پارک ملی یلو استون قدیمی ترین پارک ملی دنیا

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 97/09/01
پارک ملی یلو استون قدیمی ترین پارک ملی دنیا

یلو استون نخستین پارک ملی ثبت شده در جهان


پارک ملی یلواستون (Yellowstone)، قدیمی ترین پارک ملی دنیا است که در کشور آمریکا واقع شده است. عمده شهرت این پارک ملی، به دلیل وجود آبفشان چند رنگ و عجیب آن است که به آن
الد فیتفول می گویند. این پارک ملی مملو از جنگل های کوهستانی و اکوسیستم های متنوع است. دلیل وجود آبفشان ها و چشمه های جوشان در این پارک، وجود مخزن بسیار بزرگی از گدازه های آتشفشانی در زیر زمین است. است که از نظر زمین شناسی اهمیت زیادی دارد.

تاریخچه ی پارک ملی یلواستون


بومیان آمریکایی سرخپوستان بیش از ۱۱۰۰۰ هزار سال پیش در این منطقه زندگی می کردند و با طبیعت این منطقه به هم زیستی رسیده بودند.از حیوانات این منطقه برای خورد و خوراک و همین طور تهیه پوشاک از پوستشان استفاده می کردند.

در اوایل قرن 19 میلادی بود که در جریان سفر های دو شکارچی معروف و چوب بر به نام های لویس و کلارک این منطقه کشف شد.بعد ها نیز در میانه ی سده ی 19 میلادی بازدید هایی توسط کوهنوردان دیگر و برخی از مقامات انجام شد ولی سازماندهی یلو استون تا سال 1860 به طول انجامید.
پارک ملی یلو استون قدیمی ترین پارک ملی دنیا
مسئولیت نگهداری و حفاظت از پارک تا سال1917 در اختیار ارتش آمریکا بود و در همان سال به سازمان پارک های ملی که سازمانی تازه تاسیس بود منتقل شد.بناهای بسیار مهم و تاریخی در این منطقه وجود دارد که از نظر معماری اهمیت خاصی دارند.

بیش از 1000 سایت باستانی در حال اکتشاف در یلواستون واقع شده است که هنوز جست و جو را ادامه می دهد و هر از گاهی خبر از کشفیات تازه ای به گوش می رسد و همین موضوع به اهمیت این پارک ملی افزوده است.

یلو استون نخستین پارک ملی ثبت شده در جهان می باشد و به دلیل داشتن پوشش گیاهی متنوع و جای دادن گونه های خاص و مختلف حیوانی مورد توجه محققان و دانشمندان در حیطه های خاص تخصصی قرار گرفته است.

جذابیت های یلو استون


هر پارک ملی دارای جذابیت های طبیعی خاص خودش است و باعث می شود مورد توجه گردشگران و مراجعه کنندگان قرار بگیرد.یلو استون از این قاعده مستثنی نیست و به لطف جاذبه های خاص و فوق العاده زیبایش در تمامی فصول شاهد بازدید کنندگان فراوانی از تمامی قشر ها می باشد.

چشمه آب گرم و آبفشان


یکی از جاذبه های مهم و زیبای یلو استون چشمه های آب گرم و آبفشان هایش می باشد که به دلیل نازک بودن پوسته ی زمین در این منطقه شکل گرفته اند.بالا بودن حرارت آب در این مکان ها باعث شده که هیچ جانداری نتواند در این آب ها زندگی کند.

آبفشان های یلو استون دارای ویژگی های خاص خودشان می باشند.طبق تحقیقات انجام شده هر ۱ ساعت حجم آبی حدود 3700 تا 8400 گالن آب جوش را تا ارتفاع 30 الی 50 متر به بالا پرتاب می کنند.اگر به تماشای این آبفشان ها رفتید مراقب فاصله ی خود با آن ها باشید.
از معروف ترین آبفشان ها می توان به UPPER GEYSER BASIN یا حوض چشمه ی آب گرم بالا اشاره کرد.
همان طور که گفته شد بالا بودن دمای آب مانع از وجود حیات در این آب ها می شود ولی موجودات کوچکی به نام حرارت زی در این آب ها به زیست خود ادامه می دهند و می توان این موجودات کوچک را جالب ترین و عجیب ترین جانداران یلو استون دانست.

دره ی بزرگ


دره ی موجود در یلو استون به اندازه ی دره ی گرند کانیون در ایالت آریزونا بزرگ نیست ولی از لحاظ زیبایی می توان آن ها را با هم مقایسه کرد.اگر شما حدود 3/8 مایل به سمت قسمت انتهایی دره پیش بروید می توانید هر دو طرف دهانه های خروجی را مشاهده کنید و سوژه های عکاسی جالبی به دست خواهید آورد.

فاصله ی اولین دهانه تا آخرین دهانه در این دره 20 مایل می باشد.عمق این دره ی زیبا به بیش از 800 تا 1200 فوت می رسد و عرضی حدود 1500 تا 4000 فوت دارد.عمر این دره بسیار بیشتر از یلو استون می باشد و زمانی طولانی است که در این منطقه شکل گرفته است.برخی از محققان و کارشناسان عمر این دره را بین 10000 تا 14000 سال تخمین می زنند.

طبیعت بکر هی دن


این منطقه در یلو استون کاملا بکر و دست نخورده است.هی دن اولین مکانی در این پارک است که می توانید از حیات وحش لذت ببرید.زمانی که وارد هی دن می شوید گله های گاومیش های کوهان دار آمریکایی شما را محو تماشای خود می کنند که در گله هایی با تعداد بالا در دشت به این سو و آن سو می روند.

