دلایل تومور فک و صورت و نحوه تشخیص این بیماری

پزشکی و سلامتدهان و دندان

- 97/11/27
دلایل تومور فک و صورت و نحوه  تشخیص این بیماریتشخیص زودرس تومورهای فک و صورت که معمولا به شکل زخم های طول کشیده بروز می‌یابند با نتایج بهتر و آسان‌ترعمل جراحی همراه است.

شایع‌ترین دلایلی که در تشکیل کیست‌ها و تومورها دیده می‌شود، عامل عفونی است که به‌ دنبال آلوده شدن پالپ دندان‌ها و در انتهای ریشه دندان و در داخل استخوان بوجود می‌آیند.

این ضایعات شیوع بالایی دارند که خوشبختانه اکثریت آنها دارای ماهیتی خوش خیم هستند. شایع‌ترین دلایلی که در تشکیل کیست‌ها و تومورها دیده می‌شود، علت عفونی داشته و به‌ دنبال آلوده شدن پالپ دندان‌ها در انتهای ریشه دندان و در داخل استخوان به‌وجود می‌آیند.

تومورها و کیست‌ها با عللی دیگر مثل ازدیاد سلول‌های سازنده بافت‌های دندانی یا سلول‌های غدد بزاقی نیز می‌توانند تشکیل و اینگونه مشکل‌ها را ایجاد کنند، البته اکثر این ضایعات باید درمان شوند تا مشکلی برای بیمار در آینده ایجاد نکنند.

در مورد ضایعات بدخیم ناحیه دهان با وجود شیوع کمتر نیز باید بسیار آگاه باشیم. به صورت یک قانون کلی هر گونه تغییر در رنگ یا حالت لایه‌های مخاطی دهان، ایجاد هرگونه زخم در محیط دهان و یا ایجاد هر گونه توده، اگر بدون علت واضح و بالای دو هفته باشد باید تحت معاینه و آزمایش جهت تشخیص قرار گیرد.

برداشتن تومورهای خوش خیم فک و صورت یکی از موارد جراحی فک و صورت است که معمولا به صورت سرپایی درمان می‌شود.

تومورهای بدخیم فک و صورت معمولا بزرگ می‌شوند و تمام ناحیه دهان را در برمی‌گیرد برای بازسازی ناحیه فک وصورت به یک جراح عروق نیز احتیاج است.

تومورهای در دسترسی که در نسج نرم دهان وجود دارد عمل جراحی فک و صورت را آسان‌تر می‌کند ولی تومورهای داخل استخوانی مقادیر زیادی از نسج نرم دهانی را از بین می‌برد و بازسازی را سخت‌تر می‌کند.

ثابت شده است که تومورهای بد خیم می‌تواند هم جنبه ارثی داشته باشد و هم جنبه اکتسابی که تومورهای اکتسابی معمولا بر اثر تحریک دندان‌های مصنوعی بوجود می‌آید و سلامتی دندان‌ها را در سنین بالا تهدید می‌کند.

همزمان با عمل جراحی فک و صورت، پیوند نسج نرم و عروق هم انجام می‌شود که برای از بین بردن تومورها از رادیوتراپی، پرتودرمانی و شیمی درمانی استفاده می‌شود.

جراحی تومورهای فک و صورت باید قبل از رسیدن به اندام های حیاتی انجام شود و مجاورت این ناحیه با ارگان های حیاتی مثل مغز، فک، دهان و حلق موجب می شود که به محض مشاهده تومورها درمان صورت بگیرد.

مراجعه به پزشک برای بیماری جراحی فک


فرد به محض مشاهده هرگونه زخمی که بیش از سه هفته طول بکشد و همچنین هرگونه تغییر رنگ در ناحیه فک و صورت باید سریعا به پزشک مراجعه کند.
advertising