چگونه از بدلیجات و زیورآلات خود نگهداری کنیم

مد و زیباییجواهرات

- 97/09/13
چگونه از بدلیجات و زیورآلات خود نگهداری کنیم

روش های نگهداری از زیورآلات و بدلیجات


استفاده از بدلیجات گاها بسیار لذت بخش است چرا که ارزان قیمت است و می توانیم برای مراسم و جاهای مختلف به راحتی از آن ها استفاده کنیم. این روز ها طرح های بسیار فوق العاده از بدلیجات ساخته و ارائه می شود که بعضا بسیار شبیه به طلا و حتی جلایی بیشتر از طلا دارند. برند هایی مانند سوارسکی با وجود اینکه طلا و نقره نیستند ولی ساخت بسیار ریزنقش و کیفیت بسیار خوب و درخشش و جلایی خیره کننده دارند. بنابرین می توانید با هزینه ای به مراتب کمتر از طلا زیورآلاتی بسیار درخشان و چشم نواز را تهیه کنید و با لباس هایتان به راحتی ست کنید. بنابرین شما امکان این را دارید که زیورآلات ارزان قیمت با کیفیتی خوب را برای ست کردن با لباس ها یا رنگ لاک و رژ لب و غیره داشته باشید. ولی توجه داشته باشید که همه زیورآلات از طلا گرفته تا تیتانیوم اگر به آن ها رسیدگی نشود و یا درست استفاده نشود رنگ آن کدر خواهد شد و مثل روز اول نخواهد بود. بدلیجات به دلیل اینکه جنس آن از طلا نیست بیشتر در معرض این مشکل قرار دارد و اگر درست استفاده نشود بعد از مدتی کوتاه رنگ آن کدر می شود و دیگر مثل روز اول درخشان نخواهد بود.اگر شما بخواهید زیورآلات گران بهای خود را برای سال ها در شرایط خوب و امنی نگه داشته باشید بسیار مهم است که به درستی نگهداری شوند پس در نتیجه مهم است که روش نگهداری زیورآلات را بدانید.

تمیز نگه داشتن زیورآلات


یکی از بهترین پیشنهادات برای استفاده و نگهداری درست از زیورآلات و بدلیجات ، نگهداری آن ها به صورت خشک و تمیز کردن مرتب آن ها می باشد. انگشتر و گردنبند و دستبند و گوشواره شما همیشه در معرض برخورد با مواد شیمیایی و کرم های مرطوب کننده و عطر و ادکلن و آب و حتی عرق شما می باشد و همه این موارد باعث اکسیده شدن و در نتیجه تغییر رنگ زیورآلات شما می شود و در طلا و نقره نیز باعث کدر شدن و از دست رفتن جلای آن می شود. پس همیشه مطمئن باشید که قبل از استفاده از عطر و ادکلن و یا کرم های مرطوب کننده و شستن دست و صورت زیورآلات و بدلیجات خود را جدا کردن و در جایی مناسب قرار دهید این کار باعث می شود علاوه بر ثابت ماندن رنگ زیورآلات، پوست شما نیز به زیورآلات حساسیت ندهد.

مواردی که به زیورآلات و بدلیجات آسیب می زنند


هنگام شستن دست ها و یا استفاده از مواد شوینده ( شامپو ، مایع دست شویی ، مایع ظرف شویی و غیره) حتما بدلیجات خود را جدا کرده و در جایی مناسب قرار دهید. قبل از استحمام زیورآلات و بدلیجات خود را حتما در جایی مناسب قرار دهید تا آسیبی به آن نرسید. یکی از عواملی که باعث کدر شدن زیورآلات می شود عرق کردن است و یکی از دلایل اصلی حساسیت دادن پوست به زیورآلات و بدلیجات عرق کردن است. هنگام تعرق واکنش های شیمیایی میان لایه رویین و یا حتی جنس فلز به کار رفته در بدلیجات و زیورآلات انجام می گیرد که باعث ایجاد حساسیت بر روی پوست شما می شود. میزان این حساسیت و واکنش های شیمیایی می تواند به نوع عرق شما نیز وابسته باشد مواد موجود در عرق افراد متفاوت هست و زیورآلات برخی افراد به مراتب زودتر از بقیه کدر می شود و یا رنگ خود را از دست می دهد. بنابرین بهتر است قبل از ورزش یا عرق کردن زیورالات خود را جدا کرده و در جایی مناسب قرار دهید.تا حد ممکن از زیر آب گرفتن زیورآلات و بدلیجات خود اجتناب کنید. این کار باعث تغییر رنگ و از بین رفتن جلای بدلیجات شما خواهد شد.هرگز زیورآلات و بدلجات خود را در تماس یا در مجاورت مواد شیمیایی قرار ندهید و بعد از آشپزی و یا حضور در مکان هایی که ممکن است موجب ایجاد لکه های روغنی بر روی زیورآلات شود با توجه به جنس زیورآلات آن ها را تمیز نمایید.

