بررسی آیفون XS Max اپل

علمی و تکنولوژیموبایل و تبلت

- 97/08/07
بررسی آیفون XS Max اپلآیفون XS Max به‌ لطف نمایشگر OLED وسیع ۶.۵ اینچی و پردازنده‌ی هفت‌ نانومتری A12 Bionic خود، بزرگ‌ترین و قدرتمندترین گوشی هوشمندی است که کوپرتینونشین‌ها تاکنون روانه‌ی بازار کرده‌اند.

سال گذشته تیم کوک در جریان مراسم رونمایی آیفون ۱۰ از این محصول به‌عنوان آینده‌ی گوشی‌های هوشمند نام برد؛ محصولی که به‌زعم مدیرعامل اپل قرار بود درست‌ مانند نخستین نسل آیفون، طلایه‌دار مسیری باشد که صنعت گوشی‌های هوشمند در طول یک دهه‌ی آینده، طی خواهد کرد. صرف‌نظر از صحبت‌های حماسی تیم‌ کوک، iPhone X طی یک سال اخیر، یکی از بحث‌برانگیزترین ترند‌های دنیای فناوری را ترویج داد؛ امروزه صرف‌نظر از چند مدل انگشت‌شمار، کمتر پرچم‌داری را می‌توان یافت که لبه‌ی بالای نمایشگر آن، میزبان یک بریدگی نباشد! البته Notch تنها ترند حاصل از آیفون X نیست، چرا که پرچم‌دار ویژه‌ی ۱۰ سالگی برند آیفون، احراز هویت مبتنی بر شناسایی چهره و صد البته اموجی‌های پویا را نیز به فهرست علاقه‌مندی‌ تولیدکنندگان اندرویدی اضافه کرد.

در بررسی آیفون ۱۰ نوشتیم که این گوشی هوشمند، چشم‌اندازی از آینده‌ی محصولات آیفون را به‌ تصویر می‌کشد و قرار است تا نقطه‌ی آغازی برای ماجراجویی‌های اپل طی یک دهه‌ی آتی باشد؛ حال با رونمایی کوپرتینونشین‌ها از جانشین آیفون X بیش از پیش می‌توان به درستی گزاره‌ی یادشده پی برد.
اپل پس از یک سال وقفه، بار دیگر فرمت نامگذاری شناخته‌شده‌ی خود را برای آیفون جدید به‌کار گرفت، اضافه‌شدن حرف S به‌نام این محصول به ما یادآوری می‌کند که کوپرتینونشین‌ها تنها به تغییراتی جزئی در ظاهر آیفون بسنده کرده و عمده‌ی تمرکز خود را به سخت‌افزار آن معطوف کرده‌اند.

گوشی هوشمند آیفون XS Max توسط فروشگاه اینترنتی اپل ان‌آی‌سی (Apple NIC) برای بررسی در اختیار زومیت قرار گرفته است. شما می‌توانید برای مشاهده قیمت خرید آیفون Xs Max در فروشگاه اینترنتی اپل اِن آی سی به سایت آن مراجعه کنید.

طراحی


آیفون XS Max با نمایشگر وسیع ۶.۵ اینچی خود، بزرگ‌ترین گوشی هوشمند اپل محسوب می‌شود؛ از همین رو کوپرتینونشین‌ها با کنار گذاشتن پسوند «پلاس»، واژه‌ی «مکس» را به انتهای نام این مدل اضافه کرده‌اند تا بیش از پیش بر ابعاد نمایشگر آن تأکید کنند؛ البته صرف‌نظر از بزرگی پنل، آیفون ۱۰ اس مکس با ابعاد ۷.۷ × ۷۷.۴ × ۱۵۷.۵ میلی‌متری، به‌صورت جزئی پهنا و ارتفاع کمتری نسبت به آیفون ۸ پلاس ۵.۵ اینچی دارد و تنها ۰.۲ میلی‌متر از آن ضخیم‌تر است. فبلت گران‌قیمت اپل تفاوت ظاهری بسیار اندکی با آیفون X دارد و صرفا ابعاد فیزیکی آن بزرگ‌تر شده است؛ گویی طراحان کوپرتینو صرفا ابعاد مدل سه‌بعدی آیفون XS را با مقیاس خاصی، افزایش داده‌ و از آن برای تولید آیفون ۱۰ اس مکس استفاده کرده‌اند. محل کلیدهای سخت‌افزاری و ابعاد آن‌ها، ساختار بدنه، بریدگی نمایشگر و نوارهای آنتن آیفون XS Max، تفاوتی با برادر کوچک‌ترش ندارد.

