ساحل نورانی بندر چابهار

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 98/01/03
ساحل نورانی بندر چابهار

امواج آبی درخشان چابهار


شهر و بندر زیبای چابهار در جنوب استان سیستان و بلوچستان و در حاشیه ی دریای عمان قرار گرفته است. در این استان آن قدر جاذبه های طبیعی فراوانی وجود دارد که اگر بخواهیم تک به تک آنان را نام ببریم، این مطلب را به طور کلی پوشش می دهد و به همین خاطر ما می خواهیم یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی این استان را برای شما معرفی کنیم که در عین حال بسیار جذاب هم هست.

جاذبه ی امواج آبی که به عنوان باکتری های نور افشان دریایی نیز شناخته می شوند، یکی از پدیده های زیستی است که باعث شده این منطقه زیبایی روزارفزونی را به خود بگیرد و توانایی جذب گردشگر در سطح ملی و بین المللی را به دست آورد. وجود الماس های آبی که مخصوصا در شب هایی که مهتابی نیست، به خوبی در ساحل تنگ قابل مشاهده است.

این الماس هایی که ما گفتیم، دقیقا الماس نیستند ولی جلوه و زیباییشان در شب کمتر از الماس نیست. این نقاط آبی و درخشان در واقع باکتری ها، پیلانکتون ها و بسیاری از حلزون هایی هستند که در این آب ها زندگی می کنند و در واقع عواملی هستند که به عنوان شگفت انگیز ترین و زیباترین ترکیب در این محیط شناخته می شوند. این باکتری ها که در آب های شیرین زندگی می کنند، براساس ویژگی های زیست بومی خود و بنابر دلایل متعددی از خود نورهای آبی منتشر می کنند.
ساحل نورانی بندر چابهار

شب تاب‌ های دریایی چابهار


شگفت انگیزترین جاذبه گردشگری ایران تنها چند ماه از سال در چابهار قابل دیدن است پدیده‌ای به نام شب تاب‌های دریایی که همانند شبرنگ آبی روی موج‌ها سوار می‌شوند و به ساحل چابهار در رفت و آمدند. نام علمی شب تاب های دریایی فیتوپلانکتون ها است و تنها کافی است که در برخی شب های ماه های فصل تابستان و علی الخصوص پاییز و زمستان به سواحل چابهار بروید و در تاریکی شب و دقیقا همان موقع که ۱ یا ۲ ساعتی از تاریکی آسمان می گذرد، در کنار ساحل بمانید و در نهایت ببینید که شب تاب های آبی رنگ همراه با موج آب به ساحل می آیند و می روند.

تعداد زیادی از این پلانکتون ها در خاک ماسه ای ساحل می مانند و تعداد زیاد دیگری دوباره به آب برمی گردند. اگر به این منطقه سفر کردید و خواستید به دیدن این پدیده ی زیبا و عجیب بروید، یادتان باشد که برای دیدن آن ها باید جایی تاریک در ساحل چابهار پیدا نمایید.

در توضیح علمی این پدیده باید گفت که اغلب در شب های تابستان به وسیله ی باکتری های نورافشان ایجاد می ‌شود. باکتری های نور افشان بر روی امواج حرکت می کنند و به صورت یک خط نورانی در قله ی موج دریا خود نمایی می کنند. این نورهای آبی رنگ در ساحل تنگ علی الخصوص در سواحل دانشگاه دریانوردی به فراوانی دیده می شود.

از سال‌ها پیش این موجودات ریز برای چابهاری‌ها شناخته شده بودند آن‌ها به شنا در آب دریا می‌رفتند و با تنی آبی و درخشان به ساحل برمی گشتند، چون روی تن آن‌ها فیتوپلانکتون‌های زیادی چسبیده بود و آن‌ها را در شب درخشان می‌کرد. موجودات ریزی که به سختی قابل دیدن و جدا کردن هستند درست مانند نقطه‌های آبی.

در چند سال اخیر تعداد فیتوپلانکتون‌هایی که به ساحل می‌آید کمتر شده است. برخی از مردم تصور می‌کنند که می‌توانند با آن‌ها تفریح کنند و یا آن‌ها را داخل لیوانی ریخته و با خود ببرند، اما اینطور نیست عمر فیتوپلانکتون‌ها بسیار کم است و در عرض چند دقیقه ناپدید می‌شوند.
advertising