اگر به رودخانه های این منطقه نزدیک شوید ، خرس های گریزلی را در حال شکار ماهی ها مشاهده می کنید که در فصل های خاصی و قبل از شروع زمستان و فرو رفتن به خواب زمستانی برای ذخیره انرژی تمام روز خود را به شکار کردن می گذرانند.ماهی های قزل آلا ی وحشی غذای مورد علاقه خرس های گریزلی به حساب می آیند.

دریاچه ی یلو استون بزرگترین دریاچه ی ایالات متحده ی آمریکا


بزرگترین دریاچه ی ایالات متحده ی آمریکا در یلو استون واقع شده است.این دریاچه ی زیبا در فصل زمستان مواج می شود و موج های بزرگی به ساحل دریاچه برخورد می کند.نشستن در کنار ساحل بر روی صندلی و نگاه کردن به دریاچه در تمامی فصول سال زیبا و جذاب است.

دریاچه ی یلو استون خود دارای جاذبه های گردشی منحصر به فردی است که یکی از آن ها پل ماهیگیری است که ساختش در سال 1931 به اتمام رسید.در ساخت این پل از موادی همچون چوب و سنگ استفاده شده است تا همرنگ محیط باشد و زیبایی خود را به رنگ طبیعت به همگان نشان دهد.
دهکده ی دریاچه نیز بسیار جالب و حائز اهمیت است. زمانی که شما وارد دهکده می شوید رنگ و بوی طبیعت را در ترکیب با ساختمان های محلی حس می کنید و تجربه ی بسیار ارزشمندی به حساب می آید.

دشت لامار دشت حیوانات وحشی


اگر به دنبال مشاهده ی خرس ها و گرگ ها و دیگر حیوانات وحشی در یک منطقه هستید ، این دشت بهترین مکان برای یافتن این حیوانات است. منطقه ی لامار در یلو استون به دلیل تنوع مکان های طبیعی مثل کوه ها ، رودخانه ها ، دریاچه های کوچک و همین طور علف زار های فراوان می توان گفت تمامی گونه های جانوری یلو استون را در خود جای داده است و جذابیتش را برای مراجعه کنندگان چند برابر کرده است.

در نگاه اول این مکان بسیار خلوت و ساکت به نظر می رسد ولی وقتی چندین کیلومتر وارد لامار می شوید طبیعت بکر و وحشی را نظاره گر خواهید بود. از شکار شدن ماهی ها توسط خرس ها گرفته تا شکار کردن گروهی گرگ ها که با نهایت بی رحمی به گله های بوفالو ها حمله ور می شوند.
در برخی از مواقع که بسیار کم دیده شده است در فصل های سرد زمستان شاهد درگیری میان گرگ ها و خرس ها خواهید بود که بر سر غذا و بقای خود با یکدیگر درگیر می شوند.

آبشار یلو استون


این آبشار یکی از دیدنی ترین آبشار های آمریکا می باشد. در تمامی فصل ها زیبایی خاص خودش را دارد و هیچ گاه مراجعه کنندگان فرصت مشاهده ی این آبشار را از دست نمی دهند.
در فصل زمستان زمانی که دما به زیر صفر می رسد این آبشار زیبا یخ می زند و زیبایی اش چندین برابر می شود.تصور کنید آبشاری به ارتفاع 132 فوت را مشاهده می کنید که کاملا یخ زده است.

کالدرا کوه آتشفشان یلو استون


یلو استون از نظر زمین شناسی در بین محققان بسیار قابل توجه است و بسیاری از تحقیقاتی که منجر به کشفیات بزرگ شده است به دلیل تنوع ساختار زمین شناسی این منطقه می باشد.
یکی از این ویژگی های زمین شناسی کوه آتشفشان کالدرا در گوشه ی شمالی این پارک بزرگ ملی می باشد. این کوه آتشفشانی حدود 2.1 میلیون سال پیش طی 3 دوره تغییر به وجود آمده است و جز قدیمی ترین جذابیت های طبیعی پارک به حساب می آید.
فعالیت این کوه آتشفشانی بسیار کم است و نیمه فعال می باشد ولی امکان فوران آن هر لحظه امکان دارد.با توجه به علم و تکنولوژی امروزی رصد فعالیت های این آتشفشان امکان پذیر است.

کوه واشبورن


این کوه یکی از بلندترین قله ها را در این منطقه دارد و اگر به دنبال کوهنوردی حرفه ای هستید گزینه ی خوبی برای انتخاب خواهد بود.این کوه در شمال پارک واقع شده است و در تمامی فصول می شود از آن بالا رفت و صعود کرد.
ارتفاع این قله به 10000 فوت می رسد و بالا رفتن از آن به هیچ عنوان آسان نخواهد بود و به همراه داشتن امکانات کوهنوردی کامل و حرفه ای الزامی است.

بهترین فصل سفر


بهترین زمان بازدید از این منطقه فصل تابستان است. در این فصل بازدیدکنندگان بسیاری برای دیدن جاذبه های طبیعی و منحصر به فرد یلواستون به آن سفر می کنند و معمولا شلوغ ترین فصل سال برای این پارک ملی است.

مسیر دسترسی


شما از طریق ۳ جاده می توانید به یلو استون دسترسی داشته باشید.

۱) ورودی شمالی ، جاده ی گاردینر که بیشتر در فصل بهار مورد استفاده قرار می گیرد.
۲) ورودی غربی ، جاده ی یلو استون غربی که به فرودگاه محلی ، نزدیک است و بیشتر در اوایل بهار مورد استفاده قرار می گیرد.
۳) ورودی جنوبی و شرقی که بیشترین رفت و آمد از طریق همین ورودی صورت می گیرد و در تمامی فصول باز است.
advertising