چرا گاهی اوقات در دهان خود مزه شوری را احساس می کنیم

پزشکی و سلامتدهان و دندان

- 97/11/08
چرا گاهی اوقات در دهان خود مزه شوری را احساس می کنیم

ترشح پشت بینی باعث ایجاد حس مزه شوری در دهان می شود


ترشح پشت بینی شرایطی شایع است و ممکن است به واسطه موارد زیر رخ دهد:
آلرژی‌ها
عفونت‌های سینوسی
سرماخوردگی
ترشح پشت بینی شامل مخاط اضافی در مسیرهای پشت بینی است که به گلو منتهی می‌شوند. وجود این مخاط ممکن است طعم بزاق را شورتر از حد معمول سازد.
داروهای بدون نسخه می‌توانند به پاکسازی ترشح پشت بینی کمک کنند، که احتمالاً به از بین رفتن طعم شور دهان نیز منتج خواهد شد.

کم آبی بدن طعم دهان را شور می کند


کم آبی بدن می‌تواند به شکل‌گیری طعمی عجیب در دهان و علائم دیگر مانند خشکی دهان منجر شود. زمانی که بدن با کمبود مایع مواجه است، بزاق ممکن است سرشار از مواد معدنی شور شود زیرا تعادلی بین سطوح نمک و آب بدن وجود ندارد.

از علائم کم آبی بدن که به طور معمول با طعمی عجیب در دهان همراه هستند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
خستگی،سردرگمی،سرگیجه یا سبکی سر،ادرار به رنگ زرد تیره یا نارنجی،کاهش دفع ادرار،تشنگی شدید
مواردی مانند اسهال یا مصرف بیش از حد الکل می‌توانند موجب کم آبی بدن شوند. افرادی که بدون نوشیدن آب کافی ورزش می‌کنند نیز ممکن است با کم آبی بدن مواجه شوند.

خشکی دهان طعم بزاق را شور می کند


خشکی دهان یکی از علائم کم آبی بدن است، اما می‌تواند وضعیتی جداگانه نیز باشد. افراد مبتلا به خشکی دهان ممکن است این‌گونه احساس کنند که توپ‌های پنبه‌ای در دهان آن‌ها قرار دارد و همچنین امکان تجربه بزاق چسبنده یا خشک وجود دارد. در این شرایط طعم بزاق می‌تواند عجیب باشد که اغلب شور یا تلخ است. برخی داروها می‌توانند موجب خشکی دهان شوند. همچنین، این شرایط می‌تواند به واسطه استفاده از تنباکو یا یک بیماری زمینه‌ای شکل بگیرد. با این وجود، گرفتگی بینی اغلب برای خشک شدن دهان کفایت می‌کند زیرا فرد مجبور است به جای بینی از طریق دهان تنفس کند.

رفلاکس معده یکی از شایع ترین علل شوری دهان است


یک متخصص گوارشو کبد در خصوص علل شوری دهان اذعان داشت:رفلاکس معده یکی از شایع ترین علل شوری دهان است ولی به طور کلی تغییر طعم و مزه در دهان می تواند دلایل متعددی داشته باشد . رفلاکس معده از شایع ترین علل شوری در دهان اشاره کرد و گفت:رفلاکس همراه با برگشت محتویات معده به ویژه اسید رخ می دهد، همچنین رفلاکس صفرا هم با اسید صورت می گیرد که موجب تلخی در دهان می شود . وی با بیان اینکه به ندرت برخی از اختلال غدد درون ریز می تواند موجب تغییر در املاح بدن از جمله املاح غدد بزاقی شود و تغییر در مزه دهان را به صورت شوری ایجاد کند، افزود:البته این گروه از بیماری ها نادر هستند ولی به دلیل اهمیت باید توجه نشود .

معمولا مزه شوری ناشی از افزایش ترشح بزاق است که این بزاق به عنوان یک مکانیسم دفاعی برای کاهش تأثیر اثر مخرب اسید و صفرا، توسط بدن افزایش پیدا می کند که معمولا در شرح حال بیمار به مسئله مصرف داروها باید توجه کرد. همچنین به علائم رفلاکس توجه کرد چرا که بیماری که احساس شوری دهان می کند باید علائمی مثل سوزن سر دل، برگشت مواد یا مزمن که آن را دانسته باشد .

درمان مزه شوری دهان


چنانچه برای مدت طولانی طعم شور مداومی را در دهان خود احساس می کنید و یا اغلب پس از فواصل مکرر این احساس را در دهان خود دارید، در این صورت بایستی به پزشک مراجعه نمایید. تشخیص این مشکل بسیار دشوار است. در بسیاری موارد، پزشک قادر به تشخیص علت دقیق آن نخواهد بود. چنین وضعیتی اغلب «طعم کاذب یا خیالی» نامیده می شود. در موارد دیگر، پزشکان علت زمینه ای و دخیل در آن را درمان می کنند. هنگامی که بیماری درمان شد، شما قادر خواهید بود که از علامت مرتبط با آن خلاص شوید. به منظور درمان عفونت باکتریایی در دهان، بایستی به دندانپزشک خود مراجعه نمایید.

جهت جلوگیری از عود یا بازگشت طعم شور در دهان، باید اقدامات مناسبی در خانه اتخاذ کنید. همواره سعی کنید دهان خود را مرطوب نگاه دارید. این کار احتمال بروز هرگونه عفونت، پوسیدگی دندان، یا صدمه به دهان و زبان را کاهش می دهد. مقدار زیادی آب نوشیده و بدن خود را هیدراته نگاه دارید و به عبارتی آب بدن خود را حفظ کنید. تمیز کردن مناسب دهان با آب نیز در این زمینه مفید خواهد بود.
advertising