آیفون XS Max با بدنه‌ای مرکب از شیشه و فولاد ضد زنگ، به‌ لحاظ ساختاری، تفاوت غافلگیرکننده‌ای با آیفون ۱۰ ندارد و همان کیفیت ساخت فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهد که از محصولات Apple سراغ داریم. کوپرتینونشین‌ها ادعا می‌کنند که مقاوم‌ترین شیشه‌ی به‌ کار رفته در بین تمام گوشی‌های هوشمند را در بدنه‌ی آیفون‌های جدید استفاده کرده‌اند و جنس فریم دستگاه را نیز هم‌سطح فولاد به‌ کار رفته در تجهیزات پزشکی می‌دانند.

اگرچه ابعاد کلی iPhone XS Max تفاوت اندکی با آیفون ۸ پلاس دارد؛ اما کشیده‌ شدن نمایشگر تا لبه‌های دستگاه ابعاد بزرگ نمایشگر، ارگونومی فبلت جدید اپل را تحت تأثیر قرار می‌دهد. آیفون ۱۰ اس مکس برخلاف آیفون ۱۰، محصولی نیست که در تمامی حالات بتوان با یک دست از آن استفاده کرد؛ به‌عنوان مثال برای اجرای ژست‌های حرکتی از لبه‌های پایین و بالای دستگاه جهت بازگشت به صفحه‌ی اصلی یا دسترسی به کنترل‌سنتر، به‌ناچار باید دست دیگر خود را نیز دخالت دهید، این مسأله برای کاربرانی با دستان کوچک، چالش‌برانگیزتر خواهد بود.

اسپیکر


آیفون XS Max همانند گذشته از دو اسپیکر برای تولید صدا استفاده می‌کند که به‌ترتیب در لبه‌ی پایین و بریدگی نمایشگر به‌صورت یکپارچه با اسپیکر مکالمه قرار دارند؛ اما این بار برخلاف گذشته، اسپیکر موجود در لبه‌ی بالای گوشی، بهبود یافته است و شدت صدای تولیدی آن به‌صورت حدودی با اسپیکر پایین برابری می‌کند تا بدین ترتیب آیفون ۱۰ اس، گزینه‌ای مناسب برای پخش موسیقی باشد.

آیفون XS Max با صدای خروجی غنی، شفاف و عاری از نویز خود، یکی از بهترین گوشی‌های هوشمند بازار در زمینه‌ی تجربه‌ی صوتی است، این گوشی هوشمند چه در زمینه‌ی پخش موسیقی، فیلم یا بازی، خروجی صدای لذت‌بخشی را در اختیار کاربر می‌دهد. توجه داشته باشید که بلندی صدای آیفون ۱۰ اس مکس، در ردیف بهترین‌ها قرار نمی‌گیرد؛ اما کیفیت صدای خروجی آن، بسیار عالی ارزیابی می‌شود.

صدای فراگیر و شفاف


خلاء جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون در پرچم‌داران سال ۲۰۱۸ اپل نیز پابرجا است و اکنون با تصمیم سران کوپرتینو مبنی بر حذف دانگل پورت لایتنینگ به جک ۳.۵ میلی‌متری از جعبه‌ی آیفون ۱۰ اس مکس، بیش از پیش حس می‌شود. هدفون پیش‌فرض همراه فبلت جدید Apple نیز از حیث شفافیت و بلندی صدا، عملکرد بسیار خوبی دارد و می‌تواند رضایت طیف گسترده‌ای از کاربران را جلب کند.

