رودخانه کنگاکوش در گیلانغرب یکی از جاذبه های گردشگری کرمانشاه

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 97/10/16
رودخانه کنگاکوش در گیلانغرب یکی از جاذبه های گردشگری کرمانشاه

کنگاکوش رودخانه گیلانغرب


کرمانشاه یکی از استان هایی است که آب و هوای متنوعی دارد و در هر فصل از سال که به آن سفر کنید می توانید از جاذبه های گوناگون آن دیدن نمایید. طبیعت کرمانشاه در تمام سال دیدنی است و هر فصل، جاذبه خاص خود را دارد.

رودخانه کنگاکوش یکی از رودخانه های زیبای کرمانشاه می باشد که سرچشمه آن رودهایی است که از دشت ویژنان به سمت تنگ گولم سرازیر می شوند.در نقطه ای که رودخانه کنگاکوش در کرمانشاه آغاز می شود، می توانید آبشار تنگ گولم را ببینید که نمای زیبایی دارد. این رودخانه از ارتفاعات گیلانغرب عبور می کند و جهت آن به سمت کشور عراق است.
رودخانه کنگاکوش در گیلانغرب یکی از جاذبه های گردشگری کرمانشاه

وجه تسمیه کنگاوش


صدها سال پیش این رودخانه طغیان کرده و در قسمتی که دره مانند بوده، تعدادی از گاوهای عشایر منطقه را کشته است، به همین جهت به آن «کن گا کش» می گویند یعنی رودخانه ای که گاوها رو کشته است.

ویژگی های رودخانه کنگاوش


رودخانه خروشان کنگاوش در محدوده نفت شهر و قصرشیرین از توابع استان کرمانشاه جاری است.طول این رودخانه تا مرز ایران و عراق 60 کیلومتر و ‏ارتفاع آن از سرچشمه 900 متر می باشد. این رودخانه از آبخیزهای دامنه کوه های بندمیان و دربلوئی در 7 کیلومتری جنوب غربی ‏گیلانغرب سرچشمه می گیرد و پس از عبور از دهستان ویژنان به نفت شهر وارد می شود. رودخانه «کنگاکوش» در این دهستان تغییر مسیر داده و ‏به سوی جنوب غربی روان شده و پس از عبور از نفت شهر به سوی غرب متوجه شده و به مرز ایران و عراق وارد می ‏شود. در این منطقه با رودخانه کنه کبود مخلوط می شود و به صورت یک رودخانه مرزی تا 8.5 کیلومتری جنوب غربی نفت ‏شهر جریان دارد و سپس به کشور عراق وارد شده و در دشت مندلی پخش می شود.

بهترین فصل سفر


آب رودخانه کنگاکوش در تابستان کاهش چشمگیر یافته و گاه خشکیده می شود. مسیر نسبتاً طولانی رودخانه ارتفاعات گرمسیری شهرستان گیلانغرب با قلل متعدد که مراتع طوایف ایل کلهر است. این مسیر با بارش اولین باران پاییزی جلوه و منظره ای بسیار زیبا می یابد و تا آخر فروردین و اوایل اردیبهشت که فصل گرما آغاز می شود . طراوت و شادابی خاص خود را حفظ می کنند. رود کنگاکوش در فصل های مختلف میزان آب متفاوتی دارد. بنابراین اگر در فصل های پربارش از آن دیدن می کنید مراقب طغیان رودخانه و بالا آمدن آب آن باشید.
advertising