کویر سیازگه کاشان از قشنگترین کویرهای ایران

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 98/05/09
کویر سیازگه کاشان از قشنگترین کویرهای ایران

بیابان سیازگه ابوزید آباد


منطقه بیابانی سیازگه در موقعیت جغیرافیایی N3356 E5148 در 10 کیلومتری شمال شهرستان ابوزید آباد و 35 کیلومتری جنوب شرقی کاشان در استان اصفهان واقع است. این منطقه پوشیده از ماسه های روان است و در واقع بخش جنوبی از ریگزار بندریگ را تشکیل میدهد. ماسه ها در این منطقه گستره ای شرقی غربی دارند و تا منطقه بادرود رد شرق ادامه می یابند. به دلیل نزدیکی و سهولت دسترسی از شهرستان ابوزیدآباد، مورد توجه گردشگران است.
کویر سیازگه کاشان از قشنگترین کویرهای ایران
وقتی به ابوزید آباد برسید تابلویی می‌بینید که بر روی آن نوشته شده: پایتخت گویش‌های ایران. فرهنگ مردم این منطقه جزو مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری آن محسوب می‌شود.مردمان حاشیه این منطقه گویشی کهن به نام راجی دارند که از گویش‌های ایران مرکزی است.

تفاوت رنگ ماسه های روان در این منطقه و رنگ تیره آنها باعث شده بیابان های این منطقه به سیازگه شهرت یابد. آرامش عمیق، تپه‌های شن‌های روان و چشم‌اندازهای وسیع و بی‌نظیر، کویر سیازگه را به یکی از کویرهای منحصر به فرد ایران تبدیل کرده است. این کویر، در کنار کویر مرنجاب و کویر مصر، از پرطرفدارترین مقصدهای کویری برای گردشگران و دوستداران طبیعت است.

پوشش گیاهی و جانوری کویر سیازگه


پوشش گیاهی در مناطق ماسه ای درختان تاغ، بوته‌های اسکنبیل و نسی و در مناطق استپی درمنه، خارشتر، قلم، چرخه، گون، پرند، اشنان، جاز، سیا گینه، اسفند، اشک، شوره و… است. مار شاخدار ایرانی- افعی شاخدار- مار جعفری- تیر مار- شتر مار شیرازی- مار قیطانی و…بزمجه- جکوی دم پهن کایزرلینگ – آگامای استپی-آگامای سروزغی دم سیاه از جانوران این منطقه می باشد.

مسیر دسترسی کویر سیازگه کاشان


مسیر دسترسی به کویر سیازگه از تهران از طریق جاده تهران-قم و سپس جاده کاشان است. برای رسیدن به کویر سیازگه می‌توانید از مسیر اتوبان، جاده قدیم و یا از داخل شهر کاشان استفاده کنید. مسیر شهر کاشان بهترین راه برای رفتن به ابوزید آباد و کویر سیازگه است. در این مسیر باید از داخل شهر کاشان وارد جاده ابوزیدآباد بشوید. در جهت جنوب این جاده مزرعه‌ها و در سمت شمال آن منطقه کویری و شوره زارها را می‌بینید. با نزدیک شدن به انتهای جاده کم کم رمل‌ها و تپه‌های شنی را پیش چشم‌تان می‌بینید و به منطقه اصلی کویر سیازگه می‌رسید.
advertising