چند نکته جالب در مورد بلوتوث

علمی و تکنولوژینرم افزار

- 97/08/14
چند نکته جالب در مورد بلوتوثبلوتوث تقریبا در تمام محصولات الکترونیکی با کاربران عمومی سروکار دارد ، از جمله تلفن، تبلت، لپ‌تاپ، هدفون، بلندگو، تلویزیون و کنسول‌های بازی استفاده می‌شود، دلیل چنین گسترشی به این خاطر است که بلوتوث می‌تواند در بسیاری از کارها از جمله پخش صوت از یک منبع به یک اسپیکر تا انتقال فایل از یک دستگاه به دستگاه دیگر به کار آید. هم اکنون دیگر بلوتوث به عنوان فناوری شناخته می‌شود که میان برخی افراد برای اتصال بدون سیم دو وسیله ترجیح داده می‌شود. از سویی نیز در طول این سال‌ها شاهد تغییرات و بهبودهای زیادی در بلوتوث بوده‌ایم و فرایند عملکرد آن همواره در حال بهتر شدن بوده است. با همه‌ی این ها، متاسفانه هنوز هم برخی از برداشت‌ها و باورهای قدیمی و تا حدودی غیرعلمی و مبتدی در مورد آن در ذهن برخی افراد باقی مانده است.

روشن ماندن بلوتوث باعث کاهش عمر باتری می‌شود


باید به روزهای اول پیدایش گوشی‌های هوشمند برگردیم؛ بله، در آن زمان‌ها روشن نگه داشتن بلوتوث منجر به کاهش عمر باتری گوشی می‌شد. دلیلش هم این بود که با روشن بودن اتصال، تلفن هوشمند شما در هر لحظه‌ای به طور فعال به دنبال دستگاه‌های پیرامون و متصل شدن با آن ها بود. اما این یک تصور نادرست از گوشی‌های هوشمند است که شما هم اکنون می‌توانید به راحتی آن را فراموش کنید. با استانداردهای جدید بلوتوث با نسخه‌ی 4 و فراتر از آن، ما در حال حاضر امکانی به نام ماژول کم انرژی یا LE در اختیار داریم که این مشکل را کاملا رفع کرده است.

بلوتوث برای سلامتی مضر است


تا به امروز هیچ توافق جامعی در مورد اینکه آیا تشعشع حاصل از تلفن همراه برای سلامتی شما مضر است یا خیر، وجود ندارد. با این حال، ما از صحت یک مورد مطمئن هستیم؛ این نکته که برخی از هدست‌های بلوتوث در حال حاضر قطعا برای شما بسیار ایمن‌تر هستند. تشعشع مرتبط با توان است و بلوتوث در این زمینه نسبت به سایر گزینه‌ها برتری دارد. حداکثر میزان خروجی بلوتوث برای یک دستگاه کلاس 1 توانی به مقدار 100 میلی‌ وات است که همین میزان از توان ناچیز هم به ندرت مشاهده می‌شود و توان‌ها معمولا کمتر از این هستند.

بلوتوث باعث تداخل با وای‌فای می‌شود


بلوتوث نیز مانند بسیاری از فناوری‌های بی‌سیم دیگر، از فرکانس رادیویی 2.4 گیگاهرتز برای ارسال و دریافت داده‌ها استفاده می‌کند که این فرکانس، همان فرکانس استفاده شده توسط همه‌ی دستگاه‌ها از جمله شبکه‌ی Wi-Fi تا اجاق‌ های مایکروویو منزل است. بنابراین به طور طبیعی، اولین فکری که به ذهن انسان متبادر می‌شود، این است که ثبات و سرعت اتصال بلوتوث شما به این موضوع بستگی خواهد داشت که چه دستگاه‌های دیگری در مجاورتش در حال اجرا هستند و این پرسش که آیا پخش اطلاعات آن ها در همان فرکانس‌های یاد شده انجام می‌گیرد یا خیر، باید اعلام کنیم که این ایده‌ی اولیه چندان هم صحیح و مستدل نیست. به عنوان یک نتیجه‌ی نهایی می‌توان گفت، با وجود اینکه سایر اتصال‌های بی‌سیم می‌توانند به دنبال همان فرکانسی جستجو کنند که بلوتوث نیز از آن فرکانس استفاده می‌کند، اما جهش تطبیقی فوق سریع آن همچنان می‌تواند اتصال شما را به صورت پایدار و بدون هیچ گونه افت سرعتی نگه دارد.
advertising