هوش مصنوعی موفق به تشخیص زود هنگام سرطان سینه شدپژوهشگران دانشگاه MIT‌ نوعی هوش مصنوعی‌ توسعه‌ داده‌اند که با دریافت اطلاعات ماموگرافی، پنج سال پیش از وقوع سرطان سینه را می‌تواند تشخیص دهد.

پژوهشگران دانشگاه MIT موفق شده‌اند نوعی هوش مصنوعی برای تشخیص سرطان سینه در زنان بسازند. هوش مصنوعی جدید پنج سال زودتر سرطان سینه را در زنان شناسایی می‌کند. این اختراع حاصل تلاش جمعی از محققان علوم کامپیوتر دانشگاه MIT و آزمایشگاه هوش مصنوعی CSAIL و بیمارستان جنرال ماساچوست است. در مدل‌های قدیمی‌تر، الگوریتم‌های شناسایی نمی‌توانستند این داده‌ها را در بیماران سیاه‌پوست تشخیص دهند؛ اما نگرانی‌ها درباره‌ی این مسئله برطرف شده است. پژوهشگران توانستند با به‌کارگیری از مدل جدید یادگیری ژرف ماشینی، یعنی یادگیری عمیق، بدون درنظرگرفتن تفاوت‌های نژادی، سرطان سینه را در بین زنان سیاه‌پوست و سفیدپوست تشخیص دهند.

برای دستیابی به چنین نتایجی، دانشمندان اطلاعات تصاویر ماموگرافی 60 هزار بیمار مبتلا به سرطان سینه را بررسی کردندکه در بیمارستان جنرال ماساچوست درحال‌درمان بودند. آن‌ها با استفاده از این اطلاعات، الگوهای عمیق‌تر در بافت سینه برای شناسایی سرطان سینه را تشخیص دادند. این الگوها نشانه‌های اولیه سرطان سینه هستند. یافته‌های این پژوهش، در قالب مقاله‌ای در مجله‌ی علمی رادیولوژی (Radiology) منتشر شده است.

هوش مصنوعی با استفاده از مدل یادگیری عمیق توانسته به نابرابری نژادی در بین زنان در حوزه سلامت کمک کند. آزمایش‌ها و نتیجه‌های قبلی در پژوهش‌های سرطان سینه، به جامعه آماری زنان سفیدپوست مختص بود که به تشخیص‌ندادن زودهنگام این بیماری در بین زنان سیاه پوست منجر می‌شد. گزارش‌های متعددی از تأخیر شناسایی سرطان سینه در بین زنان رنگین‌پوست در ماهنامه‌ی پزشکی JAMA Surgery در سال 2018 ثبت شده است. احتمال مرگ زنان سیاه‌پوست دراثر سرطان سینه، 43 درصد بیشتر از زنان سفیدپوست گزارش شده است. به‌طورمیانگین، زنان سیاه‌پوست و آسیایی و دورگه زودتر از همتایان سفیدپوست خود به سرطان سینه مبتلا می‌شوند.

دانشمندان بر این باورند دلیل موفقیت هوش مصنوعی در شناسایی و تشخیص زودهنگام سرطان سینه، آزمایش‌کردن هم‌زمان اطلاعات زنان سیاه‌پوست و سفیدپوست در این جامعه آماری بوده است. دکتر آلیسون کوریان، دانشیار تحقیقات و سیاست‌گذاری سلامت و پزشکی دانشگاه استنفورد در MIT، اظهار امیدواری کرده چنانچه اعتبارات لازم برای استفاده از تحقیقات هوش مصنوعی به حوزه‌ی سلامت اختصاص داده شود، می‌توان کاهش ریسک خطر مرگ سرطان سینه در بین زنان سیاه‌پوست و سفیدپوست را شاهد بود.
آخرین های علمی