درجه بندی هتل‌ ها بر اساس تعداد ستاره‌ ها

گردشگریدانستنی های سفر

- 97/09/25
درجه بندی هتل‌ ها بر اساس تعداد ستاره‌ ها

معنای ستاره های هتل ها


رتبه‌بندی هتل‌ها بر اساس تعداد ستاره‌ها می‌تواند راهنمای مناسبی برای گردشگران باشد تا بر اساس خدماتی که می‌خواهند دریافت کنند انتخابی آگاهانه داشته باشند. اما لازم است بدانیم این رتبه‌بندی‌ها مبنای واحدی در سراسر دنیا ندارند و تعداد ستاره‌ها بر مبنای معیارهای متفاوتی داده می‌شود.

گسترش صنعت گردش گری و افزایش چشم گیر گردشگران در سراسر دنیا همواره هتل ها را به رقابت و ارائه خدمات و امکانات با کیفیت بهتر واداشته است.هتل ها از چنان طیف خدمات و امکانات بالایی برخوردار هستند که بدون درجه بندی اساس یک استاندارد یکپارچه نمی توان آن ها را از یکدیگر متمایز کرد.اگرچه هنوز معیار یکپارچه جهانی برای رتبه بندی هتل ها وجود ندارد اما رایج ترین معیار رتبه بندی هتل ها معیار ستاره ای است که در آن از یک تا پنج ستاره به هتل ها براساس تنوع خدمات و امکانات اهدا می شود.هرچند درگذر زمان معیار پنج ستاره نیز توسط کشورهای مختلف تغییر کرده و نام های متفاوتی به خود گرفته است.

به‌عنوان‌مثال برخی نهادها در ایالات‌متحده، بر اساس میزان مالیاتی که هتل‌ها پرداخت می‌کنند، تعداد ستاره‌های هر هتل را مشخص می‌کنند. همچنین هر هتل ممکن است از نهادها یا وب‌سایت‌های مختلف تعداد ستاره‌های متفاوتی را دریافت کند. برای مثال در ایالات‌متحده، سازمان ملی گردشگری و راهنمای رزرو هتل‌ها، وب‌سایت‌های گردشگری و شرکت‌های رزرو هتل هر کدام معیارهای متفاوتی برای رتبه‌بندی هتل‌ها دارند. با این‌حال بیشتر سازمان‌ها و وب‌سایت‌های گردشگری مبنای رتبه‌بندی خود را شرح می‌دهند تا گردشگران با آگاهی بیشتری در مورد انتخاب هتل محل اقامتشان تصمیم بگیرند. باوجود گوناگونی رتبه‌بندی‌ها، به‌طور کلی می‌توان از تعداد ستاره‌های هر هتل کیفیت خدماتی را که ارائه می‌دهند پیش‌بینی کرد. در آمریکا به‌طور معمول هتل‌ها بین یک تا پنج ستاره دریافت می‌کنند که بیشتر هتل‌های قرار گرفته در یک گروه خدماتی شبیه به هم ارائه می‌دهند.

5 ستاره


هتل‌های ۵ ستاره، هتل‌های لوکسی هستند که عالی‌ترین خدمات را به مشتریان ارائه می‌دهند. اتاق‌های هتل‌های پنج ستاره با تختخواب‌ها و ملحفه‌های مجلل آراسته‌شده و هر اتاق امکاناتی چون سیستم صوتی، ویدئو و جکوزی دارد. رستوران‌های متعددی در فضای هتل‌های ۵ ستاره وجود دارد که انواع و اقسام غذاها را در منوی خود دارند. خدمات داخل اتاق شبانه‌روزی است و باشگاه بدن‌سازی، خدمه، پارکینگ و سایر خدمات از ملزومات این نوع هتل‌ها است.

