رندرهای فاش‌ شده از سونی اکسپریا ایکس زد 4 با دوربین سه گانه

علمی و تکنولوژیموبایل و تبلت

- 97/09/22
رندرهای فاش‌ شده از سونی اکسپریا ایکس زد 4 با دوربین سه گانهبراساس آخرین خبرها انتظار می‌رود سونی اکسپریا ایکس زد 4 در کنگره‌ی جهانی موبایل (MWC) معرفی شود. این کنگره فوریه‌ی2019 (‌مصادف با بهمن‌1397)‌ در بارسلونا برگزار خواهد شد. با وجود آنکه تاکنون خبرهای زیادی درباره‌ی این گوشی هوشمند منتشر نشده؛ اما در ویدئویی که کانال یوتیوب کانسپت کریتور (Concept Creator) از ایکسپریا ZX4 به‌اشتراک گذاشته، طرح مفهومی این گوشی هوشمند به‌خوبی نمایش داده شده است. این کانال یوتیوب معمولا چنین طراحی‌های مفهومی را منتشر می‌کند. معمولا طرح‌های منتشر شده‌ی این کانال برمبنای خبرهای لو‌رفته درباره‌ی گوشی‌ هوشمند تهیه می‌شود. کانسپت کریتور عموما سعی‌ می‌کند در طرح‌های مفهومی‌اش به شایعه‌ها و خبرهای فاش‌شده درباره‌ی محصول توجه و طرح‌هایی واقع‌بینانه تهیه کند.

باوجوداین، به‌نظر می‌رسد طراحی مفهومی این کانال از Xperia XZ4، چندان به واقعیت نزدیک نیست. هرچند کسی چه نمی‌داند شاید این طراحی مفهومی تا حدود زیادی هم بی‌شباهت به محصول اصلی نباشد. همان‌طورکه انتظار می‌رود، جنس بدنه‌ی این گوشی هوشمند از فلز و شیشه ساخته شده و انتظار می‌رود گوشی هوشمند واقعی Xperia XZ4 نیز از همین جنس ساخته شود. همچنین اکسپریا ایکس زد 4 از ماژول دوربین سه‌گانه در قاب پشتی بهره می‌برد که دوربین‌ها به‌همراه فلاش LED به‌صورت عمودی در پنل پشتی قرار داده شده‌اند. به‌نظر می‌رسد حسگری که در قسمت بالای دوربین‌ها وجود دارد حسگر اتوفوکوس لیزری یا حسگری از این نوع باشد.

قاب پشتی دستگاه در دو طرف انحنا دارد. علاوه‌براین، در قاب پشتی گوشی لوگوی Xperia دیده می‌شود. شایان ذکر است در دوربین‌های پنل پشتی دستگاه کمی بیرون‌زدگی دیده می‌شود. در سمت راست گوشی، دکمه‌های متعددی ازجمله دکمه‌های مربوط به تنظیم صدا و دکمه‌ی پاور (‌قفل‌کردن نمایشگر گوشی) دیده می‌شود. در قسمت پایین سمت راست گوشی نیز، دکمه‌ی اختصاصی برای دوربین دیده می‌شود. یکی دیگر از دکمه‌هایی جانبی، مربوط به حسگر اثرانگشت است. درنتیجه، باید منتظر گوشی هوشمندی با حسگر اثرانگشت جانبی باشیم.

اگر نگاهی به قسمت بالای دستگاه بیندازید، می‌توانید میکروفون بدون نویز و اسلات سیم‌کارت را مشاهده کنید. در قسمت سمت چپ دستگاه نیز دکمه‌ی خاصی دیده نمی‌شود. در قست پایین دستگاه، پورت USB Type-C و اسپیکر گوشی هوشمند دیده می‌شود. همان‌طورکه مشاهده می‌کنید، جک هدفون 3.5میلی‌متری در این قسمت دیده نمی‌شود. با نگاهی به پنل جلویی دستگاه، حاشیه‌ی بالایی و پایین دستگاه به‌خوبی دیده می‌شود؛ اما حاشیه‌ی آن باریک‌تر از سونی اکسپریا ایکس زد 3 سونی است. سونی اکسپریا ایکس زد 4 بریدگی بالای نمایشگر ندارد و از نمایشگر دارای انحنا بهره می‌برد.

از اطلاعات منتشر شده می توان چنین استباط کرد که گوشی هوشمند Sony به‌رنگ‌های آبی و سبز و سفید نشان تولید شده است ولی طرح مفهومی به‌ جزئیات محصول نپرداخته و فقط به این موضوع اشاره می‌کند که گوشی هوشمند سونی با تراشه‌ی اسنپدراگون 855 به بازار عرضه خواهد شد.

