قرص های چربی سوز چگونه عمل می کنند و بر بدن اثر می گذارند

پزشکی و سلامتتناسب اندام

- 97/10/07
قرص های چربی سوز چگونه عمل می کنند و بر بدن اثر می گذارند

قرص های چربی سوز چگونه اثر می کنند؟


داروهای چربی‌سوز به علت کاهش سریع وزن، خیلی استفاده می‌شوند، اما بعضی افراد به این داروها خوب پاسخ نمی‌دهند. برای همین توصیه می‌شود در مصرف این‌ داروها احتیاط کنید و از مصرف بی رویه و خودسرانه آن ها اجتناب کنید و فقط تحت نظر پزشک یا متخصص تغذیه این داروها را مصرف کنید.

قرص‌های چربی‌سوز اغلب دارای کافئین و افدرین هستند و بر اساس این دو ماده باعث افزایش مصرف کالری می‌شوند. افدرین باعث انبساط ریه‌ها می‌شود؛ ضربان قلب و فشار خون را افزایش می‌دهد؛ باعث کاهش اشتها می‌شود و مانند یک دیورتیک عمل می‌کند، یعنی باعث افزایش دفع ادرار می‌شود. البته اگر شما آسپیرین یا یک نوع داروی قلبی یا داروی ضدآسم (غیر از افدرین) را مصرف می‌کنید یا این که نسبت به کافئین حساسیت دارید، نباید از قرص‌های چربی‌سوز استفاده کنید، زیرا باعث نامنظم شدن ضربان قلب، مشکل شدن تنفس و بروز حملات دردناک می‌شوند.

کافئین نیز مثل افدرین باعث افزایش تولید گرما در بدن می‌شود و تحقیقات نشان داده است اضافه کردن آسپیرین به مواد حاوی کافیئن و افدرین، تولید این گرما را بیشتر می‌کند. هنگامی که دمای قسمت مرکزی بدن افزایش یابد، شما به طور خودکار انرژی بیشتری می‌سوزانید.

قرص های چربی سوز از 3 طریق بر بدن اثر می گذارند



1. توقف اشتها با قرص های چربی سوز


از دیگر پیامدهای رایج استفاده از قرص‌های چربی سوز توقف اشتها است. این عمل قرص‌های چربی سوز با دستکاری در سطح هورمون‌های کنترل کننده اشتها در مغز انجام می‌شود و باعث احساس سیری می شوند. این قرص ها شبیه به آمفتامین‌ها عمل کرده و در نتیجه باعث می‌‌شوند که سیگنال های گشنگی به مغز ارسال نشود. عوارض جانبی توقف اشتها در قرص‌های چربی سوز در بین افراد متفاوت است. به علت تاثیر قرص های چربی بر روی هورمون اپی نفرین و سروتونین مشکلاتی مانند: پرخاشگری، افسردگی، گیجی، اضصراب، افزایش ضربان قلب، بی‌خوابی، افزایش فشار خون و تعریق زیاد می شود و اگر در طولانی مدت مصرف شود ممکن است فرد دچار حمله قلبی، مشکلات عصبی و فراموشی شود.

2. بلاک کردن چربی‌ ها با قرص های لاغری


بلاک کردن یا جذب نشدن چربی توسط بدن روشی است که در برخی از این قرص‌های چربی سوز به کار برده شده است. این نوع از قرص‌ها باعث می‌شود وقتی شما غذایتان را میل می کنید، چربی در روده‌ جذب نشده و تجزیه شود.

به دو دلیل این عمل چربی سوزها برای بدن شما بسیار مضر است:

1) به دلیل جذب نشدن چربی توسط روده دفع آن افزایش پیدا می کند که ممکن است منجر به درد در ناحیه شکم و اسهال چرب شود و در طولانی مدت مشکلات روده و معده ای جبران ناپذیری برای فرد به وجود آورد.