4 ستاره


4 star hotel هتل‌هایی با محیط رسمی، بزرگ و با خدمات درجه ۱ در این گروه قرار می‌گیرند. نزدیکی به مراکز خرید، محیط‌های تفریحی و رستوران‌ها نیز از دیگر امتیازات این هتل‌ها است. اتاق‌های مبله زیبا، رستوران، خدمه و پارکینگ هم از خدمات این هتل‌ها است.

3 ستاره


3 star این هتل‌ها بیشتر در حاشیه بزرگ‌راه‌ها و مراکز تجاری واقع‌ شده‌اند. خدمات این هتل‌ها به نسبت خوب است و دارای اتاق‌های بزرگ با لابی‌های آراسته هستند. رستوران این هتل‌ها معمولاً در حد متوسط است ولی صبحانه، ناهار و شام را ارائه می‌دهند. دربان و خدمه، باشگاه بدن‌سازی کوچک و استخر در بیشتر هتل‌های ۳ ستاره وجود دارند.

2 ستاره


2 star این هتل‌ها معمولاً بخشی از هتل‌های زنجیره ای به شمار می‌روند که دارای امکاناتی مناسب ولی محدود هستند. اتاق‌های کوچک یا متوسط این هتل‌ها مجهز به تلفن و تلویزیون است. خدمات داخل اتاق ممکن است ارائه نشود و معمولاً یک رستوران کوچک در فضای هتل موجود است.

1 ستاره


1 star این هتل‌ها معمولاً کوچک هستند و در ملک شخصی مالک آن واقع‌ شده‌اند. فضای این هتل‌ها بیشتر شخصی بوده و تسهیلات ابتدایی ارائه می‌دهند. این هتل‌ها باید در نزدیکی مراکز تجاری، پایانه‌های حمل‌ونقل عمومی و رستوران‌ها ساخته شوند. به این نکته مهم توجه داشته باشید که سیستم ستاره دهی هتل‌ها و معنای تعداد ستاره‌ها در هر کشوری متفاوت است. برای مثال، هتل‌های 5 ستاره ایالات‌ متحده معمولاً اتاق‌های مجلل و فضایی مدرن دارند درحالی‌که در بیشتر کشورهای اروپایی، در هتل‌های 5 ستاره خدماتی چون سرویس اتوی رایگان و خوش‌آمد گویی با گل یا هدیه ارائه می‌شود. برای جلوگیری از سردرگمی گردشگران بسیاری از کشورهای اروپایی چون آلمان، سوئد، فنلاند، انگلستان، بلژیک، دانمارک، یونان، ایتالیا، مالت، هلند، پرتغال، اسپانیا و مجارستان از معیارهای مشابهی که مورد تصویب قرارگرفته، برای ارزیابی هتل‌ها استفاده می‌کنند. این معیارها نخستین بار در سال 1979 در سویيس تدوین شد و به دنبال آن کشورهایی چون آلمان و اتریش از آن استفاده کردند. این معیارها برای اولین بار در سال 1996 در آلمان به‌عنوان قانون تصویب شد و در سراسر آلمان به اجرا درآمد. نتایج موفقیت‌آمیز استفاده از معیارهایی استاندارد برای ارزشیابی هتل‌ها باعث شد این قانون در بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر هم مورد تائید و استفاده قرار بگیرد.


رتبه بندی براساس استاندارد کشور آلمان


یکی از رایج ترین معیارهای رتبه بندی پنج ستاره معیار تعیین شده توسط کشور آلمان است که در آن به رتبه یک ستاره توریست (tourist) و دو ستاره استاندارد (standard) و سه ستاره کامفورت (comfort) و چهارستاره فرست کلاس (first class) و پنج ستاره لوکس (luxury) گفته می شود.در این سیستم به هتل هایی که بین دو رتبه قرار دارند عبارت برتر (superior) داده می شود که نشانگر این است که یک هتل از رتبه ای که در حال حاضر در آن قرار دارد اندکی بهتر است اما به کیفیت هتل های رتبه بعدی نرسیده است.هرچند با وجود این معیارهای متفاوت اکثر هتل های دنیا بر اساس معیار پنج ستاره ای رتبه بندی می شوند.اما سوال آن است که هتل ها برا گرفتن این ستاره ها چه امکانات و خدماتی را باید ارائه بدهند.جدول ستاره ها جواب این سوال را به تفکیک می دهد.

