نحوه مراقبت و نگهداری صحیح از کت و شلوار

مد و زیباییتیپ آقایان

- 97/09/30
نحوه مراقبت و نگهداری صحیح از کت و شلوارتقریبا هر مردی در طول زندگی اش برای یک بار هم که شده، کت شلوار می پوشد. یک کت شلوار با کیفیت می تواند گران قیمت باشد بنابراین نحوه نگهداری از آن می تواند بسیار مهمه باشد. اگر شما از کت شلوار خود به خوبی نگه دارید کنید می توانید تبدیل به سرمایه ای شود که تا چند سال یا تا آخر عمر برای شما کار می کند!کت و شلوار یکی از اجزای مهم کمد لباس شماست و متناسب با شغل‌تان، ممکن است مجبور باشید هر روز از آن استفاده کنید. این لباس می‌تواند به نوعی بیانگر شخصیت شما باشد. پس حتماً باید بدانید چگونه آن را به تن کنید، چگونه آن را تمیز کنید و چگونه از آن نگهداری کنید.
نحوه مراقبت و نگهداری صحیح از کت و شلوار

به کت و شلوار خود استراحت دهید


کت و شلوار مثل شلوار جین نیست که بخواهید تمام روزهای هفته و ماه آن را بپوشید. الیاف کت و شلوار بعد از هر بار پوشیده شدن نیاز به استراحت دارد؛ در غیر این صورت به تدریج از عمر آن کم می‌شود. به علاوه عدم استفاده‌ی روزانه از کت و شلوار باعث می‌شود که کمتر کثیف شود و در نتیجه کمتر هم با خشک‌شویی سر و کار داشته‌باشد. اگر شغل‌ شما به گونه‌ای است که می‌بایست هر روز کت و شلوار بپوشید، بهتر است راه‌های زیر را هم در نظر بگیرید:
به فکر یک دست کت و شلوار دیگر هم باشید. با این کار هم عمر کت و شلوارها بیشتر می‌شود و هم می‌توانید یک استایل متفاوت دیگر هم داشته باشید.اگر بودجه‌ی خرید کت و شلوار را ندارید، می‌‌توانید چند دست شلوار اضافه بخرید.همیشه سعی کنید زیر لباس خود یک عرق گیر یا زیر پیراهنی بپوشید که باعث می شود عرق را به خود جذب کند. همیشه کت و شلوار خود را به خشکشویی برای شست و شو دهید.

جیب‌ ها را خالی کنید


پر کردن جیب‌های کت و شلوار، وقار و زیبایی آن را از بین می‌برد. سنگینی و برآمدگی حاصل از پر بودن جیب‌ها، کت و شلوار را از شکل خود خارج می‌کند و باعث کش آمدن الیاف آن می‌شود. سعی کنید همیشه جیب‌های خود را خالی کنید و فقط وسایل خیلی ضروری را در آن‌ها بگذارید.

کت و شلوار را به درستی تا و بسته‌ بندی کنید


در هنگام سفر باید جوری کت و شلوار خود را آماده کنید که کمترین چروک را داشته باشد. ایده‌آل این است که در کیف‌ها و کاورهای مخصوص، کت و شلوار خود را حمل کنید.

کت و شلوار خود را بعد از هر بار پوشیدن برس بکشید


برس‌های مخصوص لباس، کت و شلوار را تا وقتی که به خشک‌شویی ببرید، تمیز نگه می‌دارد و موها و گرد و غبار را از روی کت و شلوار پاک می‌‌کند. حتی می‌توانید از پرزگیرهای برقی هم استفاده کنید. با استفاده از آن‌ها لباس‌تان رنگ رو روی تازه‌ای می‌گیرد.بعد از پوشیدن کت شلوارتان، آن را با یک برس مخصوص کت شلوار تمیز کنید تا هرگونه مو و کرکی پاک شود. شما می توانید از هر مغازه کت شلواری یک برس مخصوص این کار بخرید. جهت برس زدن باید از بالا به سمت پایین باشد.