نرم‌افزار و رابط کاربری


به عقیده‌ی بسیاری، اکوسیستم iOS عامل اصلی گرایش به محصولات اپل است؛ یک‌پارچگی فوق‌العاده‌ی سیستم‌عامل و سخت‌افزار در محصولات مبتنی بر iOS، به‌روزرسانی‌های مرتب و بدون تبعیض در کنار گستردگی اپلیکیشن‌ها و گرایش بالای توسعه‌دهندگان به ساخت بازی و اپلیکیشن برای آن تنها بخشی از ویژگی‌‌های مثبت این اکوسیستم است. iOS 12 با هدف بهبود عملکرد نسخه‌ی پیشین و برای محصولات سال ۲۰۱۳ به بعد اپل منتشر شده است و بیش از آن که یک نسخه‌ی انقلابی از این سیستم‌عامل باشد یک کامل‌کننده و بهبوددهنده محسوب می‌شود. بررسی دقیق تمام ویژگی‌های iOS 12 در مقاله‌ای کامل در زومیت منتشر شده است به همین دلیل در این مطلب از پرداختن به تمام ویژگی‌های جدید آن پرهیز شده است.

آیفون‌های امسال همگی با Touch ID خداحافظی کرده‌اند و با سیستم جدید Face ID عرضه می‌شوند. همچون سال گذشته ماژول‌های سیستم فیس‌آی‌دی شامل یک سنسور دوربین ۷ مگاپبکسلی، یک سنسور مادون قرمز، یک سنسور تشخیص فاصله، سنسور شناسایی شدت نور محیط و ماژولی با عنوان Flood Illuminator است. سرعت باز کردن قفل گوشی به کمک این قابلیت نسبت به آیفون ۱۰ بیشتر شده است اما این افزایش چندان زیاد نیست و هم‌چنان با سریع‌ترین‌های بازار فاصه دارد. فیس‌آیدی به دلیل استفاده از مادون‌قرمز همچنان در محیط‌های کاملا تاریک عملکرد خود را حفظ می‌کند اما برخی انواع عینک دودی هنوز هم چالشی برای این سیستم محسوب می‌شود.

بررسی آیفون XS Max اپل

دوربین


در نگاه نخست به مشخصات فنی آیفون XS Max‌ ممکن است چنین تصور کنید که پرچم‌داران جدید اپل در زمینه‌ی دوربین، تغییری نکرده‌اند. فبلت ۶.۵ اینچی Apple همانند آیفون ۱۰ از دوربین دوگانه‌ای متشکل از سنسورهای ۱۲ مگاپیکسلی با لرزش‌گیر اپتیکال تصویر استفاده می‌کند که در پسِ لنزهای ۶ لایه‌ی واید و تله‌فوتو با دیافراگم‌های f/1.8‌ و f/2.4 و فاصله‌ی کانونی معادل ۲۸ و ۵۲ میلی‌متری قرار دارند و روی آن‌ها توسط شیشه‌ای از جنس یاقوت کبود پوشانده است؛ در حالی که چینش دوربین نیز تفاوتی با گذشته ندارد.

