دلایل بالا رفتن مصرف سوخت خودرو

خودروسایر

- 99/02/28
دلایل بالا رفتن مصرف سوخت خودروآیا تاکنون در مورد دلایل بالا رفتن مصرف سوخت خودرو فکر کرده‌اید؟ قبل از پاسخ به این پرسش باید یگوییم: «نکته اساسی که باعث می‌شود یک خودرو ارزشمند باشد، میزان مصرف سوختش است. اگر اتومبیل سوخت کمتری مصرف کند، به این معنا است که شما هزینه کمتری برای هر بار پُر کردن باک خودرو پرداخت می‌کنید». اما وقتی متوجه شدید که خودرو بیش از حالت معمول سوخت مصرف می‌کند، باید هوشمندانه عمل کنید. در این مواقع بسیاری از افراد نمی‌دانند مشکل از چیست.

برخی از مهم ترین مشکلات ناشی از مصرف سوخت زیاد خودرو در زیر آورده شده اند:
دلایل بالا رفتن مصرف سوخت خودرو

1. موتور معیوب


اگر موتور خودرو به‌ درستی تنظیم نشود یا تعمیر و نگهداری آن به تأخیر بیفتد، این موضوع می‌تواند منجربه افزایش سوخت خودرو شود. وقتی درباره موتورهای بنزینی صحبت می‌کنیم، عدم تعویض شمع‌های فرسوده، تمیزکننده هوا یا فیلترهای سوخت و همچنین نگهداری شیر دریچه گاز و حسگرهای اکسیژن، منجر به افزایش مصرف سوخت خواهند شد. در همین‌ حال، افزایش مصرف سوخت در یک موتور دیزلی می‌تواند ناشی از کثیف شدن انژکتورهای سوخت و اِلمنت پاک‌کننده هوا باشد.

2. روغن موتور بی کیفیت


کیفیت روغنی که شما برای استفاده در موتور انتخاب می‌کنید، می‌تواند یکی از دلایل بالا رفتن مصرف سوخت خودرو باشد. کارشناسان می‌گویند: «اگر روغن موتور، از مقدار توصیه شده، درجه گرانروی‌ (غلیظ بودن) بیشتری داشته باشد، در دماهای خاص یا در صورت بی‌کیفیت بودن روغن، پیستون‌های موتور و سایر قطعات متحرک، دامنه حرکتی کمتری خواهند داشت‌(راحت و آزادانه حرکت نمی‌کنند). این مورد باعث افزایش بار موتور و تقاضای بیشتر برای مصرف سوخت می‌شود.

3. سوخت بی کیفیت


کارشناسان می‌گویند: «استفاده از سوخت بی‌کیفیت نیز می‌تواند باعث افزایش مصرف سوخت شود».این مورد می‌تواند به عدد اکتان مربوط باشد؛ برای اساس استاندارهای جدید، عدد اکتان مناسب برای کیفیت خودرو برابر با 92 است. اگر این عدد پایین باشد، بنزین قبل از آن‌که توسط شمع مشتعل شود، بر اثر افزایش فشار در داخل موتور محترق می‌شود. در اثر این فرآیند، موتور خودرو به شدت آسیب می‌بیند. عدد اکتان در ایران، به گفته مسئولین برابر با 87 است. پس می‌توان دلیل آلودگی غیرطبیعی هوای تهران و خرابی زود به زود خودروها را به کیفیت پایین بنزین مربوط دانست.

4. تهویه هوا


رانندگی با تهویه هوا‌ (روشن بودن کولر)، یک بار اضافی به موتور می‌افزاید که باعث بالا رفتن مصرف سوخت خودرو می‌شود. با‌ این‌ حال، رانندگی با سرعت بیش از 80 کیلومتر در ساعت و استفاده از تهویه هوا برای مصرف سوخت، بهتر از یک پنجره باز است! زیرا باز بودن پنجره باعث ایجاد درگ آیرودینامیکی‌(Aerodynamic Drag) می‌شود. همچنین اگر داخل اتومبیل نسبت به بیرون گرم‌تر است، قبل از روشن کردن کولر برای خنک کردن خودرو، چند دقیقه با پنجره باز رانندگی کنید. با این کار، میزان سوخت مورد استفاده در زمان روشن بودن کولر را ذخیره می‌کنید.

