بیماری هایی که در ارتباط با حیوانات خانگی به ما منتقل می شود

پزشکی و سلامتپزشکی

- 97/11/15
بیماری هایی که در ارتباط با حیوانات خانگی به ما منتقل می شود

1. عفونت قارچی


عفونت قارچی می‌تواند از حیوانات به انسان منتقل شود. این عفونت به شدت مسری است. عامل عفونت قارچی می‌تواند ماه‌ها بدون میزبان زنده بماند تا زمانی که یک حیوان آن را جذب کند. این عفونت معمولا از حیوان به انسان انتقال می‌یابد.علائم در حیوانات خانگی: ضایعات پوستی و ریزش بی رویه مو وعلامت قرمز در مرکز ریزش مو.علائم در انسان: قرمزی روی پوست و تشکیل تکه‌های دایره‌ای روی پوست.
درمان آن: تجویز پماد و یا داروهای خوراکی توسط پزشک به انسان و دامپزشک برای حیوان.
روش‌های جلوگیری از ابتلا به عفونت قارچی: ماهی 1 الی2 بار رختخواب‌ها را خوب بشویید. پتوهای غیر قابل استفاده را از بین ببرید. راه ندادن حیوان روی تخت خواب خود.

2.کرم های نواری


کودکان بیشتر از بزرگ سالان مستعد ابتلاء به این نوع کرم هستند. زیرا بزرگسالان قبل از این که دستشان را به دهانشان بزنند، سعی می‌کنند آن را بشویند ولی این مورد توسط بچه‌ها رعایت نمی شود. این بیماری به راحتی قابل درمان است و جای هیچ نگرانی ندارد، اما باید درمان شود.
علائم در حیوانات خانگی: قطعات برنج مانند در مدفوع حیوان خانگی یا وجود کرم‌های طولانی در استفراغ حیوان خانگی.
علائم در انسان: قطعات مثل برنج مانند در مدفوع انسان یافت می‌شود.
درمان آن: دارو ضد کرم برای حیوانات خانگی و انسان‌ها.
جلوگیری از ابتلا به کرم نواری: حیوانات خانگی از وجود کک‌ها پاک کنید. انسان‌ها می‌توانند به طور تصادفی لارو این کرم را بخورند. با این شراط سعی کنید، دستتان را قبل از اینکه با دهانتان تماس داشته باشد، خوب بشویید.

3.بیماری چنگ گربه (Cat-scratch disease)


بیماری خراش گربه یا چنگ گربه (Cat-scratch disease) از بیماری‌های منتقله از حیوانات به انسان است. طبق تحقیقاتی که در این باره صورت گرفته است، 40درصد گربه‌ها در دوره از زندگی خود، دچار بیماری هستند.
علائم در حیوانات خانگی: خستگی، تهاجم کک‌ها،عفونت، غدد لنفاوی متورم.
علائم در انسان: تورم، غدد لنفاوی دردناک، درد زیاد در ناحیه خراش که گربه روی پوست ایجاد می‌کند، سردرد، تب، خستگی زیاد، درد مفاصل، اختلالات پوستی و کاهش وزن.
درمان آن: معمولا خود به خود درمان می‌شود اما در پاره‌ای از اوقات لازم است، آنتی بیوتیک مصرف شود. البته در افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند.
راه‌های جلوگیری از ابتلا شدن به این بیماری: از بازی با گربه‌های خشن جدا خودداری کنید. اجازه ندهید که گربه‌ها شما را با چنگال خود زخمی کنند. از لیسیده شدن زخم روی پوست خود توسط گربه جدا خوداری کنید.

4. بیماری هاری


بیماری هاری بسیار کشنده است و در صورت مشاهده پیشگیری‌ها باید در اولویت قرار بگیرد.
علائم در حیوانات خانگی: نشانه‌ها متفاوت هستند اما می‌توانند شامل تغییرات رفتاری، تب، حساسیت به لمس، نور و صدا، پنهان شدن در مکان‌های تاریک، کف دهان، فاصله گرفتن از انسان، از دست رفتن اشتها، تشنج، و حتی مرگ ناگهانی.
علائم در انسان: علائم مانند بیماری، ضعف عمومی، سردرد، ناراحتی، خارش و یا خارش زیاد در محل گاز گرفتگی، اضطراب، سردرگمی، تحریک، توهم.

درمان هاری: اگر فکر می‌کنید که حیوانتان مضطرب است، به دامپزشک متخصص مراجعه کنید. دامپزشکان ممکن است بسته به پیشرفت بیمار در حیوانتان راه‌های متفاوتی برای درمان اجرا کند و یا شاید هم دستور به معدوم کردن حیوان بیمار بدهد. اگر انسانی توسط سگ‌ها گاز گرفته شود، باید خیلی زود به پزشک مراجعه کند تا درمان‌های مورد نظر انجام گیرد. توجه داشته باشید در هر صورت اگر توسط حیوانات به خصوص سگ‌ها گاز گرفته شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید.
advertising