علت بالا رفتن آمپر آب خودرو چیست

خودروسایر

- 98/12/13
علت بالا رفتن آمپر آب خودرو چیسترفتن ناگهانی آمپر آب، یکی از مشکلاتیست که گاهی برای اتومبیل پیش می‌آید و اگر بررسی نشود، موتور ماشین را بسیار تحت فشار قرار خواهد داد. بالا رفتن آمپر آب، علت‌ها متعددی دارد. علاوه بر این، زمانی که آمپر بالا می‌رود باید فرآیندی را برای خنک کردن موتور انجام دهیم که مقداری پیچیده است. در این مطلب، قصد بررسی این مراحل را داریم. ابتدا باید مقداری درباره سیستم آب رادیاتور بدانید. رادیاتور در کنار موتور ماشین قرار داشته و وظیفه خنک کردن موتور ماشین را دارد. برای خنک کردن موتور ماشین، مقداری آب در رادیاتور به‌ صورت یک چرخه (سیستم) جریان دارد. آمپری که جلوی صندلی راننده قرار دارد و به "آمپر آب" معروف است، نشان‌دهنده دمای آبیست که در رادیاتور جریان دارد. این نکته را به خاطر بسپارید که در بعضی موارد وقتی ماشین را روشن می‌کنید، آمپر آب چند درجه بالا می‌رود ولی پس از چند دقیقه به حالت معمولی برمی‌گردد و نشان می‌دهد که سیستم رادیاتور و آب داخل آن مشکلی ندارد. پس ابتدا مطمئن شوید که آمپر واقعاً بالا رفته، سپس راهکار‌های خنک‌کننده را بررسی کنید.

علت های بالا رفتن آمپر آب به شرح زیر است:


- خراب شدن دماسنج رادیاتور (به اصطلاح "خراب شدن ترموستات")
- وجود هوا در چرخه رادیاتور (سیستم)
- بسته شدن مجرا‌های عبور آب در رادیاتور
- کثیف بودن شبکه رادیاتور
- تنظیمات موتور ماشین
- کم بودن روغن موتور ماشین یا کیفیت کم روغن ماشین
- کثیفی بدنه موتور ماشین
- خراب بودن فشنگی آب
- انسداد خروجی یا لوله اگزوز
- اشکال در فن رادیاتور، یا کثیفی بیش از حد فن رادیاتور
- سفتی بیش از حد سوپاپ‌ها
- معیوب بودن واتر پمپ (قطعه کوچکی که در بالای فن قرار دارد)
- معیوب بودن چرخه کلی رادیاتور (اشکال در لوله‌ها یا محفظه پایین رادیاتور)
- خراب بودن مدار الکترونیکی فن (البته در ماشین‌هایی مثل پیکان این مشکل به وجود نمی‌آید)
- نشتی مخزن آب
- کالیبر‌های ترمز که با موتور درگیر شده‌اند.

دمای مناسب برای آمپر آب ماشین


دمای مناسب برای آمپر آب در خودرو‌های مختلف، متفاوت است. با این حال وقتی که عقربه آمپر در وسط قرار دارد یا بر روی نشانه‌های حداقل دما قرار گرفته است، دمای ماشین در حد معمول خواهد بود.
علت بالا رفتن آمپر آب خودرو چیست

راه های پیشگیری از بالا رفتن آمپر آب



۱. تنظیمات دوره ای موتور و رادیاتور


علاوه بر چک آپ های چند ماهه که به‌ وسیله کارشناسان فنی انجام می‌شود، دقت کنید که چند وقت یک‌ بار این موارد را چک کنید.
- شیلنگ‌ها و ست‌های سیستم خنک‌کننده ماشین
- تسمه موتور و رادیاتور
- درپوش رادیاتور
- وضعیت فن رادیاتور
- مخزن آب
- مایع داخل مخزن
- وضعیت گاز کولر در مواقعی که از آن استفاده می‌کنید
نکته: نشتی‌های موجود در شیلنگ، یکی از علت‌های رایج بالا رفتن آمپر است.

۲. ترمز‌های ماشین


کالیبر‌ و لنت‌ ترمز‌ها را حتماً بررسی کنید. کالبیر‌های درگیر با چرخ، از جمله علت‌های داغ‌کردن موتور و بالا رفتن آمپر آب است.

۳. حمل بار بیش از حد


این مورد بیشتر در وانت‌بار‌ها پیش می‌آید، اما ممکن است که در ماشین‌های سواری نیز در صورت حمل بار بیش از حد مجاز پیش بیاید.

۴. ورودی مخزن آب


برای تغذیه رادیاتور، باید محلولی ترکیب شده از آب و مایع خنک‌کننده استفاده شود. معمولاً این ترکیب، پنجاه درصد آب با پنجاه درصد مایع خنک‌کننده است. با این حال پیشنهاد می‌کنیم که از داخل دفترچه راهنمای موتور ماشین، از ترکیب سازگار با ماشین خود مطلع شوید.

۵. کم شدن مایع داخل مخزن را جدی بگیرید!


گاهی کم شدن مایع داخل مخزن، سر نخ بسیار روشنی برای نشتی مخزن یا شیلنگ‌هاست. سعی کنید چند وقت یک‌بار، حجم مایع درون مخزن را چک کنید و اگر میزان مایع به‌صورت غیر طبیعی کم شده بود، دنبال نشتی در مخزن یا شیلنگ‌ها بگردید.

