دلایل ضعیف بودن اسپرم و راهکاری برای تقویت آن

پزشکی و سلامتپزشکی

- 97/10/08
دلایل ضعیف بودن اسپرم و راهکاری برای تقویت آنتقویت اسپرم ضعیف و درمان مشکلات جنسی همیشه یکی از مهمترین دغدغه های زوجین بوده است .کنترل هورمون هایی که منجر به تولید اسپرم میشود ، میتواند باعث افزایش اسپرم و تقویت اسپرم ضعیف در آقایان شود .موثر ترین هورمون برای تقویت اسپرم ضعیف ،هورمون تستسترون است.کنترل هورمون تستسترون تاثیر به سزایی در کیفیت و تقویت اسپرم ضعیف دارد.

راهکارهای طبیعی برای تقویت اسپرم ضعیف :


تاکنون تحقیقات فراوانی برای تقویت اسپرم صورت گرفته است .در طی هزاران سال بسیاری از مردان با مشکل کم و یا ضعیف بودن اسپرم مواجه بودند.استفاده از داروهای گیاهی و بهره گیری از طب سنتی برای تقویت اسپرم ضعیف رواج داشته است .نتایج تحقیقات برروی این روش ها نشان داده است که بسیاری از آنها در درمان ضعیف بودن اسپرم موثر بوده اند.
در این بخش راهکارهای مفید و جامع برای تقویت اسپرم ضعیف را ذکر کرده و سپس آنها را شرح خواهیم داد:
کاهش استرس
پرهیز از مصرف الکل و مواد مخدر
ترک کردن سیگار
ورزش منظم و خواب کافی
دریافت ویتامین D و کلسیم کافی
دریافت روی و فولات کافی
آشواگاندا (جنسینگ هندی )
کاهش مصرف چربی های ناسالم
افزایش مصرف چربی های سالم
اجتناب از مصرف هم زمان داروها

استرس موجب کاهش قدرت اسپرم و باروری :


استرس در افراد همواره یکی از عوامل تهدید کننده ی سلامتی است.هرگونه استرس میتواند سبب بروز اقدامات دفاعی در بدن فرد شود .هنگام بروز اضطراب ، حسگرهای زیستی بدن توجه کمتری به تولید مثل کرده و بیشتر روی زنده ماندن تمرکز میکنند.بنابراین استرس در آقایان میتواند سبب کاهش قدرت اسپرم و باروری شود.
برای تقویت اسپرم در مردان مبتلا به استرس شدید ،درمان های پزشکی ضد استرس نیز بسیار موثر است.

مصرف مواد مخدر و الکل کاهش قدرت اسپرم و باروری :


استفاده از الکل و مواد مخدر مانند کوکائین و ماریجوانا ، تاثیر مستقیم بر روی میل جنسی و ضعیف شدن اسپرم دارد.به طور کلی برای تقویت اسپرم باید مصرف الکل و مخدر ها را به حداقل ممکن رساند.علاوه بر مشکلات جنسی ، مصرف الکل باعث مشکلات کبدی نیز میشود.

سیگار تضعیف قدرت اسپرم :


در طی تحقیقات انحام شده در ژوئن سال 2016 که بیش از 21 مطالعه ی مختلف را در برمیگرفت.تاثیر مخرب مصرف سیگار بر روی قدرت و میزان اسپرم مورد بررسی های بسیار قرار گرفت.
با نظر به نتایج حاصل شده، برای حفظ سلامت کلی بدن به ویژه برای سلامت و تقویت اسپرم ضعیف حتما مصرف سیگار را کنار بگذارید .

ورزش منظم و خواب کافی موثر بر تقویت اسپرم :


افراد چاق و کم تحرک معمولا با مشکلات مربوط به اسپرم و تمایل جنسی مواجه میشوند.تحقیقات فراوان در زمینه رابطه چاقی و کم خوابی با میل جنسی صورت گرفته است .بر این اساس کاهش وزن در افراد چاق و دارای اضافه وزن منجر به تقویت اسپرم ضعیف و افزایش تعداد اسپرم آنها میشود .انجام تمرین های هوازی به طور منظم سه بار در هفته و هر بار 50 تا 60 دقیقه کمک شایانی میکند.

