عوارض از دست دادن دندان ها

پزشکی و سلامتدهان و دندان

- 97/08/09
عوارض از دست دادن دندان ها

عوارض روانی، جسمی و زیبایی شناختی از دست دادن دندانها


از دست رفتن استخوانهای صورت به دنبال کشیدن دندانها اغلب در بیماران و جامعه دندانپزشکی مورد غفلت قرار می گیرد. این واقعیت اساساً توسط شاغلین این حرفه به دلیل آگاهی اندک نسبت به رابطه بین دندان و حجم استخوان فک و اینکه چه مقدار از این استخوان پس از کشیدن دندانها از دست می رود، نادیده گرفته می شود .
جایگزینی دندانهای از دست رفته در دندانپزشکی رایج در جامعه، اساساً بر ترمیم و جایگزین نمودن دندان از دست رفته با دندان مصنوعی و یا بریج ها (روکش ها) به منظور احیای جویدن متمرکز است. این شیوه درمان به هر حال توجهی به شرایط استخوان فک و جلوگیری از تحلیل آن در آینده ندارد . امروزه بیماران و دندانپزشکان با انتخاب جدیدی روبرو هستند. ایمپلنت های دندانی به عنوان جایگزینی دائم برای دندانهای از دست رفته مطرح می باشند. آنها دقیقاً همانند یک دندان طبیعی بوده و مثل آن کار می کنند. اما پیش از آنکه پیشتر برویم باید بدانیم چرا از دست دادن استخوان ها بد است؟
به این منظور به اهمیت استخوان فک و کل استخوانهای بدن می پردازیم. همانطور که می دانیم اسکلت بدن ما چارچوبی برای کل بدن است و اندامهای ما را در کنار هم نگاه می دارد، عضلات و پوست بر آن تکیه می زنند و هرگونه تغییری در این چارچوب مستقیماً در پوست رویی موثر خواهد بود. حتی قهرمانهای ورزشی هم اگر استخوان قوی و کافی نداشته باشند، ظاهر عضلانی زیبا نخواهند داشت .

رابطه بین دندانها و استخوانهای صورت چیست


تکامل استخوانها ی فکی همزمان با تکامل جوانه های دندانی در دوران جنینی آغاز می شود. فک ها در غیاب دندانهای شیری یا دائمی تکامل کافی نمی یابند. این ارتباط تنگاتنگ بین استخوان و دندانها در تمام طول عمر ادامه دارد. حفظ حجم مناسب و تراکم ایده آل استخوانی به شدت به وجود دندانهای کارا و تحریک استخوان توسط نیروهای منتقل شده از دندان حین جویدن وابسته است. هرزمان تغییری در این نیروها بوجود آید ترکیب داخلی و ظاهر استخوان فک تغییر می یابد. دندانها نیروهای فشاری و کششی را به استخوانهای اطرافشان منتقل می کنند. وقتی دندانی از دست می رود این تحریکات دیگر وجود ندارند و همانند عضله ای که دیگر از آن استفاده نشود، استخوان دور دندان نیز به تدریج تراکم و حجم خود را از دست می دهد. بنابر تحقیقات علمی ، در سال اول بعد از کشیدن دندان، 25 درصد استخوان ناحیه تحلیل می رود و این روند تحلیلی در سالهای بعد ادامه می یابد .
مردم عادی اغلب آگاهی کافی از عوارض تحلیل ادامه دار استخوان ناشی از کشیدن دندان بر زیبایی و ظاهر و عملکرد صورت ندارند. بیماران امروزه نمی دانند که تحلیل استخوان در تمام طول دوره بی دندانی ادامه خواهد داشت و حتی با داشتن دندان مصنوعی متحرک (دست دندان) این تحلیل شدیدتر خواهد شد .
دندانپزشکان ما هم صرفاً متوجه بازسازی دندان از دست رفته بوده و توجهی به استخوان ندارند .
حذف دندان منجر به تحلیل فک و آن نیز باعث تحلیل استخوان های صورت و افتادگی عضلات و پوست صورت می شود. دندانپزشکان عزیز باید بیماران خود را نسبت به عوارض کشیدن دندانها آگاه نمایند .