۶. آمپر آب را جدی بگیرید


وقتی متوجه شدید که آمپر آب به حالت عادی برنمی‌گردد و از وجود اشکال مطمئن شدید، حتماً در اسرع وقت سیستم رادیاتور، شیلنگ‌ها و مخزن آب را چک کنید. تأخیر در این کار، اشکالات جدی به موتور شما وارد می‌کند.

۷. کیفیت قطعات رادیاتور


بعضی از ماشین‌ها به داغ کردن معروف هستند. بخشی از این قضیه، به قطعات بی‌کیفیتی برمی‌گردد که تعمیرکار‌ها قبلاً بر روی رادیاتور کار گذاشته‌اند. سعی کنید موقع تعمیر رادیاتور، بهترین قطعات را برای این قسمت از ماشین تهیه کنید، چراکه رادیاتور ماشین مستقیماً قلب ماشین را تحت شعاع قرار می‌دهد.

اقداماتی برای پایین آمدن آمپر آب


چنانکه قبلاً اشاره کردیم، در برخی موارد بعد از روشن کردن ماشین، آمپر بالا می‌رود و چند دقیقه بعد به حالت قبلی خود برمی‌گردد ولی اگر آمپر بالا رفت و پایین نیامد این اقدامات را انجام دهید.

۱. باز کردن در کاپوت


باید ماشین را متوقف کنید، (ولی ماشین را خاموش نکنید) و در کاپوت را باز کنید. وقتی این کار را می‌کنید، محیط باز اطراف موتور باعث می‌شود که دمای موتور و رادیاتور کاهش پیدا کند. مواظب باشید که به هیچ عنوان درب رادیاتور یا مخزن در چنین موقعیتی باز نشود، زیرا در این حالت دمای موتور و رادیاتور بسیار زیاد است و ممکن است بر اثر پاشیدن آب به خارج از موتور، صورت یا دست‌هایتان آسیب جدی ببینند.

۲. چک کردن فن های رادیاتور


وقتی دمای رادیاتور تا حدودی پایین آمد، فن‌های رادیاتور را چک کنید. اگر فن‌ها خاموش بود، ابتدا مقداری آب بر روی پره‌های رادیاتور بریزید و بسیار دقت کنید که آب بر روی موتور یا قسمت‌های دیگر رادیاتور ریخته نشود. سپس با روشن کردن کولر ماشین، مدار فن را برای روشن شدن تحریک کنید. (لازم نیست کار خاصی بکنید. وقتی کولر روشن شود، این فرایند به‌صورت خودکار انجام خواهد شد). اگر بازهم فن‌ها روشن نشد، باید برای بررسی علت روشن نشدن فن‌ها به مکانیک مراجعه کنید. این مسئله را فراموش نکنید، فن رادیاتور برخی ماشین‌ها مکانیکی است و مدار الکترونیکی ندارد. این فن‌ها معمولاً بعد از استارت خوردن ماشین و روشن شدن ماشین، به‌صورت خودکار روشن می‌شود.

۳. چک کردن آب درون مخزن


اگر فن‌ها سالم بود، باید به سراغ چک کردن آب درون مخزن بروید. برای بررسی آب درون مخزن نیاز است که ماشین خاموش شود، ولی خاموش کردن ماشین، باعث از کار انداختن پیستون‌های ماشین می‌شود. وقتی پیستون‌ها از کار می‌افتند، به حالت معمولی خود برمی‌گردند و چون دمای موتور بالاست و پیستون‌ها هم داغ هستند، به دیواره سیلندر می‌چسبند. پس چگونه باید ماشین را خاموش کنیم؟ در چنین مواقعی ماشین را خاموش کنید، ولی هرچند ثانیه یک بار، یک تک‌ استارت بزنید که پیستون‌ها مقداری از جای خود بلند شوند و به دیواره سیلندر نچسبند. پس از رعایت این مسئله، به سراغ بررسی مخزن آب بروید. اگر مخزن آب پر از مایع بود، شیلنگ‌ها و لوله‌های رادیاتور را هم بررسی کنید، چون در بعضی مواقع، نشتی این لوله‌ها موجب نقص در سیستم خنک‌سازی ماشین و در نتیجه باعث بالا رفتن آمپر آب می‌شود. زمانی که مخزن آب و نشتی لوله‌ها بررسی شد و بازهم مشکل دما برطرف نشد، موارد دیگری باید بررسی شود ولی این موارد تا حدودی تخصصی هستند و ما به معرفی تیتروار آن‌ها اکتفا می‌کنیم و پیشنهاد می‌کنیم که در چنین مواقعی، ماشین را برای بررسی به یک مکانیک تحویل دهید.

۴. چک کردن موارد دیگر


- نفوذ هوا در چرخه رادیاتور که نیاز به هواگیری دارد.
- خراب شدن ترموستات، یا قفل کردن آن.
- انسداد مجرای ورود آب از مخزن آب به رادیاتور یا انسداد مجاری دیگر (در برخی موارد به سبب رسوب آب این اتفای می‌افتد)
- معیوب شدن واتر پمپ
- مشکلات ناشی از سر سیلندر یا شل بودن واشر
advertising