفافیت دندان‌ها می‌شوند.
لذا اگر دندان‌هایی سالم و بدون پوسیدگی دارید، ما خرید این خمیردندان‌ ها را به شما توصیه می ‌کنیم، ولی اگر دندان‌هایتان دارای پوسیدگی متعدد و مینای آسیب دیده است، بهتر است دور این خمیردندان‌ها را خط بکشید، چون مواد شیمیایی قوی موجود در آنها به طور مستقیم روی عاج دندان قرار گرفته و سبب بروز حساسیت دندانی در شما می‌ شود.

خمیر دندان‌ های ضد حساسیت


مواد فعال تشکیل دهنده این نوع خمیردندان علائم ناشی از حساسیت عاج دندان را به دو طریق کاهش می‌دهد. نخست این که واکنش نورون‌ها به محرک درد را متوقف می‌کند و دوم این که توبول‌های عاجی دندان را مسدود می‌کند.
بیشتر شرکت های تولید کننده خمیردندان در میان محصولات خود، خمیردندان های ضد حساسیت را هم به بازار عرضه می ‌کنند. این خمیردندان‌ها مخصوص افرادی است که دندان‌ های حساسی دارند و با خوردن بستنی یا آب یخ یا چای و قهوه داغ، ناگهان دندان‌هایشان درد شدیدی را احساس می ‌کند.
اگر شما هم چنین مشکلی دارید یک تیوب از این خمیردندان ‌ها بخرید، ولی فراموش نکنید این خمیردندان‌ها برای استفاده روزمره و دایمی نیست. به طور معمول باید دو هفته از این خمیردندان‌ها استفاده کنید و بعد از آن تا چند هفته با خمیردندان‌ معمولی دندان ‌هایتان را مسواک بزنید. سپس با توصیه دندان پزشک، برای برطرف شدن مشکلتان، یک یا چند دوره دیگر از این خمیردندان‌ها استفاده کنید.

حساسیت‌ زداها


با افزودن نیترات پتاسیم یا فلوراید قلع به خمیر دندان حساسیت دندان‌ها به سرما، گرما، شیرینی یا ترکیبی از این محرک‌ها کاهش می‌یابد. البته چنانچه بیمار از دندان درد رنج ببرد، خمیر دندان ضدحساسیت درمانی موقتی است.

خمیر دندان‌ های ضد جرم


اگر سیگاری باشید، گاهی وسوسه می‌ شوید که یک خمیردندان ضد جرم مخصوص سیگاری ها را بخرید و از شر جرم‌ های روی دندان‌ و تغییر رنگ آن خلاص شوید.

خمیر دندان مخصوص جرم دندان


ما به شما توصیه می ‌کنیم که از خمیردندان های ضد جرم استفاده نکنید. این خمیر‌دندان‌ ها حاوی موادی است که قدرت سایندگی شان بالاست. بنابراین اگر شما هر شب از این خمیردندان ها استفاده کنید، باید در انتظار سایش مینای دندان هایتان باشید که از این محل‌های ساییدگی، دندان‌ها حساس می‌ شوند و شما با خوردن هر خوراکی یا نوشیدنی سرد و گرم احساس درد خواهید کرد.
ذرات ساینده این خمیردندان ها، سایش لثه‌ ها را هم در پی دارند. بنابراین اگر سیگاری‌ نیستید، اصلا چنین خمیردندانی را نخرید.
اگر هم سیگاری هستید استفاده از این خمیردندان‌ها را به یک ‌بار در هفته و یا هر دو هفته یک ‌بار کاهش دهید.

خمیر دندان ‌های چینی


شاید برخی از خمیردندان ها، قیمت بسیار ارزانی داشته باشند. بیشتر این خمیردندان‌ ها، چینی هستند که استفاده از آن ها ممنوع اعلام شده است. چندی پیش اخباری درباره سمی بودن ترکیبات خمیردندان‌های چینی در بازارهای جهانی پخش شد و بسیاری از کشورها واردات خمیردندان از چین را ممنوع کردند.

توجه نکردن به تمام دندان‌ ها


برخی افراد در مدت دو دقیقه چند بار چهار بخش از دندان‌ها را چند بار مسواک می‌زنند، اما به شصت درصد بقیه هیچ توجهی نمی‌کنند. دقت کنید که مسواک باید با تمام دندان‌ها تماس داشته باشد، چون سایش حاصل از مسواک است که دندان‌ها را تمیز می‌کند و صرف قرار گرفتن خمیردندان روی آن تاثیری در تمیزی ندارد. پلاک زائده‌ای است که باید آن را بسابید تا از روی دندان جدا شود. هیچ دهانشویه، خمیردندان، ژل، کرم یا پودری نمی‌تواند جایگزین توجه شما به تک تک دندان‌ها و دقت در مسواک زدن بشود.
advertising