کاربرد بروساژ یا پولیشینگ دندان چیست

پزشکی و سلامتدهان و دندان

- 97/09/29
کاربرد بروساژ یا پولیشینگ دندان چیستدندانپزشکان با آغشته کردن دندان‌ها به خمیر مخصوص و نصب برس کوچکی روی یک وسیله خاص چرخشی اقدام به بروساژ سطوح دندانی می‌کنند که این کار معمولا بعد از جرمگیری و برای ایجاد سطح صیقلی روی دندان و همچنین حذف رنگ‌ها و لکه‌هایی که چسبندگی زیادی ندارند، استفاده می‌شود.

یادتان باشد دندانپزشک شما هنگام جرم گیری، رسوبات رنگی و املاح ته‌نشین شده روی دندان‌ها را برمی‌دارد و در نتیجه رنگ داخلی دندان تغییر نخواهد کرد و نباید انتظار سفیدی و درخشندگی داشته باشید؛ هر چند به دلیل از بین رفتن لایه جرم، کمی تغییررنگ را احساس می‌کنید ولی در بلیچینگ (روشی برای سفید کردن دندان‌ها) ماده‌ای به نام پراکسید هیدروژن به درون ساختار مینایی دندان نفوذ کرده و باعث اکسید شدن رنگدانه‌ها و در نتیجه سفید شدن دندان‌ها می‌شود. از طرفی این کار بیشتر جنبه زیبایی دارد، در حالی که جرمگیری یک اقدام درمانی است.

یکی از رایج ترین روش های برای از بین بردن زردی و کاهش پوسیدگی دندان استفاده از بروساژ و جرم گیری دندان است که با انجام این کار سلامت دندان ها بالا و زیبایی دندان ها چند برابر می شود .جرم دندان متشکل از رسوباتی است که روی سطح دندان‌ها و لثه تشکیل می‌شود و باعث ایجاد بوی بد دهان شده، رنگ و سلامت دندان‌ها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد مانند سیاهی دندان کودکان که می‌تواند به پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه منجر شود.

هدف در جرم گیری دندان، برداشتن رسوب روی دندان‌ها و لثه است. این رسوب ها علاوه بر تغییر رنگ در دندان ها و باعث شدن ظاهر نازیبای دندان، ممکن است باعث بوی بد دهان شوند. در طولانی مدت این رسوب ها می تواند سبب بروز پوسیدگی دندان ها و بیماری لثه شده و به سلامت فرد آسیب بزند.

در بروساژ دندانپزشک زیبایی با آغشته کردن دندان‌ها به خمیر مخصوص و نصب برس کوچکی روی یک وسیله خاص چرخشی، اقدام به بروساژ سطوح دندانی می‌کنند. با این کار دندان ها جرم گیری شده و با برداشتن رسوبات رنگی و املاح ته‌نشین شده روی سطح دندان‌ها، رنگ آن ها سفید شده و باعث زیبایی لبخند خواهد شد.

اشخاصی دارای عادات غلط مانند استعمال سیگار و یا مصرف زیاد نوشیدنی ها مثل چای و قهوه و نیز مسواک نزدن مکرر هستند، زودتر از بقیه دچار جرم دندان خواهند شد. علاوه بر عادات نادرست فرد، مواد موجود در دهان نیز باعث رسوب دندان ها می شوند. بزاق دهان به صورت طبیعی دارای املاحی بوده که در قسمت‌هایی از دهان و دندان‌ها رسوب می‌ کند و به مرور زمان هم میکروب‌های دهانی و مواد غذایی به این رسوبات اضافه می‌شوند.

بهداشت دهان و دندان باید رعایت گردد ودر فواصل زمانی مناسب از مسواک و نخ دندان استفاده گردد. چراکه در مراحل اولیه این پلاک‌ها به راحتی با مسواک‌زدن قابل پاک شدن است، اما به مرور زمان شبیه لایه ‌ای سخت شده و روی دندان را می گیرد که در این حالت نیاز درمان توسط دندانپزشک می باشد. برای از بین بردن این جرم روی دندان ها باید به دندانپزشک متخصص مراجعه کرد.

جرم گیری دندان با روش های مختلفی می تواند انجام گیرد و نتایج مطلوبی برای فرد منجر شود. تشخیص انتخاب نوع جرم گیری بر عهده دندانپزشک است. باور غلطی که در رابطه با جرم گیری وجو دارد این است بیشتر افراد این تصور را دارند که جرم گیری خطرناک بوده و می تواند باعث بروز عارضه هایی در ناحیه دندان و دهان گردد. این تصور وجود دارد که جرم گیری باعث حساس شدن دندان‌ها می‌شود و در صورت مصرف نوشیدنی گرم یا سرد دندان‌ها تیر می‌کشند. به خاطر ضخامت و سختی که جرم روی دندان دارد سبب می شود که به عنوان یک عایق عمل کرده و با برداشته شدن آن بیمار متوجه تغییرات حرارتی شود. البته این حساسیت و احساس درد دائمی نبوده و بعد از گذشت چند روز از بین حواهد رفت. در حقیقت وجود جرم روی دندان‌ها علاوه بر این‌که برای لثه و بافت‌های نگهدارنده دندان مضر است، محلی برای تجمع و تکثیر میکروب‌ها به حساب می‌آید. پس جرم گیری دندان های رسوب گرفته و دارای جرم، برای حفظ سلامتی دندان ها ضروری می باشد.
advertising