اشتباهات رایج در سفر اول

گردشگریدانستنی های سفر

- 97/09/02
اشتباهات رایج در سفر اول

حرفه ای سفر کنید


هر گردشگری پیش از آغاز اولین تور مسافرتی خود هیجان‌زده خواهد شد. به خصوص اگر مقصد گردشگری که قصد سفر به آن را دارید در خارج از کشور واقع شده باشد. بخشی از هیجان پیش از تورهای مسافرتی مربوط به احساس شما در مورد جاذبه­ های گردشگری است که قرار است در خارج از کشور ببینید، به برخورد مردمی که قرار است میزبان شما باشند و البته هزینه­‌های احتمالی است که در این تور مسافرتی انتظار شما را می­‌کشد. به همین علت چندان عجیب نیست که هر گردشگری که در هنگام آماده شدن برای این تورهای مسافرتی و یا در مدت سفر مرتکب اشتباه شود. اگر بار اول شما نیست که به تور مسافرتی می­‌روید به احتمال زیاد با خواندن این فهرست متوجه آن می­‌شوید که بخشی از این اشتباهات را نیز شما مرتکب شده‌­اید. تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید تا با فهرست اشتباهات مرسوم در میان گردشگران آشنا شوید.

1- بیش از ظرفیت رزرو می‌کنید


چون هول، دستپاچه‌ و ناآشنایید. انگار بار اوّل همۀ درها به روی شما بسته است. دلهره دارید و می‌ترسید که امکاناتتان را از دست بدهید. همین هم وسوسه‌تان می‌کند که خوابگاه، خدمات حمل‌و‌نقل و وعده‌های غذایی را بیش از حد رزرو کنید. با این کار حس می‌کنید که از حجم نگرانی‌هایتان کاسته می‌شود. اما به‌زودی به خودتان می‌آیید. به واقعیت برمی‌گردید و می‌بینید که این کار لزومی ندارد و بهتر است دست از هزینه‌های اضافه بکشید و تعادل را رعایت کنید. این دستپاچگی باعث می‌شود که هرچیزی را بیش از حد رزرو کنید. پس لطفاً از این حالت دست بردارید. اشکالی ندارد که از حال و هوای همیشگی خارج بشوید، به دیگران اعتماد کنید و دل به برنامه‌های متعارفی بدهید که خودتان نچیده‌اید. این انعطاف‌پذیری خاصیت سفر است و از شما آدم بهتری می‌سازد.

2- برای هرکاری از آژانس مسافرتی و راهنمای سفر کمک می‌گیرید


واقعاً سخت نیست. امروزه می‌توانید به‌راحتی هر نوع سفر را اینترنتی رزرو کنید. لابد فکر می‌کنید مراجعه به آژانس امنیت و آسودگی بیشتری دارد. خیلی‌وقت‌ها همین‌طور است اما معنایش این نیست که برای هرکاری باید به راهنما مراجعه کنید. پس دل به دریا بزنید. بلیت پرواز و حتی بستۀ اقامتی‌تان را خودتان رزرو کنید. با این کار در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کنید. واقعاً برای هر کاری به دیگران نیاز ندارید.
اشتباهات رایج در سفر اول

3- از بومی‌ها و مردم محلی می‌ترسید


می‌دانید چه‌طور می‌شود تازه‌واردها را تشخیص داد؟ معمولاً کیف‌پولشان را سفت چسبیده‌اند و با سوء‌ظن به دوروبرشان نگاه می‌کنند. انگار همیشه می‌خواهند چیزی را برملا کنند یا دزد بگیرند. البته در اوّلین ملاقات نمی‌شود شیاد و غیرشیاد را از هم تمیز داد. برای همین هم خیلی از مسافران کلاً به هیچ‌کس اعتماد نمی‌کنند. این رویه اشتباه است. اکثریت قریب به اتفاق مردم محلی نمی‌خواهند آسیبی به شما برسانند. بیش از حد از غریبه‌ها نترسید. دل بدهید به معاشرت با آدم‌های دیگر و مطمئن باشید که با رعایت احتیاط منطقی و اعتماد به دیگران می‌توانید با آدم‌های زیادی رفاقت کنید.