پیشرفت تدریجی دوربین به‌مدد نرم‌افزار بهبودیافته


تصاویر ثبت‌شده در طول روز، جزئیات فوق‌العاده بالایی دارند، نویز تصاویر در حد پایینی حفظ می‌شود و به‌ کمک قابلیت Smart HDR، گستره‌ی دنیامیکی نیز وضعیت مناسبی دارد. آیفون XS در شرایطی که نور به‌ اندازه‌ی کافی وجود دارد، در بازتولید رنگ‌ها و میزان شارپ‌بودن تصاویر نیز دقت بسیار خوبی از خود به‌نمایش می‌گذارد. قابلیت Smart HDR در محیط‌های تاریک نیز به‌ کار می‌آید و در کنار لرزش‌گیر اپتیکال تصویر، کیفیت تصاویر خروجی را ارتقاء می‌بخشد، اما الگوریتم پردازش تصویر آیفون برای کاهش سطح نویز، به نرم‌کردن مرز بین سوژه‌ها تمایل دارد. آیفون ۱۰ اس مکس منابع نور را نیز در محیط‌های تاریک به‌ خوبی مدیریت می‌کند؛ اما در حالت کلی نمی‌توان آن را در عکاسی شب، هم‌سطح رقیبی همچون هواوی پی ۲۰ پرو دانست.

بازده و عملکرد


گوشی‌های هوشمند اپل معمولا در زمینه‌ی توان پردازشی، بهترین‌های بازار را به چالش می‌کشند و آیفون XS نیز به‌ لطف پردازنده‌ی جدید A12 Bionic، به‌عنوان نخستین تراشه‌ی هفت نانومتری به حکمرانی بر دنیای موبایل‌ها ادامه می‌دهد. اگرچه هواوی با رونمایی از کرین ۹۸۰، پیش از اپل، عنوان نخستین سازنده‌ی تراشه‌ی هفت نانومتری را به‌ خود اختصاص داد؛ اما کوپرتینونشین‌ها نخستین گوشی‌های هوشمند دنیا با چنین پردازنده‌ای را روانه‌ی بازار کردند.

اپل مانند گذشته در جریان رونمایی از آیفون‌های جدید، صرفا به بیان کلیاتی از تراشه‌ی A12 Bionic پرداخت؛ بنابراین مواردی مانند فرکانس هسته‌ها و حافظه‌ی کش که هواوی به تفصیل پیرامون آن‌ها صحبت کرد، در مورد A12 Bionic پوشیده است. در ادامه، تمام اطلاعاتی را که تا به این لحظه در مورد مشخصات فنی تراشه‌ی هفت نانومتری اپل می‌دانیم، با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

جمع‌بندی


سال گذشته اپل با آیفون X پا در مسیری جدید گذاشت؛ مسیری که قرار است جایگاه برند iPhone را برای دهه‌ی آینده تضمین کند و تعریف ما از گوشی‌های هوشمند را تغییر دهد. گام نخست اپل در مسیر جدید، موفقیت‌آمیز بود، این موضوع را به‌راحتی می‌توان از تأثیری که آیفون ۱۰ بر صنعت گوشی‌های هوشمند گذاشت، متوجه شد.

حال پس از گذشت یک سال از آن زمان، وارد مرحله‌‌ای دیگر از ماجراجویی جدید اپل شده‌ایم؛ مرحله‌ای که در آن خبری از شگفتی‌های سال گذشته نیست و کوپرتینونشین‌ها صرفا به بهبود تجربه‌ی اولیه‌ی ما از آینده‌ی آیفون می‌پردازند. آیفون XS Max پاسخ اپل به نیاز کسانی است در انتظار جایگزین آیفون ۸ پلاس بودند و از سوی دیگر، طراحی نخ‌نمای آن را برنمی‌تابیدند.

آیفون XS Max با پردازنده‌ی قدرتمند و هفت‌ نانومتری A12 Bionic، الگوریتم بهبودیافته‌ی دوربین، نمایشگر وسیع و باتری حجیم خود، تجربه‌ای ارتقاءیافته نسبت به گذشته ارائه می‌دهد؛ اما تغییرات به‌اندازه‌ای شگفت‌انگیز نیست که کاربر فعلی آیفون ۱۰ را به خرید ترغیب کند و می‌توان آن را گزینه‌ای ایده‌آل برای کاربران فبلت‌های گذشته‌ی اپل و کسانی دانست که از پرچم‌داران غول‌پیکر اندرویدی استفاده می‌کنند؛ اما به‌دنبال تجربه‌ای متفاوت هستند.
advertising