چه زمانی ضد یخ خودرو رو باید عوض کنیم

خودروسایر

- 98/12/25
چه زمانی ضد یخ خودرو رو باید عوض کنیمجدیدا تکنولوژی ای معرفی شده است که بهره وری موتور را افزایش می دهد. این موتورها قادر هستند که انرژی گرمایی ایجاد شده توسط سوخت گازوئیل را استفاده کنند. این تکنولوژی همچنین به طور همزمان 44 درصد از گرمای ایجاد شده را به نیرو تبدیل می کند و در نتیجه مانند یک ضد یخ عمل می کند. بدون ضد یخ یا ضد یخ بیش از حد قدیمی، تمام گرمای ایجاد شده بلااستفاده می شود و دمای موتور نیز بیش از حد بالا می رود. تعمیر کردن چنین ماشینی با موتور داغ شده هزینه بالایی دارد که برای دوری از آن باید دستورالعمل هایی که در این مطلب بیان شده است را رعایت کنید.

ضد یخ چیست ؟


اگرچه که بسیاری از افراد دو واژه خنک کننده و یا ضد یخ را یکی می دانند اما مفهوم آن ها به دو مایع جداگانه برمی گردد. ضد یخ چیزی است که شما به آب اضافه می کنید تا آن را خنک کنید و ضد یخ دارای دو جزء اصلی است. اول اتیلن گلیکول که نقطه جوش را بالا می برد و نقطه یخ زدگی را می کاهد و در نتیجه با سرد شدن هوا آب درون ماشین یخ نمی زند و در صورت داغ شدن موتور نیز، آب درون آن جوش نمی آید. علاوه بر آن ضد یخ حاوی مواد شیمیایی خاصی نیز هست که به جلوگیری از زنگ زدگی مثل خنک کننده کمک می کند و می تواند با جریان یافتن در بدنه ماشین ، آن را خنک کند. البته که کارخانه داران آنتی فریزها یا ضد یخ هایی را با پرپیلن گلیکول پیشنهاد می دهند که میزان سمی بودن آن کمتر است و طعم شیرینی دارد که گاهی اوقات ممکن است کودکان را به سمت خود جذب کند و باید مراقب باشید.
چه زمانی ضد یخ خودرو رو باید عوض کنیم

خنک کننده ها چگونه موتور را خنک می کنند؟


همه ماشین ها این روزها مجهز به مایع خنک کننده درون موتورها هستند. این سیستم خنک کننده ضرورتا یک جریان با مدار بسته است که آب را به سمت سیستم هل می دهد و مستقیما به موتور می رساند و همزمان با حرکت آن، این خنک کننده گرمایی را جذب می کند که بر اثر بهره وری ماشین از دست رفته است. این خنک کننده در طول رادیاتور نیز حرکت می کند و سپس میزان دمای موجود در آن کاهش پیدا می کند و این مایع جریان را به خوبی پمپاژ خواهد کرد.

اگر موتور بیش از حد داغ کند، چه اتفاقی می افتد؟


همانطور که در دوران مدرسه هم خوانده اید ، گرما باعث بزرگ شدن و انبساط پیدا کردن می شود. در موتور هم پیستون بر اثر گرما بزرگ می شود و نمی تواند درون سیلندر جریان پیدا کند و در نتیجه جریان بسیار بد پیش می رود و گاهی اوقات به شکستن آن منجر می شود. گرمای بیش از حد همچنین شکل اصلی سیلندرها را از بین می برد و آسیب آن فقط به موتور محدود نمی شود. اگر آب به همین ترتیب بدون هیچ گونه خنک کنندگی پمپاژ شود ، به سرعت می سوزد و در نتیجه خرابی سیستم اولیه روی سیستم ثانویه تاثیر می گذارد.

زمان تعویض ضد یخ


بهتر است که برای ماشین خود برنامه ریزی کنید که آن را باید زیر نظر مکانیک مخصوص ماشین خود انجام دهید. تفاوت زیادی بین ماشین ها و برندهای مختلف وجود دارد. گاهی اوقات بعضی از ماشین ها نیاز به تعویض هر پنج سال دارند اما بعضی دیگر تا ده سال هم نیازی به تعویض پیدا نمی کنند. منظور از عوض کردن این نیست که ضد یخ توانایی عملکردی خود را از دست می دهد، بلکه عواملی که در آن مانع از زنگ دگی می شوند، کاهش پیدا می کند. رنگ ضد یخ نیز بعد از چند سال تغییر می کند که نشان دهنده نیاز به تعویض می باشد و همچنین باید مراقب باشید که این مایع نشتی نداشته باشد.
advertising