استفاده از دستمال مرطوب


اگر لک بر روی کت و شلوارتان بیافتد، لازم نیست تمام کت و شلوار را بشویید یا آن را به خشک‌شویی ببرید. در بعضی مواقع دستمال‌های مرطوب مخصوص کودکان می‌تواند این لکه‌ها را پاک کند.

اتو نکشید و از بخارشوی استفاده کنید


متأسفانه چروک شدن کت و شلوار بعد از پوشیدن آن، امری طبیعی است. اما اتو کشیدن بیشتر به کت و شلوارتان آسیب می‌رساند. اتوی داغ می‌تواند به الیاف لباس آسیب بزند و لباس را از فرم و شکل خود خارج کند. به جای اتو کشیدن، سعی کنید از بخارشوی استفاده کنید.بعد از پوشیدن کت شلوار آن را در معرض بخار شور قرار دهید، ولی تنها اگر نیاز است. این امر کمک به تمیز کردن و از بین بردن چین چروک ها می کند. تنها کت شلوار خود را زمانی تمیز کنید که کثیف باشد یا روی آن لک افتاده باشد. از این نظر که تمیز کردن می تواند باعث از بین رفتن شکل آن شود، کت شلوار را تنها چندبار در سال باید شست.

از چوب لباسی‌ های پهن و چوبی استفاده کنید


شاید چوب لباسی‌های ارزان قیمت پلاستیکی برای سایر لباس‌های کمد شما کفایت کند، اما برای کت و شلوار حتماً باید از چوب لباسی‌های چوبی استفاده کنید، در غیر این صورت ممکن است فرم کت و شلوار تغییر شکل بدهد.کت شلوار خود را روی یک آویز چوبی و به دور از سایر لباس ها، آویزان کنید. این باعث می شود که شکل کت شلوار حفظ شود ( مخصوصا سر شانه ها ) و به خوبی در معرض هوا نیز قرار بگیرد.

از کاورهای مخصوص استفاده کنید


همیشه کت و شلوار را در کاورهای پلاستیکی قرار دهید تا الیاف آن آسیب نبیند. اما این کار برای بلند مدت ممکن است به لباس‌‌تان آسیب بزند. بهتر است کاورهای مخصوص کت و شلوار را تهیه کنید و لباس‌تان را در آن بگذارید تا کمترین آسیب را ببیند.زمانی که کت شلوار خریداری می کنید آن را از کاور پلاستیکی اش به محض رسیدن به خانه خارج کنید. پلاستیک می تواند گازی تولید کند که با گذشت زمان باعث ضعیف شدن الیاف کت شلوار می شود.زمانی که به کت شلوار خود احتیاج ندارید، آن را همیشه در کاور مخصوص لباس قرار دهید. حواستان باشد که هوا به اندازه کافی در کاور و اطراف آن در جریان باشد تا روی کت شلوار کپک یا قارچ تشکیل نشود.سعی کنید بعد از پوشیدن کت و شلوار اجازه دهید 24 ساعت هوا بخورد و بعد وارد کاور کنید. این کار باعث میشود رطوبت لباس خشک شود و کت و شلوار آسیب نبیند.

قبل از گذاشتن در کمد، خشک‌ شویی کنید


اگر کت و شلوارتان برای فصل خاصی مناسب نیست، قبل از گذاشتن در کمد آن را خشک‌شویی کنید. البته یادتان باشد تعداد دفعات خشک‌شویی باید محدود باشد، در غیر این صورت به کت و شلوار آسیب می‌رسد.اگر کت شلوار شما چروک دارد، ولی کثیف نیست، آن را زیر اتو بخار قرار دهید. بسیاری از خیاطان این کار را بدون دریافت هزینه ای برای شما انجام می دهند.

از نگزولات برای لباس‌ های پشمی استفاده کنید


اگر می‌‌خواهید کت و شلوار پشمی خود را برای سال بعد بسته بندی کنید و در کمد نگهداری کنید، از ورق‌های نگزولات استفاده کنید تا پارچه‌ی لباس را بید نزد. نفتالین ممکن است باعث شود لباس‌تان بو بگیرد ولی ورق نگزولات هم بوی بدی نمی‌دهد و هم جلوی آسیب رسیدن به پارچه را می‌گیرد.
advertising