چرا دندان غواصان و خلبانان باید سالم باشد

علمی و تکنولوژیعلمی

- 97/11/11
چرا دندان غواصان و خلبانان باید سالم باشدمطمئنا شنیده‌اید که خلبانان و خدمه پرواز به علت سختی هایی که ممکن است در زمان برخاستن یا نشستن هواپیما برایشان مشکل بوجود آورد، نباید دندان خراب دردهانشان داشته باشند. حتی‌ بعضی وقتها در این مورد زیاده روی می‌شود و به گوشمان می خورد که خلبان‌ها مجبورند هر دندانشان که خراب شد بکشند. دندان درد ناگهانی در ارتفاعات علاوه بر خلبانان، ممکن است شامل حال مسافران هوایی نیز بشود. علاوه بر آن کوهنوردانی که به قله‌های مرتفع پا می‌گذارند یا قواصانی که به عمق دریا می‌روند نیز ممکن است دچار دندان درد ناگهانی شوند.

خلبانان، غواصان یا هر فردی که شغلش به حضور در ارتفاعات زیاد یا شنا کردن در اعماق دریا وابسته است باید مراقب دندان هایشان باشند. مهم ترین علتی که باعث شده در فرم پذیرش این مشاغل به اهمیت و ضرورت سلامت دندان ها اشاره شود، این موضوع است که دندان بیمار با تغییر ارتفاع و عوض شدن میزان فشار هوا دچار درد می شود. این درد می تواند به حدی شَدید باشد که تمرکز فرد را از کار بگیرد و سلامت او و افرادی را که زیرمجموعه او هستند، به خطر بیندازد.

ماجرا این است که شروع دندان درد ناشی از تغییرات فشار اتمسفر که از آن با عنوان بارودونتالژیا و آئورودونتالژیا یاد می شود تشخیص علت درد دندان را ناممکن می کند. به همین دلیل است که بیشتر افرادی که در ارتفاع زیاد دچار این مشکل می شوند، فقط با کشیدن دندان می توانند بر درد آن غلبه کنند. همین عامل موجب می شود در بعضی مشاغل حساس مثل فضانوردی، غواصی، خلبانی و… حساسیت زیادی بر سلامت دندان ها وجود داشته باشد و افراد در مدت زمان کوتاه تری از سوی دندانپزشک ویزیت شوند تا سلامت دندان هایشان بطور مداوم رصد شود.
advertising