بررسی اپل آیپد پرو 9.7 اینچی

علمی و تکنولوژیموبایل و تبلت

- 97/10/23
بررسی اپل آیپد پرو 9.7 اینچیتبلت ها در آغاز راهشان این ذهنیت را ایجاد کردند که می توانند جایگزین لپ تاپ ها و نت بوک های آن زمان شوند. آن ها در برخی زمینه ها موفق بودند، اما در نهایت می بینیم که فروش کلی تبلت ها کاهش پیدا کرده و لپ تاپ ها هم همچنان سرجایشان سفت و محکم نشسته اند! اپل پس از مدت ها شایعات مختلف، یک تبلت بزرگ 12.9 اینچی با نام آیپد پرو ارائه کرد تا دوباره برای کسب بازار رو به افول تبلت ها تلاش کند و پس از مدتی نسخه 9.7 اینچی آن را هم معرفی کرد. نسخه جدید آیپد پرو حالا در دستان ماست و از نزدیک خواهیم دید آیا این محصول قدرتمند و پیشرفته می تواند دوباره مهر تبلت ها را به دل خریداران بیاندازد؟

ما نسخه 32 گیگابایتی آیپد پرو 9.7 با قابلیت نصب سیم کارت را در اختیار داریم. در نگاه اول آیپد پرو 9.7 اینچی دقیقا مشابه با نسخه دوم آیپد پرو ایر (iPad Pro Air) است و تفاوت خاصی دیده نمی شود. سطح رویی از شیشه ای یک دست ساخته شده و پست دستگاه نیز آلومینیوم مات است. آیپد پرو 9.7 اولین تبلت اپل است که با رنگ Rose Gold هم ارائه می شود و در کل چهار رنگ برای انتخاب در اختیار کاربر قرار می دهد. از انجا که نمی توان به ادعاهای اپل در مورد ضد خش بودن صفحه نمایش اطمینان کرد (سابقه ناخوشایندی از اطمینان به این ادعاها داریم!)، بهتر است این تبلت دلبند و گران قیمت را به کاور یا محافظ صفحه نمایش مجهز کرد! دلیل دیگری که نیاز به کاور را پررنگ تر از پیش می کند، بیرون زدن دوربین پشت همانند گوشی های آیفون 6 و 6 اس است.

حتی ابعاد و وزن هر دو تبلت نیز دقیقا مشابه است! در آيپد پرو 9.7 دو بلندگوی دیگر به بالای تبلت اضافه شده است که باعث می شود خروجی صدا از چهار جهت صورت گیرد و با تجربه خروجی صدای کاملا استریو روبرو شوید. اگر هنگام گرفتن تبلت دست شما بخشی از یکی از بلندگو ها را بپوشاند، بلندگو های دیگر به خوبی صدا را به گوشتان خواهند رساند. بلندی و قدرت خروجی صدا در سطح مناسبی است و در زمان تماشای فیلم حس خوبی به شما القا می کند. البته انتظار نداشته باشید که این بلندگو ها در حد بلندگو های لپ تاپ شما عمل کرده یا به کمک آنها مهمانی بگیرید! تغییر دیگر، اضافه شدن فلاش به دوربین است، همچنین یک پورت مخصوص اتصال کیبورد آیپد پرو روی لبه سمت چپ تبلت قرار گرفته است.

دوربین از پشت تبلت بیرون زده است.

در هر چهار سمت تبلت یک بلندگو قرار دارد.

اتصال کیبورد اختصاصی به تبلت از طریق این بخش در لبه سمت چپ تبلت صورت می گیرد.

لبه پایین همچون آیپد ایر 2 شامل اتصال Lightning و دو بلندگو می شود.

اجزای داخلی


ایپد پرو 9.7 همانند نسخه 12.9 اینچی دارای چیپ ست داخلی A9X (با فرکانس پایین تر 2.16 گیگاهرتز) و کمک پردازشگر M9 است. با این حال این تبلت از دو گیگابایت حافظه RAM استفاده می کند در کل قدرت سخت افزاری آن اندکی کمتر از آیپد پرو 12.9 اینچی است. در مقایسه با آیپد ایر 2، شاهد ارتقا قابل توجه قدرت پردازش هستیم و باید بگوییم این محصول در رده یکی از قدرتمندترین های بازار امروز قرار می گیرد. این قدرت تنها به جدول و اعداد خلاصه نشده و در عمل هم میبینیم که آیپد پرو 9.7 در پردازش های مختلف به خوبی ظاهر می شود. به گفته اپل، چیپ ست به کار گرفته شده 1.8 بار قویتر از آیپد ایر 2 عمل کرده و به کمک آن می توان به سادگی فیلم های با دقت 4K را نیز ویرایش کرد.

ویژگی های سخت افزاری آیپد پرو 9.7:


چیپ ست A9X با فرکانس کاری 2.16 گیگاهرتز به همراه کمک پردازشگر M9
دو گیگابایت حافظه RAM
فضای ذخیره سازی 32 تا 256 گیگابایت
ابعاد 240×169.5×6.1 میلیمتر
وزن 444 گرم
صفحه نمایش 9.7 اینچ رتینا با دقت 2048×1536 پیکسل و تراکم پیکسلی 264 پیکسل در اینچ
مجهز به چهار بلندگو و دو میکروفن
اتصال بی سیم Wi-Fi 802.11ac با قابلیت MIMO
بلوتوث نسخه 4.2
پشتیبانی از 23 باند شبکه مخابراتی LTE و حداکثر سرعت انتقال اطلاعات 300 مگابیت در ثانیه (فقط دیتا)
سنسور اثر انگشت، ژیروسکوپ سه محور، شتاب سنج، بارومتر، سنسور نور محیط
باتری لیتیوم پلیمر با ظرفیت 27.5 وات ساعت

با آنکه سخت افزار تبلت قدرتمند تر شده و حجم باتری اندکی در مقایسه با آیپد ایر 2 کاهش یافته، اما همچنان میبینیم که عمر باتری این محصول در سطحی مناسب قرار داشته و هم رده با آیپد ایر 2 جلو می رود. باتری دستگاه برای یک روز کاری کاملا آماده است و حدود ده ساعت برای ترکیبی از مرور وب، گوش دادن به موسیقی و پخش ویدئو دوام می آورد. شارژ باتری تبلت به کمک شارژر همراه محصول نزدیک 4 ساعت زمان می برد که زمان کمی به شمار نمی آید.

