بررسی تبلت اندرویدی ZenPad S 8 ایسوس

علمی و تکنولوژیموبایل و تبلت

- 97/08/23
بررسی تبلت اندرویدی ZenPad S 8 ایسوستبلت‌های اندرویدی متعدد ایسوس از جمله مناسب‌ترین و خوش‌قیمت‌ترین انتخاب‌های این دسته در کلاس ارزان‌قیمت و میانی به حساب می‌آیند. این تبلت‌ها که در طی سال‌های گذشته از سری Transformer مجهز به صفحه‌کلید لپ‌تاپی، به MemoPadهای ارزان قیمت و FonePadهای دارای امکان تماس تغییر ماهیت دادند اینک مدتی‌ست با نام مشترک سری ZenPad به بازار عرضه و تقریبا همه مدل‌ها فارغ از امکانات و کلاس قیمتی در این سری جای می‌گیرند. زن‌پد‌های حاضر در بازار را در یک نگاه کلی به سه دسته 7، 8 و 10 اینچی می‌توان تقسیم‌بندی کرد که سایز صفحه‌نمایش هر مدل در نام آن نیز دیده می‌شود. یک نکته مشترک در میان مدل‌های معمول این خانواده مشخصات متوسط رو به پایین برای حفظ قیمت مناسب و جلب خریداران دارای بودجه‌های محدودتر است.

در این میان با یک استثنای بزرگ با نام ZenPad S 8.0 روبرو می‌شویم که با افزایش وضوح تصویر به 2K و برخورداری از حافظه داخلی ارتقا یافته و رم بالا تصویر کامل متفاوتی از یک تبلت ایسوسی را ارائه می‌کند. ZenPad S 8.0 البته برخلاف اکثر دیگر تبلت‌های یکی دو سال اخیر ایسوس از سیم‌کارت و امکانات ارتباطی تحت شبکه پشتیبانی نمی‌کند و می‌توان آن را یک تبلت مبتنی بر وای‌فای تلقی کرد. تغییر نسبت تصویر و عریض‌تر شدن دستگاه در کنار استفاده از یک رزولوشن یکسان، شباهت نزدیکی مابین این مدل و نسل‌های دوم به بعد iPad Mini‌ ایجاد کرده و این شباهت همانطور که در ادامه می‌بینیم جدا از اندازه و رزولوشن صفحه‌نمایش در سایز و وزن دستگاه و برخی موارد دیگر نیز ادامه پیدا می‌کند. ZenPad S 8.0 بسته به نوع پردازنده، حافظه رم و حافظه داخلی و رزولوشن دوربین اصلی و دوم در دو نسخه مختلف ارائه می‌شود که نسخه ساده‌تر با عنوان Z580C و نوع پیشرفته‌تر با نام Z580CA شناخته می‌شود. بررسی این نوبت به Asus ZenPad S 8.0 Z580CA تعلق دارد.
بررسی تبلت اندرویدی ZenPad S 8 ایسوس

طراحی ظاهری


استفاده از نسبت تصویر 4:3 برای صفحه‌نمایش دستگاه ظاهری کاملا آی‌پد مانند به این مدل داده که با وجودی که اندکی در دست گرفتن آن نسبت به تبلت‌های 16:9 برای کاربران با دست‌های کوچک‌ مشکل‌تر شده اما برای برخی استفاده‌ها نظیر خواندن کتاب به نسبت شرایط بهتری را فراهم می‌کند. نوار فلزی پیرامون صفحه‌نمایش از جمله جلوه‌های زیبای طراحی این مدل به حساب می‌آید ایسوس در توصیف این مدل همچنان به رعایت اصول Zen design در ارائه ترکیبی ساده با ظاهری مرتب (Clean look) و ایجاد تعادل مابین زیبایی و استحکام اشاره کرده است. Zen design‌ تا پیش از این در اکثر دیوایس‌های ایسوسی با ارائه حداقل یک جزء با دایره‌های هم‌مرکز برجسته مشخص می‌شد اما اینک این اصل جای خود را به طراحی دیگری داده است.

بخش پشتی تبلت به مانند دیگر زن‌پد‌ها از دو بخش مجزا تشکیل شده با این تفاوت که این بار ترکیب معکوسی برای جنس این دو قسمت در نظر گرفته شده است. در اکثر مدل‌های پیشین زن‌پد قسمت بزرگ پشت تبلت از جنس پلاستیک با ظاهر چرمی ساخته می‌شد اما این بار لبه باریک پایینی و دو کناره چپ و راست با این جنس ساخته شده و بخش بزرگ پشت تبلت از جنس آلومینیوم با خطوط مویی برس خورده شکل گرفته است. این ترکیب جدید به حس و حال مدرن دستگاه و تفاوت آن با دیگر تبلت‌های جدید ایسوس کمک فراوانی کرده و حس پیشرفته‌تری را در برخورد با آن در ذهن ایجاد می‌کند.

