حساسیت دندان و درمان آن

پزشکی و سلامتدهان و دندان

- 97/08/16
حساسیت دندان و درمان آن

حساسیت دندان


گاهی هنگام جویدن غذاهای سرد و گرم دچار دردی ناگهانی و شدید در دندانهایتان می شوید که همان موقع برطرف می شود. ممکن است این درد را در دندانی سالم و یا پر شده حس کنید که سبب نگرانی شما از پوسیدگی آنها شود. سپس به دندانپزشک مراجعه کنید و پس از چک شدن دندانهایتان متوجه شوید که دندان یا دندانهای مذکور سالم هستند و مشکلی ندارند. در چنین حالتی شما دارای دندانهایی حساس هستید. البته باید توجه داشته باشید که اصولا دندانهای ما ممکن است تحمل غذاهای خیلی سرد یا خیلی گرم را نداشته باشند. از طرفی وقتی شما در حال جویدن غذای داغ هستید و به ناگهان نوشیدنی بسیار سردی را می نوشید قطعا دندان شما در اثر این تفاوت شدید دما به نوعی دچار شوک می شود و این تغییر شدید مناسب دندان های شما نیست. به احتمال قوی اگر شما از غذاهایی با دمای معتدل یا به عبارتی دمای محیط استفاده نمایید هیچگاه مشکلاتی همچون حساسیت دندان را تجربه نخواهید کرد.

بعضی دندانها ترک هایی روی خود دارند که چندان عمیق نیستند و با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند. معمولا خوردن خوراکی های سفت مثل ته دیگ، جویدن یخ، یا از همه بدتر شکستن مثلا پسته با دندان می تواند سبب ایجاد اینگونه ترک ها گردد که یکی از عوامل حساسیتهای دندانی است. بعضی از این ترکها نیازمند درمان است. مسواک زدن به شیوه نادرست، وارد کردن فشار بیش از حد بر دندانها، استفاده از مسواک نامناسب و کارهایی از این دست نیز می تواند سبب حساسیت دندانی و یا پایین رفتن لثه ها شود که باز هم به دلیل قرار دادن بیشتر ریشه دندان در معرض مواد غذایی یا تغییر دما باعث ایجاد درد خواهد شد.

از دیگر عوامل ایجاد حساسیت دندانی سایش دندانها روی هم است که دلایل مختلفی همچون مشکلات عصبی، کشیده شدن دندانها روی هم، یا حتا گاه منشا انگلی دارد و سبب کاهش مینا و عاج دندان شده و حساسیت دندانی را موجب می گردد.از سوی دیگر گاهی پوسیدگی دندان بیش از حد به ریشه دندان نزدیک است. در این حالت پس از درمان نیز پرکردگی به ریشه دندان بسیار نزدیک خواهد بود که باز هم سبب حساسیت ریشه و دندان و ایجاد درد می شود. حتی گاهی برخی درمان های دندان پزشکی مثل پرکردگی و سفیدکردن دندان ها می تواند باعث ایجاد حساسیت شود. البته حساسیت ناشی از بلیچ یا سفیدکردن دندان ها شایع ولی اکثرا موقتی است. جراحی لثه و پرکردن دندانها نیز می تواند دندانها را حساس نماید که معمولا بعد از مدتی از بین می رود ولی اگر پس از پر کردن دندان حساسیت و درد ادامه یابد ممکن است به درمان ریشه منجر شود.

درمان حساسیت


آخرین و نادرترین راه برای برطرف شدن حساسیت های دندانی بیش از حد، عصب کشی است.درمان دندان درد بعد از عصب کشی و روت کانال: اغراق نخواهد بود اگر ادعا کنیم دندان درد که معمولا در بدترین مواقع به سراغ افراد می آید یکی از بدترین دردها است. این درد نتیجه عوامل مختلفی چون پوسیدگی دندان، التهاب و ورم لثه، ترک خوردن دندان ها، و غیره می باشد. در برخی موارد هنگام بروز نابه هنگام دندان درد شدید می توان برای کاهش درد از درمان های سنتی و خانگی بهره جست. به عنوان مثال استفاده از سیر ممکن است به کاهش درد کمک کند به این ترتیب که یک حبه سیر را دونیم کرده و روی دندان دردناک خود بگذارید یا حتی آن را بجوید. پیاز نیز همین خاصیت را دارد.

