بازسازی فورد برانکو کلاسیک

خودروآفرود

- 98/02/09
بازسازی فورد برانکو کلاسیکشرکت آیکان تاکنون بیش از ۶۰ نمونه از مدل‌های مختلف فورد برانکو را همراه‌با پیشرانه‌های مدرن و حتی موتور برقی، بازسازی کرده است.
در سال ۲۰۰۶ بود که جاناتان وارد، شرکت آیکان (Icon) را بنا نهاد و کار بازسازی و تقویت نمونه‌های ارزشمند فورد برانکو را آغاز کرد. اولین نمونه ساخته‌شده توسط شرکت آیکان، مدل ۱۹۷۲ بود که با رینگ‌های ۱۸ اینچی و تریم داخلی ماشین‌کاری‌شده مزین شده بود و از موتور ۵ لیتری فورد (کایوتی) بهره می‌برد. اولین شاسی‌بلند فورد برانکو ساخته‌شده توسط آیکان، ۲۰۰ هزار دلار قیمت خورد که در آن زمان توجه همگان را به‌خود جلب کرد.
بازسازی فورد برانکو کلاسیک
از آن زمان تاکنون، شرکت آیکان سفارشات متعددی دریافت کرده و بیش از ۶۰ نمونه از مدل‌های مختلف فورد برانکو را بازسازی و تقویت کرده است. در سال جاری میلادی، شرکت آیکان قصد دارد ۱۵ نمونه دیگر از فورد برانکو را با قیمت میانگین ۲۳۵ هزار دلار به‌‌مشتریان تحویل دهد. دیدن تصاویر این خودروها لذت‌بخش است؛ اما در ادامه به‌ حس رانندگی با یکی از این خودروها هم خواهیم پرداخت.

موفقیت شرکت آیکان، بسیاری از تیم‌های دیگر را به فکر ساخت نمونه‌های برانکو انداخت که در نتیجه آن، امروز میزان تقاضای بالایی را برای نمونه‌های کلاسیک فورد برانکو شاهد هستیم. با وجود اینکه شرکت فورد بیش از ۲۲۵ هزار دستگاه از فورد برانکو را بین سال‌های ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۷ (نسل اول) تولید کرده؛ اما قیمت نمونه‌های کلاسیک فورد برانکو در طول هشت سال گذشته در بازار جهانی، رشد قابل توجهی داشته است.

بسیاری از علاقه‌مندان به این خودرو در بازار آمریکا، شرکت آیکان را مقصر افزایش قیمت نمونه‌های کلاسیک فورد برانکو می‌دانند. شریف یاسا، مدیر‌عامل شرکت آیکان می‌گوید که آن‌ها هم خود را مقصر می‌دانند و علاقه‌ دارند نمونه‌های فورد برانکو را با قیمت کمتری خریداری کنند. تا سال ۲۰۱۲، قیمت فورد برانکو با رکود مواجه بود و امکان خرید یک نمونه سالم از این خودرو با قیمتی نزدیک به ۱۰ هزار دلار وجود داشت. اکنون هر نمونه خریداری‌شده توسط شرکت آیکان بین ۲۵ تا ۳۵ هزار دلار قیمت دارد که پرداخت این هزینه بر‌عهده مشتریان آیکان خواهد بود. ارزش نمونه‌های بازسازی‌شده از فورد برانکو هم در این مدت، رشد قابل‌توجهی داشته است.

با استناد بر معیار ارزش‌یابی خودروهای کلاسیک در سایت Hagerty، اکنون نمونه‌های بدون نقص فورد برانکو بیش از ۸۵ هزار دلار قیمت دارند. این در حالی است که قیمت نمونه‌های کاملا سالم فورد برانکو در سال ۲۰۱۲ نزدیک به ۲۵ هزار دلار بود. هم‌اکنون در پارکینگ شرکت آیکان بیش از ۲۰ نمونه از فورد برانکو، در انتظار بازسازی به‌ سر می‌برند. تنها کمتر از ۵ درصد از مشتریان شرکت آیکان، شخصا خودروی مورد نظرشان را خریداری می‌کنند. به‌گفته یاسا شریف:
اگر فضای بیشتری داشتیم، نمونه‌های بیشتری خریداری می‌کردیم.

شرکت آیکان برای بازسازی، تنها نمونه‌هایی از فورد برانکو را خریداری می‌کند که پوسیدگی کمی داشته باشند و در حالت نسبتا سالم نگه‌داری شده باشند. پیداکردن نمونه‌های سالم از فورد برانکو هم امروزه به یک چالش تبدیل شده است. به‌گفته شریف:
ما تابه‌امروز مجبور به خرید یک نمونه اوراقی نشده‌ایم؛ اما حقیقت این است که در طول زمان، شاید مجبور به خرید چنین نمونه‌های شویم. بدنه‌های بازسازی‌شده هم به‌عنوان یک انتخاب وجود دارند؛ اما هنوز کیفیت لازم را ندارند.