در مجموع از طراحی دستگاه با وجود شباهت‌های رخ به رخ به تبلت‌های کوچک اپل به لطف جنس بدنه، ترکیب مطلوب بخش پشتی و حاشیه‌های اندک صفحه‌نمایش می‌توان رضایت داشت.

ابعاد و وزن


یکی از جالب‌ترین بخش‌های این بررسی به ابعاد و وزن ZenPad S 8.0‌ و مقایسه آن با iPad mini 4 تعلق دارد البته پیش از متهم کردن ایسوس به کپی برداری از اپل بهتر است به این نکته توجه شود که ZenPad S 8.0 در ژوئن 2015 یعنی 3 ماه پیش از معرفی iPad mini 4 معرفی شده است. طول و عرض دستگاه به ترتیب 203.2 و 134.5 میلیمتر اعلام شده که در صورت نادیده نگرفتن اختلاف ناچیز 0.3 میلیمتری در عرض، دقیقا همان ابعاد iPad mini 4 است. در زمینه ضخامت نیز این شباهت ادامه یافته و با 6.6 میلیمتر تنها نیم میلیمتر افزایش نسبت به iPad mini 4 دیده می‌شود. برای تکمیل این شباهت کافی ست وزن دستگاه را نیز با معادل اپلی آن مقایسه کنیم که با 298 گرم تقریبا وزن یکسانی دارند. در یک استفاده عادی وزن دستگاه چندان سنگین به نظر نمی‌رسد و مشکل خاصی را ایجاد نمی‌کند.

صفحه‌نمایش


بزرگ‌ترین ارتقا صورت پذیرفته در ZenPad S 8.0 که نمونه آن را نه‌تنها در دیگر زن‌پد‌ها بلکه در تمامی دیگر تبلت‌های ایسوس (به جز یک استثنا؛ Transformer Pad TF701T) نیز نمی‌توان مشاهده کرد وضوح صفحه‌نمایش 8 اینچی این مدل است. وضوح 2K این پنل به دلیل نسبت تصویر غیر واید 4:3 آن 2048×1536 پیکسل یا QXGA است که این وضوح دقیقا همان رزولوشن آی‌پد‌های فول سایز و مینی شرکت اپل در چند سال اخیر بوده و تفاوتی از این لحاظ دیده نمی‌شود. فشردگی این صفحه‌نمایش به واسطه این رزولوشن به حوالی 320ppi می‌رسد که برای یک صفحه‌نمایش 8.0 اینچی تراکم بسیار مناسبی به حساب می‌آید. کنتراست و کیفیت رنگ مشکی در این پنل در سطح قابل‌قبولی قرار دارد، از زاویه دید آن می‌توان رضایت کامل داشت و رنگ‌های نزدیک به واقعیت و شفافی تولید می‌کند. روشنایی این پنل تا حدودی متوسط ارزیابی می‌شود اما با وجود سطح بازتاب‌دهنده نور هنوز هم می‌توان از آن زیر نور مستقیم خورشید استفاده کرد.

شیشه محافظ صفحه‌نمایش در این مدل از نوع Corning Gorilla Glass 3.0 است که حضور آن نکته بسیار مثبتی برای دستگاه به حساب می‌آید. ایسوس در توصیف این قسمت به حضور پوشش ضد ماندن اثر انگشت (Anti-fingerprint coating) روی صفحه‌نمایش اشاره کرده که البته در عمل به‌ویژه در زیر نور به خوبی می‌توان اثرات انگشت را مشاهده کرد.

یکی از معدود نکات آزاردهنده در مورد این تبلت روشن شدن خود به خود آن هنگام لمس طولانی مدت پنل است که با توجه به سایز بزرگ دستگاه در هنگام جابجایی آن بسیار رخ می‌دهد. در مجموع از صفحه‌نمایش ZenPad S 8.0 برای تبلتی در این کلاس می‌توان بیش از اندازه رضایت داشت و شرایط برای مطلب قلمداد کردن آن کاملا فراهم است. ایسوس برای این تبلت یک قلم اختصاصی به نام Z Stylus نیز در نظر گرفته که البته باید به طور جداگانه نسبت به تهیه آن اقدام کرد.

