گلکسی نوت 9 و پیکسل 3 برترین دوربین های سلفی را دارند

علمی و تکنولوژیموبایل و تبلت

- 97/11/02
گلکسی نوت 9 و پیکسل 3 برترین دوربین های سلفی را دارندبر اساس جدیدترین اطلاعات ارائه‌شده، دو گوشی پیکسل 3 گوگل و گلکسی نوت 9 سامسونگ توانسته‌اند در رنکینگ برترین دوربین‌های سلفی DxOMark، مشترکاً در رتبه‌ی نخست قرار بگیرند.

DxOMark به‌عنوان یکی از مراجع مهم فعال در حوزه‌ی بررسی دوربین گوشی‌های هوشمند، از اضافه‌شدن بخش جدیدی به وبسایتش خبر داد. این سایت که مدت‌ها است با انجام بررسی‌هایی دقیق و حساب‌شده، امتیازی خاص را به دوربین اصلی گوشی‌های هوشمند اختصاص می‌دهد، اعلام کرده است که قصد دارد از این پس، دوربین سلفی گوشی‌ها را نیز زیر ذره‌بین خود ببرد.

DxOMark می‌گوید که روند امتیازگیری برای دوربین سلفی، مشابه دوربین اصلی است و این مؤسسه با بررسی چندین معیار مشخص، نهایتا امتیازی را برای دوربین سلفی در نظر می‌گیرد.

این بخش جدید که از آن‌ به‌عنوان DxOMark Selfie یاد می‌شود، ضمن داشتن روندی مشابه امتیازدهی به دوربین اصلی، تفاوت‌هایی نیز با آن دارد تا امتیاز نهایی دوربین سلفی، واقع‌گرایانه‌تر باشد. اگر مایل هستید که اطلاعات بیشتری در مورد روند ثبت امتیاز دوربین سلفی کسب کنید، حتما سری به مقاله‌ی ویژه‌ی DxOMark بزنید.

با اضافه‌شدن این بخش جدید، جدول معروف وب‌سایت DxOMark نیز تغییر ظاهر جزئی به‌خود دیده و هم‌اکنون میزبان ستون جدیدی برای امتیاز مختص به دوربین سلفی است.

DxOMark همزمان با راه‌اندازی این بخش، بررسی خود از دوربین سلفی چند مورد از جدیدترین گوشی‌های هوشمند بازار را نیز منتشر کرد. گرچه این فهرست هنوز کامل نیست، اما طبق وعده‌ی این وبسایت، روزبه‌روز دقیق‌تر و کامل‌تر می‌شود تا به ما دید بهتری نسبت به دوربین سلفی انواع گوشی‌های هوشمند بازار بدهد. در حال حاضر امتیاز مربوط به دوربین سلفی 12 گوشی منتشر شده‌اند و در بین آن‌ها هم گوشی‌های پایین‌رده دیده می‌شود، هم میان‌رده و هم پرچمدار.

بر این اساس، پیکسل 3 گوگل و گلکسی نوت 9 سامسونگ توانسته‌اند مشترکاً در رتبه‌ی نخست رنکینگ برترین دوربین‌های سلفی گوشی‌های هوشمند تا به‌امروز جای گیرند. هردوی این دستگاه‌ها موفق به کسب امتیاز 92 شده‌اند که در نوع خود بسیار درخورتوجه است. با این‌حال گرچه دو دوربین یادشده امتیاز مشابهی کسب کرده‌اند، اما تفاوت‌های عمده‌ای با هم دارند و باید به این موضوع توجه کرد. این یعنی به‌منظور اطلاع از ویژگی‌های دقیق دوربین‌ها، لازم است حتما نگاهی دقیق به بررسی DxOMark بیاندازید و با نقاط ضعف و قوت هر یک آشنا شوید.