با وجود اینکه نسل اول فورد برانکو در مدت تولید ۱۱ ساله خود تغییرات ظاهری زیادی را تجربه نکرده است؛ اما برخی خریداران مدل خاصی از این خودرو را طلب می‌کنند. اگر شرکت آیکان نمونه درخواستی را در پارکینگ خود موجود نداشته باشد، نمایندگان این شرکت بلافاصله برای خرید یک نمونه جدید دست‌به‌کار می‌شوند. به‌ گفته شریف:
به خاطر دارم که یک بار فردی فورد برانکوی مدل ۱۹۷۷ را طلب می‌کرد زیرا در آن سال از دبیرستان فارغ‌التحصیل شده بود. ما این نمونه را موجود نداشتیم و مجبور بودیم که سریعا یک نمونه برای او خریداری کنیم.
شرکت آیکان تنها از بدنه خودروهای خریداری‌شده استفاده می‌کند. به‌غیر از بدنه، تمامی قطعات جایگزین می‌شوند که به‌‌گفته‌ی یاسا، بیش از ۱۲۰ هزار دلار قیمت دارند. قطعات استفاده‌شده در محصولا شرکت آیکان شامل شاسی مخصوص ساخته‌شده توسط شرکت آرت موریسن با قابلیت حرکت ۱۲ اینچ، موتور ۵ لیتری فورد کایوتی تمام آلومینیومی با ۴۲۶ اسب‌بخار قدرت، اکسل مخصوص دانا ۶۰/۴۴ دایناترک و جعبه انتقال قدرت اطلس می‌شوند.

خریداران می‌توانند خودروی مورد‌نظرشان را در دو انتخاب جعبه‌دنده‌ی ۵ سرعته دستی یا ۴ سرعته خودکار سفارش بدهند. علاوه‌براین آپشن‌های دیگری همچون کمک‌فنر‌های مخصوص شرکت فاکس، ترمزهای برمبو، قفل دیفرانسیل بادی در اکسل جلو و عقب ساخته‌ی شرکت ARB، تودوزی مخصوص و سیستم‌صوتی و مسیریابی هم قابل سفارش خواهند بود. شاید عجیب به‌ نظر برسد؛ اما تنها ۱۰ درصد از مشتریان شرکت آیکان شخصا از کارگاه بازسازی بازدید می‌کنند. با وجود قیمت بسیار بالای محصولات این شرکت، خریداران تنها با مکالمه تلفنی از پیشرفت روند بازسازی مطلع می‌شوند.

اخیرا شرکت آیکان به روند بازسازی سرعت بخشیده و زمان ساخت یک نمونه از فورد برانکو را از ۹ ماه به ۶ ماه کاهش داده است. علاوه‌براین، سبد محصولات شرکت آیکان هم در حال گسترش است. اکنون تیم ۵۰ نفره کارکنان این شرکت علاوه‌بر فورد برانکو، نمونه‌های کلاسیک از تویوتا FJ و پیکاپ‌های شورولت تریفت‌مستر مدل ۱۹۴۷ تا ۱۹۵۳ را هم بازسازی می‌کنند.

شرکت آیکان در جریان نمایشگاه سما سال گذشته، یک نمونه الکتریکی از مرکوری مدل ۱۹۴۹ با باتری‌های تسلا را هم معرفی کرد. اکنون که با مراحل کاری شرکت آیکان آشنا شدیم، قصد داریم به بررسی یکی از نمونه‌های فورد برانکو ساخته‌شده توسط این شرکت بپردازیم. نمونه مورد‌بحث ما یک برانکوی مدل ۱۹۶۶ است که با رنگ نارنجی مزین شده است.

با چرخاندن کلید، صدای بم پیشرانه ۵ لیتری کایوتی فورد به گوش می‌رسد که در حالت سکون خودرو، با ۹۵۰ دوربر‌دقیقه کار می‌کند. با وجود پوشش مخصوص داینامات در کف خودرو، لرزش سیستم اگزوز بورلا در زیرپای راننده کاملا حس می‌شود.

این جدیدترین نمونه ساخته‌شده توسط شرکت آیکان است که با نمونه‌های قبلی تفاوت دارد. این اولین خودرو ساخته‌شده در سری خودروهای Old School Edition آیکان است که ظاهر کلاسیک‌تری دارد. از نظر فنی تفاوتی بین این نمونه و خودروهای قبلی آیکان وجود ندارد؛ اما با استفاده از جلوپنجره اصلی، سپرهای کرومی و تریم استیل ضد‌‌زنگ، روح نوستالژیک برانکو‌ی نسل اول در این خودرو دیده می‌شود.

در قسمت داخلی خودرو هم شاهد فرمان اصلی، تودوزی مخصوص و دکمه‌های فابریک هستیم. به‌گفته‌ی شریف یاسا:
ما قصد داشتیم که یاد فورد برانکو اصلی را زنده نگه داریم و نمونه‌ای بسازیم که فقط مردانه نباشد. خانم‌ها بخش اندکی از مشتریان ما را تشکیل می‌دهند؛ اما با معرفی سری Old School Edition این مسئله تغییر خواهد کرد.