دریافت ویتامین D و کلسیم کافی :


مصرف ویتامین D و کلسیم در تقویت اسپرم بسیار موثر است.طی مطالعات انجام شده ، مصرف کم ویتامین D در برنامه غذایی روزانه با کاهش اسپرم ارتباط مستقیم دارد.میتوان این املاح معدنی مفید را علاوه بر دریافت از طریق مصرف مواد غذایی ارگانیک و قرار گرفتن در معرض نورخورشید ، از طریق مکمل های غذایی نیز تامین کرد .

دریافت روی و فولات کافی برای تقویت اسپرم:


مواد غذایی مانند کلم بروکلی ،دانه سویا و آووکادو از جمله منابع سرشار فولات میباشند.این مواد برای رشد و سلامت سلول های بدن بسیار مورد مفید میباشند .مصرف روی و فولات برای تقویت اسپرم ضعیف و افزایش تعداد آنها بسیار ضروری است.

آشواگاندا (جنسینگ هندی) افزایش میزان اسپرم :


امروزه تمایل مردم برای به کار گیری طب سنتی به جای داروهای شیمیایی روبه افزایش است .آشواگاندا یا همان جنسینگ هندی مدتی بسیار طولانی به عنوان درمانگر اختلالات جنسی در طب سنتی مورد استفاده قرار گرفته است .
میزان اسپرم این مردان به طور شگفت انگیزی بیش از 165 درصد افزایش یافت

کاهش مصرف چربی های ناسالم :


که با افزایش مصرف چربی های اشباع میل جنسی به مقدار زیادی کاهش میابد .اسید های چرب ترانس ممکن است توانایی اسپرم را برای باروری کاهش دهد.

افزایش مصرف چربی های سالم :


مصرف امگا 3 و امگا 6 که چربی های غیر اشباع سالمی هستندبرای رشد سالم غشای اسپرم و تقویت اسپرم ضعیف بسیار حیاتی است .مصرف مقادیر مساوی از این دو چربی ایده آل به افراد کمک میکند تا علاوه بر توسعه مناسب اسپرم ،از مزیت آنتی اکسیدانی آنها نیز بهره ببرند .

مصرف همزمان داروها باعث کاهش تولید اسپرم خواهند شد :


به طور معمول مصرف همرمان بسیاری از داروها ممکن است مشکلاتی برای بدن ایجاد کند .برای مثال بعضی از داروها به طور بالقوه باعث کاهش تولید اسپرم خواهند شد .

از جمله این دارو ها :
برخی از آنتی بیوتیک ها
داروهای ضد روانپزشکی (مثل داروهایی که برای اسکیزوفرنیا استفاده میشود و یا آرامبخش های قوی)
ضد آندروژن ها ( ضد هورمون های مردانه مانند تستسترون )
ضد التهاب
متادون
تستسترون خارجی
البته اکثر این داروها در دوره مصرف و موقتاً ،تولید و قدرت اسپرم را کاهش میدهند .هنگامی که مصرف متوقف شود با استفاده از موادغذایی سالم و مناسب.میتوان به تقویت اسپرم ضعیف پرداخت و تاثیر این داروها را خنثی کرد .

معرفی چند ماده غذایی موثر در تقویت اسپرم ضعیف :


بهترین راه برای افزایش طبیعی مقدار و تعداد اسپرم ، مصرف مواد غذایی مناسب در این زمینه میباشد.گرچه استفاده از مکمل ها راه بهتری برای جذب روزانه ی بیشتر ویتامین ها ، آنتی اکسیدان ها و مواد مغذیبه نظر میرسند ،اما بدن همیشه نمیتواند به راحتی این مواد را جذب کند.

علل ناباروری در مردان


1.واریکوسِل (واریس وریدی بیضه)
2. هیدروسِل (تجمّع مایع اضافی بین بیضه و پوستۀ آن)
3. عفونت‌های مجاری إدراری و دستگاه تناسلی، عفونت مَنَنژیت، بیماری اُوریون در سنّ ممیّزی و بلوغ
4. ضربه، تصادف، سقوط.
5. جرّاحی.
6.مصرف داروهای هِمُوتُراپی
7. رانندگی طولانی.
8.کارِ زیاد با اینترنت.
9. موبایل‌ها (تلفن همراه).
10. بستن لولۀ دِفران.
11.عدم نزول بیضه از شکم به داخل کیسه بیضه.
12.کاهش شدید هورمون مردانۀ تستوسترون.
13.حمّام‌های سُونا (خشک‌و مرطوب)، جَکوزی و استخر آب سردِ تَگَرِی
14 تهیّۀ غذا و خوردن غذا در ظروف آلومینیومی.
advertising