استفاده از جوانه گندم نیز می تواند به کاهش درد کمک کند. به این صورت که از جوانه گندم و کمی آب، محلولی تهیه کنید و از آن به شکل دهان شوی استفاده نمایید.مالیدن مقداری روغن میخک روی دندان دردناک نیز می تواند کمک مؤثری به کاهش درد نموده و با خاصیت ضدعفونی کنندگی که داراست از عفونت دهان و دندان جلوگیری کند.عصاره لیموترش هم درکاهش درد و پوسیدگی دندان و جلوگیری از لق شدن دندان و خونریزی لثه مؤثر است.ماساژ دادن آرام لثه و دندان دردناک نیز گاه می تواند از درد شما بکاهد.استفاده از چای کیسه ای مرطوب نیز ممکن است مؤثر واقع شود.مؤثرترین روش اما استفاده از دهان شوی ساده و همیشه در دسترس آب نمک ولرم است. غرغره مقداری آب نمک در فواصل زمانی کم، ورم حاصل از دندان درد و باکتری های مضر موجود در دهان را کاهش می دهد. به یاد داشته باشید نادیده گرفتن درد دندان می تواند به پوسیدگی شدید، عفونت دندان و آبسه چرکی منجر شود که عدم درمان آن برای سلامت کل بدن شما بسیار خطرناک است.

بهتر آن است که با رعایت اصول بهداشتی دهان و دندان و چک آپ های مرتب نزد دندانپزشک مجرب، اجازه ندهید دندان های شما دچار ناراحتی های شدید شود.از بهترین راه های پیشگیری از پوسیدگی دندانها احتراز از مصرف نوشابه های گازدار است چرا که از مهمترین عوامل پوسیدگی دندانها هستند. مصرف خوراکی های شیرین و یا ترش و اسیدی (مثل آب مرکبات و ترشی جات) نیز برای دندانهایتان کاملا مضر است. حالا باید بگوییم که درد دندان بعد از عصب کشی ممکن است حاصل از مشگلی در داخل ریشه دندان هم باشد. برای درمان ترک دندان به دندانپزشک فرمانیه با شماره تلفن های کلینیک تماس بگیرید .

اگر در نتیجه عوامل ذکرشده دچار حساسیت دندانی شدید بهتر است از خمیردندانهای ضدحساسیت و مسواک نرم استفاده کنید. هنگام مسواک زدن هیچگونه فشار اضافی بر دندانها و لثه خود وارد نکنید. از نوشیدنی ها و غذاهای خیلی سرد یا اسیدی استفاده نکنید. استفاده از دهان شوی آب نمک ولرم و همینطور دهان شوی حاوی فلوراید نیز بسیار مؤثر است. توجه داشته باشید مسواک زدن بالافاصله پس از صرف غذا و یا نوشیدن قهوه می تواند آسیب شدیدی به دندانهایتان وارد آورد.معمولا بیست دقیقه تا نیم ساعت پس از صرف غذا یا نوشیدنی‌ها، اسید موجود در مواد غذایی به عمیق ترین سطح دندان‌ها راه پیدا می‌کند و در نتیجه خیلی سریعتر موجب پوسیدگی و تخریب دندانها می شود به خصوص اگر با فشار ناشی از مسواک زدن همراه شود. در این حالت در واقع مسواک زدن باعث می شود اسید از مینای دندان عبور کرده به عمق دندان نفوذ کند و درنتیجه فرایند پوسیدگی دندان را تسریع نماید. بهترین راه این است که پس از صرف هر نوع مواد غذایی و نوشیدنی کمی آب یا آب نمک در دهان خود بگردانید. اگر هیچ یک از موارد مذکور کمکی به کاهش حساسیت و درد شما نکرد بهتر است سریع تر به دندانپزشک خود مراجعه نمایید.

گاهی پس از درمان دندان مشکل دار خود نیز ممکن است نسبت به غذاهای سرد و گرم حساس باشید. در این حالت معمولا پس از مدت کوتاهی حساسیت مذکور از بین می رود ولی چنانچه درد پس از چند هفته برطرف نشود ممکن است عصب دندان شما دچار آسیب شده باشد پس باز هم بهتر است با دندانپزشکتان مشورت نمایید. ممکن است دندانپزشک درمان فلور تراپی را برای رفع حساسیت دندان شما پیشنهاد کند که در واقع کشیدن لایه ای از فلورو توسط جریان دندانپزشک بر روی منافذ باز شده دندان شما است.به خاطر داشته باشید چنانچه دندان شما بر اثر تماس با مواد غذایی سرد (و نه گرم) درد می گیرد و خمیر دندان ضدحساسیت نیز کمکی به شما نمی کند، قطعا دچار حساسیت دندانی شده اید.
advertising