نیمی از تمام نمونه‌هایی که در سال جاری توسط آیکان ساخته می‌شوند، از سری کلاسیک هستند و از چهار نمونه‌ی سفارش‌داده‌شده، دو نمونه توسط مشتریان خانم سفارش داده شده‌اند. نکته جالب اینکه نمونه نارنجی رنگ مورد بحث ما به‌تازگی در یک حراجی با قیمت خیره‌کننده ۲۹۱ هزار دلار فروخته شده است. این رقم رکوردی جدید برای فروش فورد برانکوی نسل اول محسوب می‌شود.

۱۰ درصد از مبلغ فروش این خودرو، به برنامه کمک به تحصیل دانشجویان اختصاص می‌یابد. با ورود به جاده‌های باز خارج شهری، فورد برانکوی نارنجی رنگ با بهره‌گیری از جعبه‌دنده ۵ سرعته دستی و ضریب دیفرانسیل ۴.۵۶، سرعت‌گیری خارق‌العاده‌ای را در اختیار راننده می‌گذارد.

حساسیت پدال گاز فوق‌العاده است و به‌راحتی شاهد بالا آمدن عقربه کیلومترشمار هستیم. هنگام حرکت تخت‌گاز، گشتاور موتور ۸ سیلندر راننده را به صندلی‌ خواهد چسباند. با‌ وجود چنین شرایطی، فورد برانکوی آیکان را می‌توان یک خودرو عضلانی هم نامید. با وجود اینکه جعبه‌دنده ایسین AX-15 به‌کاررفته در این نمونه متعلق به جیپ‌های دهه ۸۰ میلادی است؛ اما هماهنگی خوبی با جعبه انتقال قدرت تجربه می‌شود.

مهم‌ترین مزیت این جعبه‌دنده، دوام آن است که با بهره‌گیری از شفت خروجی ۲۳ خار و ضرایب دنده مناسب، به‌خوبی انتقال قدرت را انجام می‌دهد. علاوه‌براین، دنده ۵ این جعبه‌دنده برای حالت اُوردرایو درنظر گرفته‌ شده و هنگام حرکت در بزرگراه با سرعت ۱۳۰ کیلومتربرساعت، تنها دور موتور ۲۵۰۰ دوربردقیقه را مشاهده خواهید کرد. کلاچ هیدرولیکی فورد برانکوی آیکان برای استفاده در ترافیک آزاردهنده نیست ولی در مجموع محکم و قدرتمند است.

تعویض دنده هم کمی سخت است و حسی کاملا مکانیکی القاء می‌کند؛ اما با وجود گشتاور ۵۴۲ نیوتن‌متری نیازی به سنگین کردن دائمی دنده وجود ندارد. تعویض دنده با دسته‌دنده بلند و توپ مشکی‌رنگ شیفتر هرست در این خودرو هم حس دلچسبی دارد. فورد برانکو مورد بحث از فرمان نسل اول فورد موستانگ، پشت آمپر کلاسیک، قاب‌های کرومی و دکمه‌های فابریک سیستم تهویه هوا بهره می‌برد که در مجموع حس نوستالژیک یک برانکوی نسل اول را منتقل می‌کند.

فرمان خودرو هم نرم و سبک است؛ اما در قسمت میانی حرکت‌های زیادی را شاهد هستیم. شاید سواری فورد برانکوی آیکان به‌اندازه نمونه جدید از جیپ رانگلر راحت نباشد؛ اما با بهره‌گیری از کنترل لرزش بدنه بسیار خوب، به‌اندازه کافی برای سفرهای بلند راحت است. لاستیک‌های BFGoodrich با سایز 285/70R18 به‌همراه کویل‌اورهای فاکس، چسبندگی بسیار مناسبی دارند و لرزش بدنه را به‌ حداقل می‌رسانند.

شاید اگر سایز رینگ و لاستیک‌ها کم‌تر بود، در آن صورت ظاهر جذاب‌تری را از این خودرو شاهد بودیم. با‌بهره‌گیری از لاستیک‌های فعلی، خودرو به‌ میزان ۲.۱ متر از زمین ارتفاع دارد که شاید در تجربه اول رانندگی با آن، کمی عجیب به‌ نظر برسد. با گذشت زمان این ارتفاع عادی خواهد شد؛ اما بدون شک پایین آوردن مرکز ثقل خودرو، در عملکرد جاده‌ای آن تاثیر به‌سزایی خواهد داشت.

به‌گفته‌ی یاسا، آپشن لاستیک‌های کوچک‌تر به‌ دلیل استفاده از ترمزهای بزرگ برمبو، قابل سفارش نیست. می‌توان جدیدترین نمونه بازسازی‌شده از فورد برانکو توسط شرکت آیکان را یک شاسی‌بلند کلاسیک منحصربه‌فرد نامید. با وجود ظاهر ساده و در عین حال جذاب به همراه جزئیات هنرمندانه، فورد برانکوی نارنجی رنگ سری Old School Edition را باید به‌عنوان بهترین فورد برانکوی نسل اول در جهان معرفی کرد.
advertising