5. لاستیک های فرسوده


وضعیت عمومی لاستیک‌ها می‌تواند یکی دیگر از دلایل بالا رفتن مصرف سوخت خودرو باشد. وقتی لاستیک‌ها فرسوده می‌شوند‌(سطح آج‌دار خود را ازدست می‌دهند و تایر صاف می‌شود) دیگر نسبت به سطح جاده، اصطکاک و چسبندگی کافی ندارند. علاوه‎ بر این، کم بودن باد تایرها نیز به تنهایی منجربه مصرف بیشتر سوخت می‌شود. توصیه می‌شود لاستیک‌های ماشین را به صورت دو هفته یک‌بار یا ماهانه، تنظیم باد کنید و مطمئن شوید هر چهار چرخ تراز هستند. مراقبت از لاستیک‌ها نه تنها باعث کاهش مصرف سوخت می‌شود، بلکه به افزایش عمر تایر نیز کمک کرده و کارکرد خودرو را بهبود می‌بخشد.

6. عدم تعمیر و نگهداری


عدم تعمیر و نگهداری منظم خودرو یکی از مهم‌ترین دلایل بالا رفتن مصرف سوخت خودرو است. این مورد می‌تواند شامل عدم تعویض روغن، فیلترهوا، بررسی خطوط سوخت‌رسانی، سیستم تعلیق و بسیاری موارد دیگر می‌شود. اگر خودروی شما از نظر مکانیکی مشکل داشته باشد، این مورد مستقیماً در میزان مصرف سوخت تأثیر می‌گذارد. استفاده از سرویس دوره‌ای یکی از بهترین راهکارها برای تعمیر و نگهداری خودرو است. بسیاری از افراد هنوز هم دقیقاً نمی‌دانند چه زمانی باید نسبت‎به تعویض روغن موتور اقدام کنند، بنابراین سرویس دوره‌ای ماشین به شما شرایط اصولی نگهداری از خودرو را در بازه‌های زمانی مشخص ارائه می‌دهد.

7. دنده اشتباه‌ (دنده مرده)


این مورد بیشتر در خودروهایی با دنده دستی مشاهده می‌شود، اما برای خودروهای با گیربکس اتوماتیک، دنده با سرعت بیشتری تغییر می‌کند و مشکل دنده مرده حذف می‌شود. به‌طور‌کلی، هر دنده نشان از این دارد که خودرو در یک محدوده سرعت خاص حرکت می‌کند. اگر ماشین در دنده شماره سه است، اما با سرعت 80 کیلومتر در ساعت رانندگی می‌کنید، برای حرکت اتومبیل به انرژی بیشتری نیاز خواهید داشت. این مورد نیز باعث بالا رفتن مصرف سوخت خودرو می‌شود. حتی در سربالایی که خودرو نیاز به کشش بیشتر دارد، استفاده از دنده بالاتر، منجر به اتلاف سوخت می‌شود. به محض این‎که صدای موتور شنیده می‌شود و همچنین شتاب گرفتن خودرو بدون تلاش اضافه است‌ (راننده مدام روی پدال گاز فشار نمی‌آورد)، اقدام به تعویض دنده کنید .

