پل کابلی شهدای شهرستان لالی خوزستان بزرگترین پل معلق ایران

گردشگریمکان های تفریحی

- 98/01/15
پل کابلی شهدای شهرستان لالی خوزستان بزرگترین پل معلق ایران

پل لالی خوزستان


شهرستان لالی در شمال شرقی استان خوزستان قراردارد این شهر در شهرستان لالی قرار گرفته مردم لالی از شاخهٔ هفت‌لنگ قوم بختیاری هستند. بخش لالی از ديرباز زيستگاه بشر بوده و در سده های اخير، به عنوان منطقه گرمسيری و قشلاقی بختياری های كوچ رو، بويژه شاخه های 7 لنگ بختياری، اعتبار و ارزش بيشتر يافته است.
پل کابلی شهدای شهرستان لالی خوزستان بزرگترین پل معلق ایران
رود کارون از لحاظ تامین آب آشامیدنی، کشاورزی، تولید برق و تفریحات آبی اهمیت بسیاری دارد. سدهای گوناگونی نیز بر روی این رود ساخته شده است. پل کابلی و معلق شهدای لالی از جمله‌ جاذبه‌های گردشگری در کنار این رودخانه است. پل معلق لالی امروزه یکی از زیباترین و جذاب‌ ترین مناطق تفریحی و دیدنی شهرستان لالی خوزستان محسوب می‌شود. این پل بزرگ‌ترین پل معلق کشور است.

ویژگی های پل شهدای لالی


طول پل شهدای لالی 460 متر، ارتفاع پایه‌ها 75 متر و پهنای ماشین‌رو حدودا 5 متر و عرض آن برای عبور لوله‌های نفت و گاز 2 متر است. احداث این پل مسیر جایگزینی از مسجدسلیمان به سمت لالی در 15 كيلومتری بالادست محور سد گتوند عليا است چراکه در مراحل تکمیل ساخت این سد حدود 20 کیلومتر از این مسیر به زیر آب می‌رود. این پل کابلی دارای عرشه فلزی با پايه‌ها و پايلون‌های بتنی و كابل‌های تركه‌ای است كه با روش نصب تلفيق كشتیرانی در ارتفاع 155 متری كف رودخانه كارون ساخته شده است.
advertising