کاهش پوسیدگی دندان با بروساژ و جرم گیری دندان

پزشکی و سلامتدهان و دندان

- 97/08/20
کاهش پوسیدگی دندان با بروساژ و جرم گیری دندان

جرم گیری دندان چیست


جرم گیری دندان شامل برداشتن پلاک و جرم‌هایی است که به مرور زمان روی دندان جمع شده‌اند. پلاک دندان مواد نرم و چسبنده‌ای هستند که روی دندان‌ها جمع شده و معمولاً از باکتری‌ها ساخته شده‌اند. این باکتری‌ها شیرینی را از غذاها و نوشیدنی‌ها تغذیه کرده و اسیدهایی تولید می‌کنند که به دندان‌ها حمله می‌کنند. اگر این رویه تکرار شود باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.

مزایای جرم گیری دندان


اگر دندان‌ها جرم‌گیری نشوند، پلاک‌ها و جرم‌ها روی دندان جمع می‌شوند و باعث جذب باکتری‌ها به دندان می‌شوند. با اطمینان از تمیز بودن دندان‌ها شما می‌توانید به بهبود بهداشت دهان و دندان خود کمک کنید.

جرم‌گیری دندان با استفاده از روش‌های جرم‌گیری و پولیش حرفه‌ای باعث می‌شود که مواد شیمیایی ضروری مانند کلسیم به سطح دندان رسیده و دندان‌های شما را تقویت کنند.

با جرم‌گیری و پولیش منظم دندان‌ها شما احساس بهتری خواهید داشت. بسیاری از مردم از تمیزی و براقی دندان‌های خود لذت می‌برند. با انجام این فرایندها اعتماد به نفس فرد افزایش می یابد.

آشنایی با راه های جرم­گیری دندان:


در عمل دو ابزار اصلی برای جرم­گیری دندان وجود دارد و برخی دندان­پزشکان ممکن است از هر دو دستگاه به شرح زیر استفاده کنند:

جرم­گیری با ابزارهای دستی:
دندان­پزشک شما در این حالت از یک جرم­گیر دندان استفاده می­کند و به این ترتیب به صورت دستی پلاک­های موجود بر روی دندان شما را از بین میبرد. در این حالت به دلیل اینکه دندان­پزشک توانایی مشاهده فیزیکی پلاک­ها را ندارد، مجبور است از حس لامسه خود برای شناسایی نواحی ایجاد پلاک و رسوب بر روی دندان­ها استفاده کند.

جرم­گیری با ابزارهای التراسونیک:
ابزار جرم­گیری التراسونیک پلاک­ها را از روی دندان شما با لرزش یک سر فلزی حذف می­کند و در این روش از اسپری آب برای شستن پلاک­ها از روی دندان و سرد نگهداشتن سر دستگاه استفاده
می­شود.

خمیر دندان­های کنترل جرم:
اکثر مطالعات نشان می­دهد خمیردندان­های کنترل کننده جرم نمی­تواند جرم را از روی دندان پاک کند. این خمیردندان­ها می­تواند به جلوگیری از تشکیل جرم (سخت شدن پلاک­هایی که ممکن است علت ایجاد بیماری لثه باشند) بر روی دندان کمک کند. در عمل ماده فعالی که در خمیرداندان­های کنترل جرم استفاده می­شود معمولاً پیروفسفات است.

بروساژ (پولیشینگ) دندان:


وقتی که سطح تمام دندان‌ها تمیز شد و جرم‌های آن پاک شد، نوبت به بروساژ یا پولیشینگ دندان‌ها می‌رسد. این کار به وسیله یک ابزار دستی انجام می‌شود که در نوک آن یک غلتک لاستیکی نرم قرار دارد. برای پولیشینگ دندان‌ها، خمیری به نام پروفیلاکسیز (که به اختصار پروفی گفته می‌شود) که ماده‌ای شبیه به خمیر دندان و حاوی ذرات ساینده بسیار ریز می‌باشد، مانند بستنی در داخل نوک ابزار پولیشینگ ریخته می‌شود و بر روی سطح دندان‌ها کشیده می‌شود تا لکه های روی آن را تمیز کند
کاهش پوسیدگی دندان با بروساژ و جرم گیری دندان

مراحل کار جرم‌گیری و بروساژ دندان‌ها :


معاینه فیزیکی. در این مرحله دندانپزشک با استفاده از یک آینده کوچک، سطح و اطراف تمام دندان‌ها و لثه‌های شما را بررسی می‌کند تا هر گونه علائم ژنژیویت (التهاب خفیف لثه) یا سایر مشکلات دندان و لثه را تشخیص دهد.