استفاده روزانه از بدلیجات


بیشتر زیورآلات و مخصوصا بدلیجات برای استفاده روزانه و همیشگی نیستند و باید گاهی به آن ها استراحت بدهید! اگر زیورآلات را همیشه استفاده میکنید پس باید منتظر باشید که هر چه زودتر رنگ و جلای اولیه خود را از دست بدهد. برای اینکه عمر زیورآلات خود را افزایش دهید سعید کنید آن ها را به لباس هایی که می پوشید ست کنید و با لباس های مختلف زیورآلات مختلفی را استفاده کنید تا همیشه در دستان شما نباشند. هنگام خرید زیورآلات سعی نکنید از یک مدل چندین نمونه خریداری کنید بلکه از نمونه های مختلفی انتخاب کنید تا علاوه بر زیبایی بیشتر آن ها را با لباس های مختلف و در مراسمات مختلفی که پیش رو هستند استفاده کنید.
چگونه از بدلیجات و زیورآلات خود نگهداری کنیم

از زیورآلات خود به درستی استفاده کنید


هیچ موقت با بدلیجات خود به رخت خواب نروید که بهترین راه برای صدمه زیدن به آن ها همین است چرا که باعث شکسته شدن و ضربه خوردن آن ها می شود. علاوه بر ضربه خوردن زیورآلات ممکن است به پوست شما نیز آسیب برسد و رنگ آن نیز از بین برود. همین توصیه برای وقت هایی که می خواهید ورزش کنید و یا به استخر و حمام بروید نیز صادق است و حتما باید زیورآلات خود را جدا کنید. عامل اصلی حساسیت پوست به زیورآلات واکنش نشان دادن مواد روی پوست شما با فلز به کار رفته در زیورآلات می باشد بنابرین سعی کنید در مواردی که از زیورآلات استفاده نمی کنید آن ها را جدا کنید. توجه کنید که قرار نیست هرجایی که هستید و هر کاری که می کنید حتما زیورآلات بر تن شما باشد.

تمیز کردن زیورآلات و بدلیجات بعد از استفاده


نکته دیگر برای افزایش عمر طول عمر و درخشش زیورآلات و بدلیجات این است که بعد از هر استفاده آن ها را تمیز کنید. شاید کمی عجیب به نظر برسد ولی این کار تاثیر بسیاری در درخشش و افزایش طول عمر زیورآلات شما خواهد داشت. بعد از هر بار استفاده ممکن است از کرم پوست یا عرق یا آب یا غیره بر روی گوشواره ، دستنبند ، گردنبند، انگشتر شما مانده باشد و باعث کدر شدن آن به مرور زمان بشود. پس آن ها را با یک دستمال نرم پاک کنید و از واکنش های شیمیایی احتمالی جلوگیری کنید. از پاک کننده های شیمیایی به هیچ وجه استفاده نکنید و فقط از یک دستمال معمولی و نرم برای این کار استفاده کنید و بعد از اتمام کارتان با زیورآلات حتما مطمئن شوید که زیورآلات شما خشک و تمیز شده باشند. به منظور خط نیافتادن و سالم ماندن بدلیجات و زیورآلات از پارچه ی نرم برای تمیز کردن زیورآلات و بدلیجات استفاده کنید. این کار باعث میشود تا علاوه بر ایجاد نشدن خط و خش بر روی بدلیجات جلا و درخشش آن ها نیز در هر بار تمیز کردن از بین نرود.

جعبه قرار گیری زیورآلات و بدلیجات


مکان قرار گیری و یا به اصطلاح جعبه جواهرات شما بسیار مهم است و باید به آن دقت شود. سعی کنید جواهرات و زیورآلات خود را جداگانه نگهداری کنید و آن ها را بر روی هم انباشته نکنید. بهترین راه نگهداری زیورآلات نگه داری آن ها به صورت جداگانه است. گردنبند های شما بهتر است به صورت عمودی از جایی آویزان شوند .در هر صورت نباید زیورآلات شما با یکدیگر تماس داشته باشند. به هیچ وجه زیورآلات طلا و گران قیمت خود را با بدلیجات در یک جعبه نگهداری نکنید چرا که ممکن است واکنش شیمیایی رخ دهد.اگر از بدلیجات خود برای مدت طولانی استفاده نمی کنید درون جعبه یک تکه گچ قرار دهید.

روش های برق انداختن زیورآلات و بدلیجات


تمام فلزات مورد استفاده در زیورآلات نیاز به مراقبت و نگهداری و توجه دارند تا بتوانند تا مدت ها با درخشش اولیه بر روی دستان شما بدرخشند. شما حتی اگر زیورآلات ساخته شده از طلا را نیز مد نظر قرار دهید متوجه خواهید شد که بعد از مدت استفاده ممکن است دچار تیرگی شود و یا درخشش خود را از دست بدهد. فلزاتی چون نقره ، پلاتین ، پالادیوم ، استیل و دیگر فلزات مورد استفاده در زیورآلات نیز همانند طلا نیاز به مراقبت و نگهداری دارند تا کیفیت خود را از دست ندهند. برای اینکه بتوانید از زیورآلات و بدلیجات خود به خوبی مراقبت کنیدنکاتی که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت نیز توجه کنید تا از درخشش زیورآلات و بدلیجات خود تا مدت ها لذت ببرید.
advertising