موزه عروسک های ملل تهران

گردشگریمکان های تفریحی

- 98/02/23
موزه عروسک های ملل تهران

موزه عروسک های ملل


عروسک ‌ها ابزارهایی قدرتمند و کارآمد هستند که می‌ توانند به عنوان سفیران فرهنگی در مورد پیشینه تاریخی و فرهنگ و آداب و رسوم مناطق مختلف هر نقطه از جهان اطلاعات مفیدی در اختیار ما قرار دهند. بی شک با به کارگیری و استفاده از قابلیت های عروسک‌ ها می ‌توانیم خود و دیگر مردمان را بهتر و دقیق تر بشناسیم که این خود زمینه ایجاد دوستی و همدلی و صلح جهانی است.
موزه عروسک های ملل تهران
موزه عروسک‌ های ملل، موزه‌ای خصوصی است که با تلاش‌های مسعود ناصری دریایی، علی گلشن و با حمایت فریده ناصری دریایی در سال 1393 همزمان با روز جهانی صلح در تهران تاسیس شد. این موزه که دارای مجوز رسمی از سازمان میراث فرهنگی است، از سال 1395 با پشتیبانی «گروه حامیان موزه عروسک‌های ملل»، «موسسه فرهنگی خانه دوستان آشنا» و «برنامه کمک‌های کوچک تسهیلات محیط زیست جهانی» به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

این موزه که در تهران، خیابان میرداماد، خیابان نفت جنوبی قرار دارد، پس از یک دوره تعطیلی از خیابان پاسداران به محل فعلی تغییر مکان داد. موزه عروسک‌های ملل در سال 1394 جایزه موزه‌داران برتر را از سازمان میراث فرهنگی و از سال 1394 تا 1396 جایزه موزه برتر را از ایکوم ( شورای بین المللی موزه‌ها) در شاخص آموزش، پژوهش، کودک و نوجوان، خلاقیت و نوآوری، نگهداری و حفاظت و گردآوری دریافت کرد.

موزه عروسک‌ های ملل دارای بیش از 2000 قطعه عروسک از 80 کشور و فرهنگ مختلف است، که به تفکیک قاره برای بازدید‌کنندگان آماده شده است. عروسک‌های افغان، چینی، عربی،عروسک‌های خدایان هندی، عروسک‌های تاجیکی بدون چهره، اتریشی، ارمنی، عروسک‌های مبارک و تبارک و عروسک‌های باران خواهی مازنی تنها بخشی از عروسک‌های این مجموعه هستند.
بخش دوم این موزه با نام موزه عروسک و فرهنگ ایران، در سال 96 در تهران، مترو دروازه دولت، ابتدای خیابان سعدی تاسیس شد. این موزه دارای عروسک‌هایی با پوشش‌های محلی و تاریخی از دوره عیلامی تا قاجار است.
advertising