پایین صفحه‌نمایش یکی از اسپیکرهای دوگانه دستگاه همراه با نشان ایسوس به چشم می‌خورد و در بالا نیز دومین اسپیکر همراه با دوربین دوم و سنسور تشخیص نور قرار دارند. اسپیکرهای خروجی دستگاه صدا متوسط رو به بالایی را ارائه می‌دهند که در تست صورت گرفته هر کانال حوالی 96 دسی‌بل قدرت را ارائه می‌کند.

دوربین اصلی


دوربین نه‌‌تنها اغلب جزئی فانتزی در یک تبلت به شمار می‌رود بلکه به طور مشخص در تبلت‌های خوش‌قیمت ایسوس نیز معمولا نشانی از یک دوربین فوق‌العاده دیده نمی‌شود. این قاعده در مورد ZenPad S 8.0 نیز تا حدودی تکرار شده است. دوربین اصلی دستگاه یک نمونه 8 مگاپیکسلی دارای فوکوس خودکار و بدون فلش LED ست که در بخش رابط کاربری با استفاده از اپلیکیشن Asus PixelMaster Camera حجم بسیار وسیعی از امکانات را حداقل روی کاغذ ارائه می‌کند. وضوح 8 مگاپیکسلی این دوربین (2448×3264 پیکسل) در نسبت تصویر 4:3 رخ می‌دهد و در صورت تنظیم دوربین روی حالت واید 16:9 نسبت تصویر به 6 مگاپیکسل یا 1836×3264 پیکسل کاهش پیدا می‌کند.

اینترفیس دوربین از اجزای آشنایی در چپ و راست صفحه‌نمایش بهره می‌برد که شامل آخرین عکس گرفته شده، شاترهای دوگانه عکاسی و فیلم‌برداری همراه با دکمه تغییر حالت در سمت راست و سوئیچر تعویض بین دو دوربین و دکمه تنظیمات در سمت چپ می‌شود. در این میان اطلاعاتی در مورد تعداد عکس و فیلم قابل برداشت (با توجه به حافظه داخلی)، وضعیت دوربین (اتوماتیک،‌ HDR، عکاسی در شب، پانوراما و...) و وایت‌بالانس نیز روی تصویر دیده می‌شوند.

با لمس دکمه تغییر حالت در گوشه پایین سمت راست تمامی وضعیت‌های برداشت تصویر در این دوربین در دسترس قرار می‌گیرند که از آن جمله می‌توان به عکاسی HDR، برداشت عکس در نور کم،‌ افکت‌های تصویری، عکاسی پانوراما و حذف سوژه‌های اضافی در پس‌زمینه اشاره کرد و در این میان به نکته جدید و تازه‌ای برنخوردیم.

در تنظیمات این دوربین همانطور که اشاره شد لیست بلندبالایی از گزینه‌های مختلف به چشم می‌خورد که بسیاری از آنها در عمل استفاده چندانی را برای کاربران عمومی نخواهند داشت. برخی از مهم‌ترین موارد این قسمت شامل امکان ارتقا ISO‌ تا 800، فعال‌سازی لرزه‌گیر دیجیتال دست، تایمر سرخود، قابلیت عکاسی پی در پی (Burst)، تغییر حالت فوکوس و تغییر وظیفه دکمه‌‌ ولوم می‌شوند.

کیفیت تصاویر این دوربین طبق انتظار از یک دوربین تبلتی در سطح چندان مناسبی قرار ندارد و با اینکه در صفحه‌نمایش خود دستگاه تصویر چندان بی‌‌کیفیت به نظر نمی‌رسد اما با انتقال آن به نمایشگرهای خارجی و مشاهده تصویر فول‌سایز شرایط کاملا متفاوت خواهد بود. کنتراست اندک و جزئیات نازل از کیفیت تصاویر به‌شدت کاسته و با فعال کردن حالت HDR نیز به جای بهبود کیفیت سوژه‌های حاضر در سایه، این سوژه‌های پر نور هستند که دچار نورگیری بیش از اندازه (Over Exposure) شده‌اند.

دوربین دوم


دوربین 5 مگاپیکسلی سلفی دستگاه از فوکوس خودکار بهره نمی‌برد و با وجود تفاوت مشهود نسبت به دوربین‌های سلفی چند سال گذشته و ارائه جزئیات بیشتر در تصویر هنوز با بهترین‌های این رده فاصله مشخصی دارد. افکت‌های مختلف برای بهبود کیفیت چهره و امکان عکاسی در حالت HDR برخی از امکانات این دوربین را تشکیل می‌دهند.

