نگاهی به روند تولید موتور ملی سمند EF7

خودروسایر

- 97/09/05
نگاهی به روند تولید موتور ملی سمند EF7پس از سال ها که شرکت ایران خودرو فقط در تولید خودرو پیکان و ارائه آن به بازار مهندسین و متخصصین این شرکت بر آن شدند که خودروی جدید بر اساس تغییر ذائقه ایرانیان طراحی و تولید کنند این خودرو که سمند نام داشت یک خودرو ملی محسوب می شد اگر چه از موتور پژو برای آن استفاده می کرد ولی همین که یک پلت فرم جدید طراحی شده بود جای امیدواری داشت در سال 1383 نسل جدید و مجهز تری از این خودرو با نام سمند ال ایکس وارد بازار شد در ادامه و از سال 1389سيستم الكترونيكي جديدي با نام سيستم عيب ياب هوشمند (مالتي پلكس) در كنار سيستم الكترونيكي قبلي «سيستم هشدار دهنده گويا» براي اين خودرو طراحي و توليد شد؛ كه مشتريان مي­ توانند متناسب با سليقه خويش يكي از اين دو سيستم را انتخاب نمايند.
نگاهی به روند تولید موتور ملی سمند EF7
اما ایران خودرو برای ارائه موتور ملی پروژه اي مشترک بين مرکز تحقيقات موتور ايران خودرو (I.P.C.O) و مرکز تحقيقات موتور آلمان (F.E.V) آغاز کرد اين موتور از پايه بر اساس سوخت گاز طبيعي طراحي شده و در عين حال قابليت کارکرد با بنزين را نيز دارا بوده و در ميان موتورهاي گاز سوز دنيا در ليست 3 موتور برتر و از نظر طراحي در ليست 10 موتور برتر دنيا قرار دارد.مکانيزم به کار رفته در اين موتور سمند EF7به نحوي است که توانسته با وجود حجم موتور و مصرف سوخت کمتر به توان و گشتاور بالاتري حتي نسبت به موتورهاي بنزيني دست يابد. به واسطه طراحي بهينه موتور و نيز استفاده از جديد ترين نوع سامانه مديريت موتور موتور به صورت خودکار سوخت گاز را به عنوان سوخت اصلي انتخاب نموده و با آن روشن مي شود و با اتمام هرکدام از دو سوخت به صورت خودکار عمليات تعويض سوخت در آن انجام مي شود.

موتور EF7 در محيط هاي بسيار سرد نيز قابليت روشن شدن با سوخت گاز را داشته و در هيچ شرايطي کارکرد موتور منوط به دسترسي به بنزين نيست. در ضمن بواسطه استفاده از تنظيم کننده هيدروليکي سوپاپ ها در هيچ زماني نيازي به تنظيم فيلر سوپاپ هاي موتور نيست. طراحي اجزاي اين موتور 16 سوپاپ به نحوي صورت گرفته است که به واسطه محاسبات رايانه اي پيچيده سطح صدا و لرزش موتور به خصوص در دور آرام بسيار مطلوب و متناسب با موتورهاي روز دنيا بوده و از نظر سطح دستيابي به استاندارد آلايندگي نيز توانايي اخذ بالاترين استانداردهاي روز اروپا (Euro5) را دارا مي باشد.
advertising