حذف پلاک و جرم. در اینجا دندانپزشک از طریق تصاویری که در آینه کوچک خود می‌بیند، پلاک‌ها و جرم موجود بر روی سطح دندان‌ها، اطراف خط لثه و بین دندان‌ها را به وسیله ابزاری به نام جرم‌گیر (اسکیلر) تمیز می‌کند. در زمان کار با این دستگاه، شما صدای شدید و گوش‌خراشی را می‌شنوید، اما این کاملاً عادی است و جای نگرانی ندارد. در این مرحله ما پلاک‌ها را تمیز می‌کنیم تا بعداً به جرم‌های سخت دندان تبدیل نشوند.

تمیز کردن با خمیر دندان ساینده. پس از آنکه جرم دندان‌ها و اطراف لثه به‌طور کامل تمیز شد، دندانپزشک دندان‌های شما را با یک مسواک برقی پُرقدرت مسواک می‌زند. این دستگاه هم صدای سایش گوش‌خراشی تولید می‌کند که ممکن است برای شما ترسناک باشد. اما این ابزار، وسیله بسیار خوبی برای جرم‌گیری و تمیز کردن عمقی دندان‌ها است و هر گونه جرم یا لکه‌ای که از مرحله قبل باقیمانده باشد را تمیز می‌کند.

نخ دندان تخصصی. حتی اگر شما عادت به کشیدن نخ دندان به‌طور منظم نداشته باشید، از این نخ دندان حرفه‌ای و تخصصی نمی‌توانید صرف نظر کنید. در این مرحله دندانپزشک با استفاده از نخ دندان فاصله بین دندان‌های شما را به‌طور کامل تمیز کرده و هر گونه لکه یا جرم باقیمانده در این قسمت که ممکن است باعث خونریزی از لثه‌های شما شود را حذف می‌کند.

شستشو. در این مرحله شما دهان خود را به‌طور کامل می‌شویید تا جرم‌ها و آلودگی‌هایی که در دهان وجود دارد، تمیز شود. دندانپزشک معمولاً یک مایع حاوی فلوراید برای شستشوی دهان به شما می‌دهد.

تیمار فلوراید. آخرین مرحله از فرایند جرم‌گیری و تمیز کردن دندان‌ها، تیمار فلوراید می‌باشد. در اینجا از فلوراید به عنوان یک عامل محافظ برای دندان‌های شما استفاده می‌شود که تا چند ماه بعد به مقاومت بيشتر دندان‌ها در برابر پوسیدگی کمک مي‌کند.

آیا جرم‌گیری دندان آسیب‌زا است؟


فرایند جرم‌گیری بدون است درد ولی ممکن است برخی بیماران احساس خارش یا خراشیدگی داشته باشند. اگر لثه شما زخم باشد، دندان شما پوسیدگی زیاد داشته باشد یا دندانپزشک این فرایند با ملایمت انجام ندهد ممکن است جرم‌گیری با درد همراه شود. به هر حال، با استفاده از ژل‌های بیحس کننده یا فریز کردن، ناحیه تحت درمان به صورت موضعی بیحس می‌شود.

جمع بندی:
بهداشت دندان و سلامتی آن از زیبای ظاهری دندان اهمیت بیشتری دارد هرچند که سفی کردت دندان و جرم گیری آن به زیبایی دندان هم اضافه می کند. در صورت تشخیص پزشک، یکی از روشهای جرم گیری دندان مانند استفاده از ابزارهای دستی یا التراسونیک را انجام دهید تا علاوه بر سفید شدن دندان ، دندان هایی سالم و زیبا داشته باشید. بهتر است بعد از جرم گیری هم حتی روشهای پیشگیری از جرم دندان را مانند مسواک زدن، استفاده از خمیر دندان های مخصوص،نخ دندان و ترک سیگار را دنبال کنید .
advertising