فرمول و روش محاسبه BMI یا شاخص توده بدنی

پزشکی و سلامتتناسب اندام

- 97/10/29
فرمول و روش محاسبه BMI یا شاخص توده بدنی

BMI چیست؟


بر کسی پوشیده نیست که هر شخص با توجه به سن، جنس، میزان فعالیت، اندازه جثه و عوامل دیگر می بایست دارای وزن ایده آل خود باشد، اما از آنجا که محاسبه وزن ایده آل نیاز به محاسبه دقیق و تخصصی دارد، لذا از بی ام آی بعنوان شاخص عمومی برای افراد بالای 19 سال استفاده می شود.BMI (نمایه توده بدنی Body Mass Index) یا شاخص توده بدنی یکی از شاخص هایی است که هر شخص می تواند با محاسبه آن بداند که در چه محدوده وزنی قرار دارد.

آیا bmi برای همه یکسان است؟


با توجه به اینکه ورزشکاران نسبت به افراد عادی دارای بافت عضلانی بیشتری هستند ،لذا شاخص توده بدنی یا bmi آن‌ها (درحالت قد برابر) در مقابل افراد معمولی اندکی بیشتراست. کودکان و افراد بابیماری شدید و یا معلولیت رابطه محاسبه bmi معیار مناسبی در تعیین تناسب قد و وزن و سلامت فرد نیست.

فرمول محاسبه bmi یا شاخص توده بدنی چگونه است؟


BMI عبارت است از وزن به کیلوگرم تقسیم بر مجذور قد به متر. به عنوان مثال شخصی با وزن 78 کیلوگرم و قد 170 سانتی متر دارای بی ام آی معادل 26.9 خواهد داشت.

محدوده های BMI
فرمول و روش محاسبه BMI یا شاخص توده بدنی

شما در کدام محدوده وزنی قرار دارید؟


شاید شما بعد از محاسبه BMI متوجه شوید که در محدوده وزنی نرمال یا طبیعی و یا ایده آل قرار ندارید؛ احتمالاً این سوال برای شما پیش می آید که چگونه کمبود وزن و یا اضافه وزن خود را درمان نمایم؟ برای رسیدن به این پرسش به نکات زیر توجه نمایید.

اگر اضافه وزن دارید: کاهش انرژی دریافتی با مصرف کمتر غذاهای پرکالری و فعالیت ورزشی؛ در این زمینه می توانید از متخصصین تغذیه و کارشناس های ورزشی استفاده نمایید.
اگر کمبود وزن دارید: باید تعداد وعده های غذایی را افزایش دهید و در رژیم غذایی از کربوهیدرات بیشتر استفاده کنید، با متخصص تغذیه مشورت کنید.
advertising