8. گرم کردن ماشین در صبح


اکثر خودروها نیازی به گرم شدن ندارند. اما برخی از وسائل نقلیه برای شروع به کار باید گرم شوند. عدم انجام این کار باعث اتلاف سوخت می‌شود. بنابراین لازم است در صبح، به مدت حداکثر پنج دقیقه خودرو را روشن بگذارید و سپس حرکت کنید. همچنین، هنگامی‎که در جاده هستید، با متوقف کردن مداوم خودرو، باز هم به مصرف سوخت را بالا می‌برید. با خاموش و روشن شدن مداوم موتور، حتی برای یک زمان کوتاه، خودرو انرژی بیشتری را در اثر احتراق سوخت جهت راه‌اندازی مجدد موتور‌(روشن کردن خودرو) مصرف می‌کند. برای رفع این مشکل، تنها کافی است توقف‌ها را کم کنید.

9. آزاد کردن کلاچ


لغزش چرخ‌ها به‌خصوص در هنگام شروع رانندگی(شتاب اولیه خودرو) در جاده خیس باعث بالا رفتن مصرف سوخت خودرو می‌شود. لغزش یا به عبارتی بکسواد، به معنی عدم تماس کافی بین کلاچ و صفحه کلاچ است. این زمان ایجاد می‌شود که راننده کلاچ را بعد از تغییر دنده آزاد نمی‌کند و هنوز پایش بر روی کلاچ است‌(حتی اگر کلاچ را تا نیمه گرفته باشد). در ترافیک‌های سنگین که نیاز است خودرو آهسته و به کندی حرکت کند و تغیر مداوم دنده اجتناب‌ناپذیر است‌ (کلاچ و دنده عوض کردن)، برداشتن پا از روی کلاچ بعد از هر بار تعویض دنده، مقداری از قدرت موتور را به عنوان اصطکاک کاهش می‌دهد که برای مصرف بهیهنه سوخت ضروری است.

10. سبک رانندگی


سبک رانندگی افراد ممکن است باعث افزایش مصرف سوخت شود!. اگر شما به اصطلاح تهاجمی رانندگی می‌کنید‌ (شتاب دادن مداوم به خودرو) و همچنین دنده را سریع و در سبک‌ترین حالت تغییر نمی‌دهید، دور موتور همیشه بالا خواهد بود و در نتیجه مصرف سوخت نیز افزایش می‌یابد. توصیه می‌شود از شتاب دادن بی‌مورد به خودرو پرهیز کنید تا بتوانید به‌طور بهینه از سوخت استفاده کنید. همین توصیه برای افرادی که ناگهان خودرو را متوقف می‌کنند‌(پا روی ترمز می‌گذارند) نیز صدق می‌کند. سعی کنید فاصله خود را با اتومبیل جلویی حفظ کنید تا بتوانید کنترل بیشتری بر خودروی خود داشته باشید. این مورد به شما کمک می‌کند تا از شتاب غیرضروری و ترمز ناگهانی که باعث اتلاف سوخت می‌شود نیز جلوگیری کنید. اگر فاصله خود را با ماشین جلویی حفظ کنید، می‌توانید برای کاهش سرعت به آرامی پدال ترمز را فشار دهید تا خودرو آهسته آهسته متوقف شود.

نتیجه :
به انتهای مقاله دلایل بالا رفتن مصرف سوخت خودرو رسیدیم؛ میزان مصرف بنزین‌ (یا گاز) بسته به بسیاری از عوامل بیرونی ممکن است متفاوت باشد. دما، شرایط آب هوایی و سفرهای طولانی، همه در راندمان سوخت خودرو نقش دارند. اما کارکرد داخلی وسیله نقلیه مهم‎ترین تأثیر را در مصرف سوخت دارد. اگر مسافت پیموده شده‌(کیلومتر خودرو) را در هر بار بنزین زدن در جایی یادداشت کنید، به‌خوبی خواهید فهمید که آیا مصرف سوخت خودرو بالا است یا پایین. به‌هر‌روی، اگر هنوز با مشکل بالا رفتن مصرف سوخت خودرو دست و پنجه نرم می‌کنید، بهتر است سریعاً ماشین را به تعمیرگاه ببرید.
advertising