4- مدام دنبال خبرنامه‌های مسافرتی می‌گردید


اصلاً نیازی به این کار نیست. می‌توانید اخبار، اطلاعات و به‌روزرسانی‌های سفر را در ایمیلتان دنبال کنید. با ارسال ایمیل و عضو شدن در یکی از سایت‌های خبری مسافرتی، اخبار و اطلاعات موردنیاز به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

5- سوء‌ظن دارید و از آدم‌ها مأیوس شده‌اید


بیرون پر از آدم‌های حقه‌باز و شیاد است ولی از یاد نبرید که شما درمقام مسافران نوپا با رفتارتان آن‌ها را به خود جلب می‌کنید. راستش من در سفرهای اولّم واقعاً مأیوس شده بودم و فکر می‌کردم هیچ جا امن نیست. خب ساده نیست. همه‌جا خوب و بد وجود دارد. ممکن است در سفر با آدم‌هایی روبه‌رو شوید که از این طریق گذران زندگی می‌کنند. فقط جا نزنید. قاطع باشید و با این افراد معامله نکنید.

6- در بازۀ زمانی کوتاه می‌خواهید به همه جا سر بزنید


اصلاً تورهای مسافرتی به همین دلیل محبوب شده‌اند. چون مردم دوست دارند مثلاً از 7 کشور در 12 روز بازدید کنند و پیش خودشان فکر می‌کنند که ایدۀ خوبی است و با یک تیر چند نشان زده‌اند. به آن سوی آب‌ها سفر کرده‌اید و قصد دارید تا حد امکان ببینید و تجربه کنید. درواقع تا جایی که جان در بدن دارید می‌خواهید بهره ببرید از سفر. ولی این رویه مسلماً اشتباه است. اصلاً دل‌آشوبه و تشویش به شما می‌دهد و کار را خراب می‌کند. برگردید به شهرتان و در فرصتی دیگر، دوباره قصد سفر کنید و با آرامش دنیا را ببینید. اصلاً لازم نیست همه‌چیز در یک آن اتفاق بیفتد. آرام بگیرید و نرم‌نرمک سفر کنید. واقعاً همین که در بازۀ کوتاهی یکی دو کشور را ببینید کفایت می‌کند. با این کار همیشه انگیزۀ سفرکردن دارید و اشتهای گرشگری‌تان کور نمی‌شود.

7- هزینه‌ها را بی‌اهمیت قلمداد می‌کنید


سوداگران برای شما دندان تیز کرده‌اند و خیلی‌وقت‌ها قیمت‌ها دو برابر مواقع عادی است. به خودتان می‌آیید و می‌بینید که خیلی بیش‌تر از آنچه فکرش را می‌کردید خرج شده و شما این هزینه‌ها را درنظر نگرفته بودید. انگار تخمین محافظه‌کارانه‌ای از هزینه‌ها داشتید که با واقعیت جور در نمی‌آید. پس هزینه‌ها را واقع‌بینانه درنظر بگیرید، اگر لازم است قبل از سفر پس‌انداز کنید و خودتان را به دردسر نیندازید.

8- چمدان خود را سنگین می کنید


اگر در تور مسافرتی خود برنامه دارید که در هتل و مهمان‌پذیر اقامت داشته باشید نیاز نیست که بسته خواب به همراه داشته باشید. ضمن آن که بیشتر هتل­‌ها به سبب ملاحظات بهداشتی به شما اجازه استفاده از این وسایل را نیز نخواهند داد. لباس اضافی یک ضرورت در سفر است که باید به همراه داشته باشید اما این مسئله به معنای آن نیست که تعداد زیادی لباس با خود به خارج از کشور بپرید. به یاد داشته باشید که هر گردشگری در بخشی از تور مسافرتی خود به خرید لباس می­‌پردازد. بنابراین اگر قصد خرید لباس در تور مسافرتی خود دارید از سنگین کردن چمدان خود در خانه پرهیز کنید. توجه داشته باشید که باید میان آنچه که در سفر نیاز دارید و آنچه که می­‌خواهید با خود به همراه داشته باشید توازن وجود داشته باشد.

9- بیش از حد خرید می‌کنید


در سفر به یکی از فروشگاه‌های توریستی می‌روید و از خود بیخود می‌شوید. ساعت‌ها چرخ می‌زنید در مغازه و اجناس خوش آب و رنگ را زیر و رو می‌کنید. از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را می‌خرید و می‌چپانید در ساک و چمدانتان. تی‌شرت‌های جورواجور، ساک‌های نظم‌دهنده، کاورهای مشبکِ سیمی برای کوله‌پشتی، کیف‌کمری، کفش کوهنوردی و کلی خرت‌و‌پرت بی‌مصرف دیگر می‌خرید که هیچ نیازی بهشان ندارید.