آیپد پرو 9.7 عملکرد خوبی در زیر نور خورشید دارد.

قابلیت True Tone صفحه نمایش دمای رنگی نور سفید را بر حسب محیط تغییر می دهد.

دوربین آیپد پرو 9.7:


در بررسی های مربوط به تبلت، هرگاه صحبت از دوربین میشد تنها به این مسئله اشاره می کردیم که دقت دوربین چقدر است و شاید هم یکی دو عکس به مقاله اضافه می کردیم (چون هیچوقت انتظار نداریم دوربین تبلت بخواهد عملکرد ویژه ای داشته باشد!). در آیپد پرو 9.7 اوضاع کاملا فرق می کند، زیرا با دوربین 12 مگاپیکسل در عقب و 5 مگاپیکسل در جلو و تمام ویژگی هایی هستیم که در آیفون 6 اس وجود دارد. لنز این دوربین از 5 عدسی ساخته شده و دارای دیافراگم f2.2 است.

ویژگی های دوربین در آیپد پرو 9.7:


دوربین عقب 12 مگاپیکسل و دوربین جلو 5 مگاپیکسل
فیلمبرداری 4K با سرعت 30 فریم در ثانیه
فلاش True Tone با دو پس زمینه رنگی گرم و سرد
ویدئوی اسلو موشن HD با سرعت 240 فریم در ثانیه
قابلیت Live Photo
قابلیت Retina Flash باری دوربین جلو (استفاده از نور صفحه نمایش به جای فلاش)
عکاسی پانوراما تا اندازه 63 مگاپیکسل

لیست ویژگی های دوربین به ما می گویند که با مجموعه دوربین قدرتمندی روبرو هستیم و حالا می توان با این دوربین و مجموعه ابزار های ادیت عکس و ویدئو، یک استودیوی سیار عکاسی را در اختیار داشت.

با بررسی دوربین به نتایج زیر می رسیم:
کیفیت عکس ها در نور روز عالی است.
زمان غروب خورشید.
محیط داخل اپل استور با نور نسبتا کافی.
محل تابش نور کاملا سفید شده است.
حجم عکس ها اغلب بین دو تا سه مگابایت است.

عکس های گرفته شده توسط دوربین آیپد پرو 9.7 حدود دو تا سه مگابایت ظرفیت دارد. در مقایسه با تبلت ها، عملکرد دوربین این تبلت عالی است و به خوبی می تواند اوقات شما را ثبت کند. با این حال در مقایسه با دوربین گوشی های هوشمند برتر بازار، شاهد فشرده سازی بیش از حد فایل های تصویری بوده و گاهی جزییات تصویر قربانی سیستم کاهش نویز می شود. در محیط کم نور داخلی، نرم افزار دوربین سرعت شاتر را به حداقل 1/15 ثانیه می رساند.

بدون شک آیپد پرو 9.7 اینچی بهترین آیپدی است که اپل تا کنون ارائه کرده و در میان رقبای اندرویدی نیز بسیار قدرتمند ظاهر شده است و می تواند کمر آنها را به خاک برساند. سخت افزار قدرتمند و صفحه نمایش عالی باعث می شود تا برای برخی از کاربردها، این تبلت را بتوان به یک PC ترجیح داد (البته همچنان معتقدیم جایگاه خاصی که PC دارد همچنان تنزل نیافتنی است!) قلم این تبلت ابزاری ویژه است که قابلیت هایی عالی در اختیار گرافیست ها و طراحان قرار می دهد، اما باز هم محدودیت هایی دارد که اپل واقعا باید فکری به حالشان کند. در واقع باید بگوییم با وجود این همه پیشرفت یک محدودیت عمده وجود دارد و آن اکوسیستم اپل است. آیپد پرو اگر می خواهد به عنوان جایگزینی برای PC مورد استفاده قرار گیرد در ابتدا باید از شر محدودیت ها و شرایط خاص استفاده از سیستم عامل iOS رها شود.

سناریو های بسیاری را می توان تصور کرد که در آن ها یک کامپیوتر یا حتی در بعضی موارد یک تبلت اندروید می توانند بسیار راه گشا باشند، اما محدودیت های iOS سبب می شوند تا آیپد پرو نتواند سطح بالایی از انعطاف را به نمایش بگذارد (هنوز هم اپلیکیشن های پرطرفداری همچون اینستاگرام وجود دارند که فاقد نسخه آیپد هستند!). درست است که برخی از قابلیت های مالتی تسکینگ در این محصول دیده میشود (که بسیار ابتدایی هستند و به پای سیستم عامل کامپیوتر نمی رسد)، اما در نهایت آیپد پرو نمی تواند به عنوان یک دستگاه کاملا مستقل عمل کرده و همچنان باید زیر سایه یک کامپیوتر (چه ویندوز و چه مک) قرار گیرد.
advertising