عوارض عملکردی کشیدن دندان :


1- از دست رفتن ادامه دار استخوان های فک و صورت لق شدن دست دندان فک پایین و بالا

2- حذف استخوان محافظ عصب فک پایین درد و سوزش هنگام استفاده از دست دندان به دلیل فشار مستقیم برروی عصب

3- ا گر تعدادی از دندانها موجود باشد فشار حاصل از پروتز پارسیل (تیکه دندان) بر دندانهای موجود تشدید شده باعث لقی و از دست رفتن آنها می شود

4- دست دندان لق باعث ناتوانی در غذا خوردن بویژه غذاهای سفت می شود (بیماران اغلب به سوپ، آش و غذاهای نرم روی می آورند

5- میوه ها، سبزیجات و ویتامین A در غذای این افراد باعث بیماریهای گوارشی و ناراحتی سایر اعضای بدن می شود. لذا این افراد نسبت به افراد دارای دندان داروهای بیشتری مصرف می کنند .

6- جویدن ناقص باعث بلع ناقص و گرفتاری معده و روده و درنهایت کاهش طول عمر می شود .

7- رابطه مستقیم بین بیماریهای قلبی –عروقی و بیماریهای دندان و لثه امروزه کاملاً اثبات شده است. پس داشتن دندانهای سالم یعنی قلب سالم و طول عمر بیشتر .

8- دندان مصنوعی پارسیل (تیکه دندان) باعث لقی دندانهای باقی مانده، پوسیدگی بیشتر دندانها، تجمع پلاک دندانی و جرم، خونریزی لثه و ... می شود. لذا دندانپزشکان و بیماران باید این موارد را در نظر گرفته و راه حل طولانی مدت را به رفع عاجل مشکل ( کشیدن دندان) ترجیح دهند .

ایمپلنت های دندانی به عنوان اولین و بهترین گزینه برای جایگزینی دندان از دست رفته به بیماران توصیه می شوند .

عوارض روحی – روانی کشیدن دندان ها :


این عوارض بسیار متغیرند . برخی کمترین تغییرات را دارند و در برخی از دست دادن دندانها به شدت بر روحیه تاثیر گذار است .

1- مشکلات در برقراری روابط عاطفی با دیگران از جمله بوسیدن

2- برخی از افراد نمی توانند از دست دندان خود به خوبی استفاده کنند و فقط در مواقعی که در جامعه حضور دارند برای حفظ آبرو دست دندان می گذارند .

3-در افرادی که تحلیل استخوان خیلی شدید است استفاده از دست دندان غیرممکن بوده و حتی باعث خانه نشینی آنها به دلیل خجالت از حضور در جمع می گردد .

4- وجود مشکلات عدیده در صحبت کردن با دست دندان باعث گوشه گیری افراد می گردد .

5- لقی شدید دست دندان فک پایین و سرو صدا هنگام غذا خوردن باعث جلوگیری از غذا خوردن در محیط های اجتماعی می گردد و حتماً این افراد در خانه نیز از خوردن میوه و سبزی پرهیز می کنند .

6-استفاده از چسپ دست دندان باعث ثبات تقریبی دندان لق می شود، اما طعم نامطلوب آن و هزینه های سرسام آور در دراز مدت توجیه پذیر نمی باشد.

7-در نهایت باعث تغییر شخصیت فرد از یک انسان اجتماعی به یک انسان گوشه گیر و فراری از جمع می گردد .

تأثیر کشیدن دندانها بر زیبایی :


1-یک فرد 65 ساله که تمام دندانهایش را نگه داشته است بسیار جوانتر از فردی است با همان سن که دندان نداشته و از دست دندان استفاده می کند.

2- کاهش ارتفاع صورت از نوک بینی تا نوک چانه به دنبال افتادگی لب ها به خاطر کشیدن دندانها باعث چین های عمیق کنار بینی و دور دهان می شود .

3- لب ها نازک می شوند و پری خود را از دست می دهند .

4- با پیشرفت کاهش ارتفاع صورت چانه جلو آمده و از نیمرخ زیبایی فرد بسیار تغییر می کند .

5- خط لبخند به دلیل پایین افتادن گوشه های دهان برعکس شده و فرد عبوس و اخمو دیده می شود .

6- نازک شدن لب ها و افتادگی عضلات صورت به دلیلی تحلیل استخوان و نبود دندانها در خانم ها بسیار شدیدتر است .

7- نازک شدن لب بالا به خاطر نبود دندانها و حمایت عضلانی – استخوانی کافی باعث افتادگی بینی و بزرگ تر دیده شدن بینی در صورت می شود .

8. چون عضلات صورت مستقیماً به استخوانها اتصال دارند، تحلیل استخوانها باعث شل شدن عضلات و افتاده تر شدن ظاهر صورت می شود .

به نظر شما آیا شبی 5 دقیقه مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ارزش ندارد ؟
advertising