شبحی در آسمان بنام B-2 بمب افکن رادارگریز

خودروسایر

- 97/10/23
شبحی در آسمان بنام B-2 بمب افکن رادارگریزدر نسل پنجم تولید جنگنده در جهان،یکی از مهمترین مواردی که مد نظر طراحان و نیروهای نظامی بود،قابلیت رادارگریزی و پنهانکاری آنها بود.این مهم در طراحی ها و نکات ریز بسیاری نهفته بود که از جمله آنها میتوان به جنس بدنه،کنترل گرمای خروجی اگزوزها،محل قرار گیری تسلیحات و حتی سخت افزارهای ارتباطی اشاره کرد.اما یک بمب افکن بر خلاف جنگنده،از توایی درگیری با جنگنده های دشمن عاجز است چرا که هدف اصلی آن بمباران اهداف تعیین شده است.در نتیجه دو راه حل برای آنها وجود دارد.اول اینکه بمب افکن ها با تعدادی جنگنده اسکورت شوند و یا آنکه قابلیت پنهانکاری در آنها تقویت گردد
شبحی در آسمان بنام B-2 بمب افکن رادارگریز
بمب افکن B2 – بی 2 اسپریت ، به‌معنای شبح یک بمب‌افکن رادارگریز چندمنظوره شرکت نورتروپ گرومن با کمک شرکت بوئینگ است که توانایی حمل سلاح هسته‌ای و متعارف را دارد. این هواپیما توانایی حمل هشتاد بمب هوشمند 230کیلوگرمی JDAM با سیستم جی‌پی‌اس یا 16بمب هسته‌ای ۱۱۰۰ کیلوگرمی کلاس D83 را دارد.بمب افکن B2 با سوخت‌گیری اولیه می تواتند حدود 11 هزار کیلومتر را طی کند و در صورت سوخت‌گیری هوایی ، می‌تواند به هر نقطه ای به صورن نامحدود حمله کند.این بمب افکن همچنان دارای رکورد گران قیمت ترین در جهان است و هزینه کلی پروژه در سال 1997برابر با 44میلیارد و 750 میلیون دلار بود که بعدها با وجود ارتقاء الکترونیکی،نرم افزاری و نظامی آن،قیمت هر فروند B-2 به بیش از1 میلیارد و 900میلیون دلار رسید.

برای پیشرانش این هواپیما، از چهار موتور توربوفن F-118 جنرال الکتریک با قدرت هر یک 17.300 پوند بهره برداری می شود که همانطور که در بالا ذکر گردید، تدابیر ویژه ای در خروجی های این موتورها به کار رفته است. طول این بمب افکن حدود 20 متر و طول دو سر بال آن 52.12 متر است که از این نظر، هواپیمایی بیشتر در عرض است و به خاطر طرح بال پرنده، جای تعجبی هم ندارد. حداکثر وزن برخاست این هواپیما، گاه به حدود 152 تن هم می رسد و دارای سقف پروازی معادل 15 کیلومتر است.

این بمب افکن، با وجود پیچیدگی نسبی بیشتر نسبت به اسلاف خود، تنها دارای دو خدمه در مقابل برای مثال پنج خدمه برای هواپیمای بی 52 است که خود نکته ای قابل توجه است. در این بمب افکن، خلبانان در کنار هم، سرخلبان سمت چپ و مسئول تسلیحات نظامی در سمت راست، قرار می گیرند. مهم ترین عملیات این هواپیما به زمانی باز می گردد که در عملیات آمریکا بر ضد صربها، این هواپیما از ایالت میسوری آمریکا برخاسته و پس از بمباران کوزوو در شرق اروپا، با موفقیت به همان نقطه مراجعت نمود.

خلبانان B-2 افرادی بسیار حرفه ای و زبده هستند که در چندین دوره طولانی مدت شرکت میکنند.این خلبانان مجبور به تحمل فضای داخلی کاکپیت برای مدت های بسیار طولانی هستند.در جریان جنگ عراق،خلبانان B-2 پروازهای 30 الی 50 ساعته را تجربه کردند.ماموریت های B-2 در اکثر موارد موفیقت آمیز گزارش شده اند.بمباران اهداف نظامی صربستان و نابودی 33% از آنها تنها در 8 پرواز در جنگ کزوو (1999(،بمباران تروریست های طالبان در افغانستان و بمباران گسترده در جنگ عراق جزو ماموریت های B-2 به شمار میروند.
advertising