تأثیر خواب مناسب بر کاهش وزن

پزشکی و سلامتتناسب اندام

- 97/09/25
تأثیر خواب مناسب بر کاهش وزنخواب عاملی است که به طرز شگفت‌ انگیزی می‌تواند جلوی موفقیتتان را بگیرد. اگر خواب عمیق نداشته باشید و در طول شب مکرراً از خواب بیدار شوید، نمی‌توانید بگویید خواب کافی و با کیفیتی داشته‌اید. حتماً خیلی از شما تاکنون بارها این حالت را تجربه کرده باشید: وقتی کمبود خواب دارید، بیشتر احساس گرسنگی می‌کنید و احتمالاً صبحانه‌ی همیشگی، راضیتان نمی‌کند.

طی سال‌های گذشته، به این نتیجه رسیدیم که برای خیلی از افرادی که در تلاشند تا از وزن‌‌شان را کم کنند، خواب عاملی بازدارنده است. به غیر از تغذیه و ورزش، خواب چیزی است که نیاز به دقت و پیگیری دارد تا به فرد به الگویی درست از آن دست پیدا کند.

نگاهی علمی به پدیده‌ خسته بودن


ساعت‌های طولانی در محل کار، مدام چای و قهوه می‌نوشیم و شیرینی‌جات می‌خوریم، این‌ها کارهایی هستند که وقتی خسته‌ تر هستیم و کمبود خواب داریم بیشتر انجام می‌دهیم چون وقتی بدن خسته باشد، بیشتر احساس گرسنگی می‌کند، با خوردن غذاهای نامناسب، گرسنه‌تر هم می‌شویم و باز هم سراغ این اسنک‌ها می‌رویم و این چرخه ادامه پیدا می‌کند.

وقتی به اندازه‌ی کافی نمی‌خوابیم، انتخاب درست غذایی هم از نظر روانی و هم از نظر فیزیولوژیکی کار سختی می‌شود. ذهن ما خسته است، بعد از یک روز طولانی کاری به خانه برمی‌گردیم و می‌بینیم ورزش کردن و غذا درست کردن برای‌مان خیلی سخت است.

چرا خواب در کاهش وزن نقش مهمی دارد؟


معمولاً در تحقیقاتی که در مورد کمبود خواب انجام می‌شود، از افرادی که به طور شیفتی کار می‌کنند استفاده می‌شود. زیرا نشانه‌های چاقی و مشکلات متابولیسمی معمولاً در این گروه بیشتر دیده می‌شود. دلایل فرضی زیادی برای این حالت وجود دارد: عدم دسترسی به غذای با کیفیت در شب، افزایش گرسنگی در طول روز، و ریتم مختل شده‌ی ساعت درونی بدن چند تا از این موارد هستند.

محققان سعی کردند هر کدام از این علل را به تنهایی بررسی کنند. در یک مطالعه، مردهای جوان به مدت ۱۱ روز در شرایط محافظت شده زندگی کردند و اجبار دچار کمبود خواب شدند. یک گروه از آن‌ها، ۴ ساعت در شب خوابیدند و گروهی دیگر ۶ ساعت. هم وعده‌های غذایی در اختیارشان بود و هم میان وعده.

اما این خوراکی‌ها انتخاب شده بودند و آن‌ها نمی‌توانستند هر چیزی دوست دارند، بخورند. دمای مرکزی بدن‌شان مدام کنترل می‌شد تا ریتم ساعت درونی‌شان بررسی شود. البته امیدوارم همه‌ی این افراد بعداً چنین شرایط دشواری را جبران کرده باشند! پژوهشگران سعی کردند میزان گرسنگی مربوط به چرخه‌ی ساعت درونی را ارزیابی کنند تا به نتایج بیشتری در مورد شیفت‌کارها برسند.

گروهی که فقط می‌توانستند ۴ ساعت در شب بخوابند، میزان گرسنگیشان بیشتر بود و احساس رضایت‌شان از خوردن، کمتر. بیشتر غذا مصرف می‌کردند اما از وعده‌های غذایی‌شان احساس رضایت و سیری کمتری داشتند. هر دو گروه قطعاً دچار تغییرات منفی شدند اما در این مطالعه، که میزان‌ها کنترل شده بودند، کمبود خواب بیشتر، تأثیر بدتری روی خورد و خوراک داشت.
advertising