2) برخی از ویتامین‌های اصلی مورد نیاز بدن مانند A، D، E و K محلول در چربی هستند پس قرص‌های چربی سوز مانع از جذب این ویتامین‌های حیاتی در بدن می‌شوند و باعث می شود در طولانی مدت فرد دچار سوء تغذیه و دیگر عوارض مصرف ناکافی ویتامین های اصلی شود. دلیل اصلی مصرف نکردن قرص‌های چربی سوز برای زنان افزایش خون‌ریزی ماهیانه به علت اختلال در انعقاد خون در اثر جذب ناکافی ویتامین K است. همچنین افزایش ابتلا به سرماخوردگی و سایر بیماری‌ها با کمبود ویتامین E که نقش آنتی اکسیدانی دارد، بیشتر می شود.

3. افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن با قرص های چربی سوز


دکتر علی کشاورز، متخصص تغذیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز درباره این قرص‌ها می‌گوید: قرص‌های چربی‌سوز معمولا ” چربی بدن را دفع می‌کنند. ترکیب اصلی در قرص‌هایی که اخیرا” وارد بازار شده است اورلیستات است. این قرص‌ها همراه با غذا، درصد زیادی از چربی غذا را دفع می‌کند. از آنجا که این دارو معمولا” جذب بدن نمی‌شود، جزو دسته داروهایی است که عوارض جانبی کمی دارد. چون متابولیسم آن روی اندام‌های بدن بیشتر می‌شود، اما وقتی جذب نمی‌شود، عوارض جانبی آن کمتر است. قرص‌های آنتی‌لیپاز در واقع جذب چربی را مختل ‌می‌کنند و در نتیجه جذب ویتامین‌های محلول در چربی را نیز مختل می‌نمایند.

حتماً خوب می دانید که افزایش سوخت و ساز بدن راهی برای کاهش وزن است. برخی قرص های چربی سوز دارای مقدار قابل توجهی کافئین و افدرین هستند. این دو ماده باعث افزایش دمای مرکزی بدن شده و متابولیسم را افزایش می‌دهند. اما مشکل قرص های چربی سوز این است که دوز کافئین و افدرین استفاده شده در آنها بسیار بیشتر از مقدار توصیه شده است. همانطور که در بحث کافئین گفته شد این ماده می‌تواند چربی سوز طبیعی باشد اما اگر مقدار مصرفی کافئین افزایش یابد می‌تواند منجر به پرخاشگری، سردرد خفیف، افزایش ضربان قلب و اضطراب شود و در طولانی مدت برای سلامتی افرد بسیار مضر باشد.

ونوستات (اورلیستات) یک مهار‌کننده برگشت‌پذیر آنزیم لیپاز است که با برقراری پیوند با این آنزیم، آن را غیرفعال می‌کند. بنابراین از هیدرولیز چربی تری‌گلیسرید به شکل قابل جذب (اسید چرب و مونوگلیسرید) جلوگیری می‌کند. این دارو از طریق خوراکی به مقدار ناچیزی جذب می‌شود و به همراه یک رژیم غذایی کنترل‌شده و کم‌کالری جهت کاهش وزن و نگهداری این وضعیت و نیز کاهش خطر برگشت چاقی به کار می‌رود.

در واقع جذب ویتامین های E و D و A و k در مصرف‌کنندگان این قرص‌ها صورت نمی‌گیرد. حال اگر قرار باشد فردی در کوتاه مدت از این قرص‌ها استفاده کند، دچار مشکل نخواهد شد، اما اگر در درازمدت مورد استفاده قرار گیرد، عوارض جانبی رخ خواهد داد. این داروها موجب کمبود ویتامین‌های محلول در چربی، افزایش خون‌ریزی ماهیانه در خانم‌ها در اثر اختلال در انعقاد خون به علت کمبود ویتامین k می‌شود. از سوی دیگر، کمبود هر یک از ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین E نیز عوارض خاص خود را دارد؛ به طور مثال، باعث جذب کمتر مواد مغذی آنتی‌اکسیدان در بدن می‌شود.

در غذاهای سرخ شده، کتلت، کوکو و فست‌فودها چربی زیادی وجود دارد. گاهی می‌توان پس از صرف غذای چرب از این قرص‌ها، مصرف کرد و صرفا” مصرف محدود این قرص‌ها توصیه می‌شود، نه مصرف مداوم و همیشگی آن ها. مصرف خودسرانه هر نوع دارویی از جمله این قرص‌ها به هیچ عنوان صحیح نیست.
advertising