مونتاژ محصولات اپل در کارخانه جدید فاکسکان در هند

علمی و تکنولوژیموبایل و تبلت

- 97/10/07
مونتاژ محصولات اپل در کارخانه جدید فاکسکان در هندفاکسکان در سال 2019، مونتاژ مدل‌های پرچم‌دار آیفون اپل را درکارخانه‌ی خود در کشور هند برعهده خواهد داشت.

باتوجه به آخرین اطلاعات منتشرشده از سوی یک منبع آگاه، شرکت اپل قصد دارد از سال 2019 میلادی، مونتاژ گوشی‌های پرچم‌دار خود را به کارخانه‌ی جدید فاکسکان در هند بسپارد. این اولین‌بار است که شرکت تایوانی فاکسکان در خاک هند محصولات اپل را مونتاژ می‌‌کند.

فاکسکان قرار است مدل‌های گران‌قیمت‌تری آیفون از جمله پرچمدارانی مثل گوشی‌های هوشمند خانوده‌ی آیفون 10 را مونتاژ کند. باتوجه‌به این موضوع، احتمالا شاهد تغییر وضعیت کسب‌و‌کار اپل در هند خواهیم بود.

قرار است مونتاژ محصولات اپل در کارخانه‌ی فاکسکان واقع در شهر سریپورمبوودور در ایالت جنوبی تامیل نادو انجام شود. فاکسکان که هم‌اکنون گوشی‌های هوشمند شیائومی را در کشور هند مونتاژ می‌کند؛ شرکت تایوانی برای توسعه‌ی کارخانه‌‌ی خود و مونتاژ محصولات اپل، قصد دارد 25 میلیارد روپیه‌ی هند برابر با 356 میلیون دلار سرمایه گذاری کند. چنین سرما‌یه‌گذاری باعث ایجاد بیش از 25000 شغل در این کشور خواهد شد.

منبع مطلع دیگری نیز برنامه‌ریزی فاکسکان برای مونتاژ گوشی‌های هوشمند آیفون در خاک هند را تأیید می‌کند. این منبع آگاه معتقد است اگر چنین اتفاقی بیفتد، چنین رویکردی هم به نفع شرکت اپل و هم به نفع شهروندان هندی است. اپل از محدودیت‌‌‌ها و مشکلاتی که در اثر جنگ تجاری بین آمریکا و چین ایجاد شده است، خلاص خواهد شد.

روزنامه‌ی Hindu در تاریخ 24 دسامبر 2018 اعلام کرد که کارخانه‌ی Foxconn تولید انواع مدل‌های آیفون را آغاز خواهد کرد. اما خبرگزاری رویترز، اولین گزارش را درباره‌ی میزان سرمایه‌گذاری فاکسکان و مدل‌هایی که قرار است مونتاژ شود، منتشر کرده است. ترودی مولر، سخنگوی اپل از اظهارنظر درباره‌ی این موضوع امتناع کرده است. فاکسکان نیز اعلام کرده است که درباره مسائل مربوط‌به مشتریان فعلی یا بالقوه‌اش هیچ‌گونه اظهارنظری نخوهد کرد.

تاکنون، کوپرتیونشین‌ها، تنها مونتاژ مدل‌های ارزان قیمت آیفون SE و آیفون 6S را به واحدها‌ی تولیدی محلی شرکت Wistron Corp در مرکز فناوری بنگلور واگذار کرده‌اند. همچنین، در حوزه‌ی فروش نیز تنها تمرکز روی بوده است. باتوجه به مطالعات و تحقیقات شرکت Counterpoint، بیش از نیمی از حجم فروش گوشی‌های آیفون در هند شامل مدل‌های قدیمی‌تر از آیفون 8 می‌شود که سال گذشته معرفی شده‌اند. سال گذشته‌ی میلادی، شرکت اپل گوشی هوشمند گران‌قیمت آیفون 10 را معرفی کرد.

اما براساس گفته‌های تحلیلگران بازار، شروع فروش مدل‌های جدیدتری همچون آیفون XS و آیفون XR در سال جاری میلادی، تولید آیفون 10 را متوقف کرده است. پیش‌تر نیز گفته شده بود که اپل تولید آیفون 10 را در سال 2018 متوقف خواهد کرد. اما ظاهرا، باتوجه‌به خبر منتشر شده، فاکسکان قرار است آیفون 10 را در هند مونتاژ کند. این در حالی است که پیش‌تر اپل برای افزایش سهم بازا خود در بازار با رشد سریع هند، معمولا گوشی‌های ارزان‌قیمت خود را به‌فروش می‌رساند. جزییات کامل قرارداد اپل و فاکسکان هنوز مشخص نشده است و ممکن است تغییر کند.

هنوز مشخص نیست که مونتاژ گوشی‌های آیفون در کارخانه‌ی فاکسکان چین به مکان دیگری تغییر وضعیت می‌دهد یا خیر. همچنین مشخص نیست که تنها قرار است فرایند مونتاژ در کشور هند انجام شود یا قطعات مورد نیاز نیز در هند تأمین خواهد شد. باتوجه‌به مشکلات تجاری چین و آمریکا، تغییر استراتژی اپل و خروج از وابستگی مونتاژ محصولاتش در کشور چین، بسیار حائز اهمیت است.

اوایل ماه جاری رسانه‌ها اعلام کردند که فاکسکان، به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی محصولات الکترونیکی در جهان، در نظر دارد کارخانه‌‌ی جدیدی در ویتنام راه‌اندازی کند. اگر موضوع به‌همین شکلی که مطرح شده است پیش برود، تصمیم فاکسکان یکی از بزرگ‌ترین اقدامات اخیر این شرکت برای ایجاد پایگاه تولیدی بزرگی خارج از کشور چین خواهد بود. درگیری تجاری بین آمریکا و چین که فاکسکان آن را پیش از این پذیرفته است، یکی از چالش‌های اصلی این شرکت محسوب می‌شود و به‌همین دلیل درتلاش است تا خود را از تاثیرات چنین درگیری دور کند. ناوکندر سینگ، مدیر بخش پژوهش IDC اعلام کرد:

با توسعه‌ی شرکت فاکسکان و تولید گوشی‌های آیفون در کشور هند، شرکت اپل از تهدیدهای تجاری بین ایالات متحده و چین در امان می‌ماند.

کشور هند برای واردات محصولات و قطعات به خاک هند مالیات دریافت می‌کند که همین موضوع برای اپل دردسرساز شده بود. اپل ازطریق عرضه‌ی گوشی‌های خود به بازار هند، تنها یک درصد سهم بازار را از آن خود کرده بود. سینگ معتقد است که مونتاژ و تولید گوشی‌های هوشمند اپل در خاک هند، به اپل کمک می‌کند تا از هزینه‌های اضافی که نارندرا مودی نخست وزیر فعلی هند درنظر گرفته است خلاص شود. ماه گذشته، اپل با فروش کمتر از پیش‌بینی صورت گرفته‌ی خود برای فصل منتهی به تعطیلات کریسمس، سرمایه گذاران بخش‌های مختلف سراسر جهان را شوکه کرد. پیش‌تر نیز فاکسکان نسبت به تقاضای گوشی‌های پرچم‌دار اپل اظهار نگرانی کرده بود.
advertising