DxOMark مدعی است که دوربین سلفی پیکسل 3 در زمینه‌ی سیستم فوکوس، بهترین عملکرد ممکن را در بین تمامی گوشی‌ها (حتی بهتر از نوت 9) دارد، از طرفی فبلت پرچمدار سامسونگ در زمینه‌ی تمرکز روی سوژه و نمایش رنگ‌ها، عملکرد بهتری از خود برجای می‌گذارد. عکس‌های ثبت‌شده توسط سلفی پیکسل 3، تا حد اندکی کنتراست بالاتری دارند و تعادل رنگ سفید بهتری را نیز به‌نمایش می‌گذارند. از طرفی، دوربین سلفی گلکسی نوت 9 از آنجایی که به‌هنگام عکس‌برداری از چهره، کنتراست کمتری نشان می‌دهد، تصویر نهایی را به‌شکل طبیعی‌تری به‌نمایش می‌گذارد.

از طرفی، دوربین‌های این دو گوشی در زمینه‌های دیگری نیز نظیر نویز و نمایش جزئيات عملکرد متفاوتی دارند و این دوربین پیکسل 3 است که در محیط‌های داخلی با شرایط نوری عادی و همچنین شرایط نوری کم، عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد. نتایج به‌دست‌آمده توسط دوربین سلفی هر دو گوشی در یک کلام بی‌نظیر است، اما این نکته را نباید فراموش کرد که دوربین پرچمدار گوگل تاکید زیادی روی نمایش تکسچرها و جزئیات دارد و از همین‌رو در مواردی شاهد نویز در تصاویر آن هستیم؛ این درحالی است که مهندسین سامسونگ بیشتر روی نمایش تصاویری صاف‌تر و تمیزتر تمرکز کرده‌اند که این موضوع باعث شده تا جزئيات به‌نمایش‌درآمده در تصویر نهایی، در حد پیکسل 3 نباشد.

DxOMark به تشریح امتیازهای کسب‌شده توسط هر یک از گوشی‌ها پرداخته است. پیکسل 3 توانسته‌ است در زمینه‌ی ثبت عکس، عملکرد بهتری از نوت 9 داشته باشد. ظاهرا پرچمدار گوگل به‌هنگام ثبت تصاویر ساکن، عملکردی مثال‌زدنی از خود به‌نمایش می‌گذارد. به‌عبارتی دیگر، در رنکینگ DxOMark، پیکسل 3 در رتبه‌ی نخست برترین دوربین سلفی گوشی‌های هوشمند در زمینه‌ی ثبت تصاویر ساکن قرار می‌گیرد.

امتیاز دوربین سلفی شیائومی می میکس 3 هم در نوع خود بسیار درخورتوجه است.

این درحالی است که نوت 9 به‌هنگام ضبط ویدیو، عملکرد بهتری دارد و پیکسل 3 را کنار می‌زند؛ پرچمدار سامسونگ کسب این رتبه را تا حد زیادی مدیون سیستم لرزش‌گیر است که عملکرد بهتری از سیستم لرزش‌گیر پیکسل 3 دارد. نکته‌ی جالب‌تر اینکه برخلاف اکثر گوشی‌های هوشمند امروزی، دوربین سلفی هردوی این گوشی‌ها دارای سیستم فوکوس خودکار است.

دوربین پیکسل 3 و نوت 9می‌توانند همواره تصاویری شارپ ثبت کنند؛ فرقی ندارد مشغول گرفتن عکس پرتره از فاصله‌ی کم باشید یا بخواهید از فاصله‌ی دور با دوربین سلفی عکس بگیرید، این دوربین‌ها در هر صورت عملکردی عالی دارند. البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که پرچمدار گوگل از سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF) بهره می‌گیرد که بهتر از سیستم فوکوس خودکار نوت 9 به‌شمار می‌آید. این تفاوت به‌خصوص در هنگام ثبت تصاویر از فاصله‌ی دور، به‌چشم می‌آید.

DxOMark می‌گوید که در تلاش است تا دوربین سلفی گوشی‌های پایین‌رده، میان‌رده و پرچمدار دیگری را نیز مورد بررسی قرار دهد و به رنکینگ خود اضافه کند.
advertising