رندرهای مربوط به سونی اکسپریا XZ4 که در اواخر ماه گذشته‌ به‌اشتراک گذاشته شد و طراحی مفهومی که به‌نظر می‌رسد الهام گرفته از همان رندرها است، طراحی تقریبا مشابهی را با طرح‌های قبلی به‌نمایش می‌گذارد. بااین‌حال، تفاوت‌هایی جزئی در طراحی کلی محصول و موقعیت‌ قرارگیری فلاش LED و حسگر و... دیده می‌شود. چنین پیش بینی می شود که سونی درحال‌ برنامه‌ ریزی برای عرضه‌ی محصولی با نمایشگر ۶.۵ اینچی و نسبت تصویر متفاوت 21 به 9 برای Xperia XZ4 است. انتظار می‌رود سونی اکسپریا ایکس زد 4 نیز همچون سونی اکسپریا ایکس زد 3 با نمایشگر OLED به بازار عرضه شود.

ابعاد این گوشی هوشمند 166.9 در 72.4 در 8.2 میلی‌متر و ضخامت آن با درنظرگرفتن بیرون‌زدگی دوربین‌های پنل پشتی در حدود 9 میلی‌متر تخمین زده می‌شود. علاوه‌بر رندرهای فاش‌شده، اواخر ماه گذشته‌ تصویر قابی منتسب به این گوشی هوشمند نیز به‌اشتراک گذاشته شد. به‌نظر می‌رسد رندر قاب با ابعاد و تصاویر ارائه‌‌شده در این ویدئو مطابقت دارد. ظاهرا قابی که تصویر آن فاش‌شده را یکی از شرکت‌های شخص ثالث ساخته و قابی معمولی از جنس سیلیکون است.

اگر خبرهای غیررسمی درباره‌ی این دستگاه درست باشد، انتظار می‌رود سونی Xperia XZ4 با تراشه‌ی هشت‌هسته‌ای 64بیتی اسنپدراگون 855، جدیدترین تراشه‌ی کوالکام و حافظه‌ی رم حداقل ۶گیگابایتی به بازار عرضه شود. همچنین، باید منتظر رونمایی این گوشی هوشمند با سیستم عامل اندروید 9 (Pie) به‌صورت پیش‌فرض و رابط کاربری سفارشی سونی باشیم. علاوه‌براین، انتظار می‌رود این دستگاه از باتری نسبتا بزرگی بهره ببرد و به سیستم صوتی استریو به‌علاوه‌ی اسپیکر قسمت پایین دستگاه و اسپیکر کوچک در قاب جلویی مجهز باشد.

هنوز هیچ اطلاعاتی درباره‌ی دوربین‌های اکسپریا ایکس زد 4 ارائه نشده است. فقط می‌دانیم سه دوربین به‌صورت عمودی پشت‌سرهم در پنل پشتی قرار دارند. از سه دوربین قرارداده‌شده در پنل پشتی، یکی از آن‌ها مجهز به لنز تله‌فوتو و دوربین دیگر دوربینی معمولی و دوربین سوم نیز تله‌فوتو خواهند بود. همان‌طورکه گفته شد، احتمالا حسگر اثرانگشت این دستگاه در سمت راست گوشی و در وضعیت همیشه فعال قرار دارد.

سونی از اوایل سال جاری میلادی با معرفی اکسپریا ایکس زد 2 و اکسپریا ایکس زد 2کامپکت، زبان طراحی خود را تغییر داده است. طراحی‌ بدون انحنایی که پیشتر در گوشی‌های هوشمند سونی اکسپریا سال‌ها شاهد آن بودیم، کمی تغییر کرده و انحناهایی در لبه‌های گوشی دیده می‌شود. درواقع، طراحی گوشی‌های سونی اکسپریا درمقایسه‌با قبل کمی مدرن‌تر شده‌اند تا بتوانند درکنار سایر پرچم‌دارها حرفی برای گفتن داشته باشند. همان‌طورکه گفته شد، حاشیه‌های دستگاه نیز درمقایسه‌ با قبل به‌طور درخور توجهی کاهش یافته است.

اگر رندرهای فاش‌شده حقیقت داشته باشد، به‌نظر نمی‌رسد سونی اکسپریا ایکس زد 4 ازنظر طراحی تفاوت‌ های شاخصی با سونی اکسپریا ایکس زد 3 داشته باشد. انتظار می‌رود Xperia XZ4 سونی در پایان فوریه سال آینده‌ در کنگره‌ی جهانی موبایل (MWC) بارسلونا معرفی شود. البته، سونی تا به این لحظه این موضوع را تأیید نکرده است. باید منتظر باشیم و ببینیم درنهایت سونی در چه تاریخی گوشی هوشمند بعدی خود را معرفی خواهد کرد و آیا رندرهای فاش‌شده با محصول اصلی شباهت خواهد داشت یا خیر؟
advertising