باتری


ZenPad S 8.0 نه‌تنها در طراحی، اندازه صفحه‌نمایش و رزولوشن آن به آی‌پد‌های اپل شباهت دارد بلکه در مشخصات باتری نیز به سبک اپل به جای ظرفیت از واحد انرژی استفاده کرده است. ZenPad S 8.0 دارای انرژی 15.2 وات ساعت است که با در نظر گرفتن ولتاژ معمول 3.7 ولتی برای باتری، ظرفیتی معادل 4100mAh خواهد داشت. ایسوس در معرفی این باتری به دوام 8 ساعته آن در حین پخش یک ویدئوی 720p به صورت لوپ، تنظیم بودن نور صفحه‌نمایش روی 100nits، روشن بودن وای‌فای و لاگین بودن جیمیل برای دریافت ایمیل‌های جدید اشاره کرده است. در دنیای واقعی در صورت استفاده از تبلت به صورت عادی معمولا نمی‌توان از یک روز شارژ فراتر رفت و در رویایی‌ترین حالت در اواسط روز دوم نیاز به شارژر پیدا خواهید کرد.

شارژر 7 واتی ارائه شده همراه تبلت همانطور که انتظار می‌رود از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی نکرده و سرعت پر شدن باتری در آن روندی عادی و کاملا کند دارد. تست روند شارژ این مدل را در حالتی که باتری تنها 5 درصد شارژ دارد آغاز می‌کنیم. شارژ باتری پس از 5 دقیقه به 8،‌ پس از 10 دقیقه به 10،‌ پس از 15 دقیقه به 13 و پس از 30 دقیقه تنها به 21 درصد افزایش پیدا می‌کند. این شیب ملایم و کند منجر می‌شود که پس از گذشت یک ساعت از اتصال تبلت به شارژر، باتری تنها 38 درصد شارژ شده باشد و پس از 100 دقیقه نیز این شارژ به 59 درصد برسد. رأس 2 ساعت باتری 70 درصد شارژ شده و پس از 3 ساعت، 97 درصد آن شارژ می‌شود. پروسه شارژ در نهایت پس از گذشت 197 دقیقه یعنی بیش از 3 ساعت و 15 دقیقه کامل می‌شود.

ارتباطات


نبود ارتباطات سیم‌کارتی در ZenPad S 8.0 بزرگ‌ترین علامت‌ سوال در بخش ارتباطی این تبلت به حساب می‌آید. این قابلیت در حالی برای این مدل در نظر گرفته نشده که در بسیاری از قسمت‌های کلیدی از جمله صفحه‌نمایش، پردازنده، رم و حافظه داخلی با دیوایس کاملا راضی‌کننده‌ای روبرو هستیم. حذف این امکان برای پایین نگه‌داشتن قیمت نیز به دلیل قسمت‌های گران‌قیمت‌تری نظیر صفحه‌نمایش 2K، رم 4 گیگابایتی و 64 گیگابایت حافظه داخلی چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. در نبود اسلات سیم‌کارت تنها گزینه ارتباط تحت شبکه در این مدل به وای‌ فای 11.ac محدود می‌شود. بلوتوث دستگاه نسخه 4.1 است و ماهواره‌های GPS/GLONASS را نیز برای مسیریابی به‌کار می‌گیرد. پورت USB Type-C در این تبلت همانطور که گفته شد تنها نسهیل‌کننده اتصال کابل USB به تبلت است و نه‌تنها از OTG بلکه از خروجی TV سیمی نیز پشتیبانی نمی‌کند.

نکته آخر


Asus ZenPad S 8.0 Z580CA با کیفیت نسبتا مناسب ساخت، دارا بودن صفحه‌نمایشی با نسبت 4:3 و رزولوشنی مشابه بهترین‌های این رده در کنار مجموعه پردازشی و گرافیکی مناسب، حافظه داخلی بالا و اسپیکرهای استریو محصولی شایسته احترام با قیمتی نسبتا رقابتی ست. در سوی دیگر نسبت تصویر غیر واید دستگاه (با به‌جا گذاشتن دو نوار سیاه در بالا و پایین صفحه‌نمایش) چندان مناسب تماشای عکس و ویدئو نیست از کیفیت دوربین اصلی دستگاه نمی‌توان چندان رضایت داشت و باتری تبلت نیز علاوه بر پشتیبانی نکردن از شارژ سریع، دوام فوق‌العاده‌ای را ارائه نمی‌کند. نبود اسلات سیم‌کارت در این مجموعه یکی دیگر از نکات منفی مشهود در مورد این مدل است.
advertising