10- هراس و اضطراب دارید


گاهی ممکن است اوضاع به هم بریزد و اختلال در کار ایجاد شود. نباید فکر کنید که چون مسافر نابلدی هستید، مدام بدشانسی می‌آورید یا همه چیز غلط از آب درمی‌آید. شما اشتباه می‌کنید تا شیوۀ صحیح عمل را بیاموزید. اگر قطارتان خراب شده، اسمتان در لیست رزرو هتل نیست یا ۵۰ دلار این وسط گم شده، آسمان به زمین نیامده. همه‌چیز درست می‌شود و شما از پس آن برمی‌آیید. عصبی و دلسرد شدن فقط همه چیز را بدتر می‌کند.

11- بیمۀ مسافرتی ندارید


حتی اگر به سفر یک هفته‌ای می‌روید باید بیمه داشته باشید. به هرحال حادثه خبر نمی‌کند و اگر به هردلیل دچار مشکلی مثل تصادف، بیماری، مفقود شدن وسایل و هرحادثۀ محتمل دیگری شدید لااقل خیالتان راحت باشد که بیمه خسارتتان را جبران می‌کند.سفر و حضور در هر مقصد گردشگری جدید یا حتی قدیمی همانند زندگی در محل سکونت شما است.
بنابراین حفظ و همراه داشتن بیمه مسافرتی معتبر یک امر ضروری است. به یاد داشته باشید که اگر در مدت تور مسافرتی خود دچار یک بیماری کوچک یا حادثه بشوید بدون بیمه باید هزینه‌­های بسیار زیادی را برای بیمارستان پرداخت کنید. بنابراین پیش از آنکه تور مسافرتی خود را آغاز کنید از آژانس مسافرتی خود بخواهید تا در مورد بیمه معتبر در مقصد گردشگری به شما اطلاع رسانی کند و البته بیمه‌نامه مسافرتی را نیز برای شما تهیه کند. مطمئن باشید با بیمه مسافرتی شما با خیال بسیار راحت به گشت و گذار خواهید پرداخت و یک خاطره هیجان‌انگیز از تور مسافرتی خود خواهید داشت.

12- کتابچۀ راهنمای سفر برایتان حکم کتاب مقدس را دارد


خیلی خوب است که از راهنمای سفر استفاده کنید تا تصویری از محل‌ها و مسیرهای ناشناخته به شما بدهد. اما اشتباه خیلی از مسافران این است که در کتاب راهنما غرق می‌شوند و فکر می‌کنند باید عیناً و خط به خط از دستورات کتابچۀ راهنما پیروی کنند. یعنی به رستوران‌ها، اقامت‌گاه‌ها و مکان‌هایی می‌روند که کتابچه مجوز آن‌ها را صادر کرده و از احکام نوشته‌شده تخطی نمی‌کنند. این نظم دیکته‌شده و وسواسی با روح سفر مطابقت ندارد. دنیا را لمس کنید، از سفر لذت ببرید و به خاطر داشته باشید که جهان بزرگ‌تر از ترس‌ها و سطرهای نوشته‌ شده در کتاب‌ها است.

13- از کلاه‌برداران غافل می شوید


بله بیشتر مقاصد گردشگری مکان­‌های امنی برای توریست­‌ها هستند. اگر اینگونه نبود مردم زیادی برای بازدید از جاذبه­‌های گردشگری این تورهای مسافرتی را انتخاب نمی­‌کردند. اما به هر حال باز هم در هر جایی از کره زمین افراد اندکی هستند که سعی می­‌کنند گردشگران خارجی را هدف کلاهبرداری خود قرار دهند. بنابراین سعی کنید ضمن آن که از سفر خود لذت می‌­برید کمی با دقت با افرادی که درخواست پول و یا پیشنهاد ارائه خدمات ارزان قیمت مثل هتل و بلیت‌­های اماکن پرطرفدار را می­‌دهند برخورد کنید. از بازار سیاه بپرهیزید و سعی کنید که از کمک این افراد شیاد برای ورود به جاذبه‌­های گردشگری پرطرفدار مثل شهربازی استفاده نکنید.
advertising