یک ستاره


دوش و توالت برای تمام اتاق ها
نظافت روزانه اتاق ها
تلویزیون رنگی و کنترل برای تمامی اتاق ها
میز و صندلی
صابون و شامپو
سرویس رزرو اتاق
سرویس فکس در محل پذیرش
تلفن عمومی
صبحانه(معمولا هزینه جداگانه دریافت می شود)
سرو نوشیدنی در هتل

دو ستاره


علاوه بر معیار های یک ستاره
بوفه برای صبحانه
چراغ مطالعه کنار تخت خواب
لوسیون حمام یا ژل دوش
حوله حمام
محصولات بهداشتی مانند مسواک و خمیردندان
امکان استفاده از کارت های اعتباری

سه ستاره


علاوه بر معیارهای هتل های دو ستاره
سیستم پذیرش 14 ساعته با قابلیت دسترسی 24 ساعته از طریق تلفن از داخل و خارج هتل
کارکنان پذیرش دو زبانه
سرو نوشیدنی داخل اتاق
تلفن داخل اتاق
دسترسی به اینترنت در داخل اتاق یا مکان های عمومی
سیستم گرمایشی در داخل حمام
سشوار
آینه قدی
کمد برای قراردادن وسایل
جعبه سوزن نخ،لوازم واکس کفش و سرویس خشک شویی
بالش و پتوی اضافه در صورت درخواست
مدیریت روابط عمومی و انتقادات و پیشنهاد ها

چهارستاره


علاوه بر معیارهای هتل های سه ستاره
سیستم پذیرش 18 ساعته با قابلیت دسترسی 24 ساعته از طریق تلفن از داخل و خارج هتل
لابی با سرویس نوشیدنی
بوفه صبحانه یا منوی صبحانه از طریق سرویس اتاق
سرو آشامیدنی به صورت 24 ساعته از طریق سرویس اتاق
صندلی یا کاناپه نرم همراه با میز
دمپایی در صورت درخواست
لوازم آرایشی بهداشتی
دسترسی به اینترنت از داخل اتاق
رستوران با امکان سفارش غذا،دسر و نوشیدنی به صورت جدا

پنج ستاره


علاوه بر معیارهای هتل های چهارستاره
سیستم پذیرش 24 ساعته
کارکنان پذیرش چند زبانه
دربان و سرویس حمل بار
مسئول رزرو تورها،رستوران ها و تاکسی برای مشتریان
لابی بزرگ با تعداد صندلی بالا و سرویس نوشیدنی
خوش آمد گویی شخصی به هر مشتری با گل یا هدیه در اتاق
سرو آشامیدنی و غذا به صورت 24 ساعته از طریق سرویس اتاق
کامپیوتر داخل اتاق همراه با دسترسی به اینترنت
گاوصندوق داخل اتاق
سرویس واکس کفش
سرویس اتو (زیر یک ساعت)
مرتب کردن اتاق ها هرروز هنگام عصر

هم‌اکنون اتحادیه هتل‌های اروپایی (HOTREC ) مسئول نظارت بر این استانداردهای وضع‌شده برای رتبه‌بندی هتل‌ها در 28 کشور اروپایی است. بر اساس استاندارد رایج در اروپا و سیستم استاندارد آلمانی هر هتل متناسب با امکاناتی که ارائه می‌دهد از اتحادیه هتل‌های اروپایی تعداد ستاره مشخصی دریافت می‌کند و می‌تواند تعداد ستاره‌های دریافت شده را به‌عنوان درجه‌بندی هتل خود اعلام کند.
advertising