معرفی بازی تیکن و رویداد های آن

علمی و تکنولوژیکنسول و بازی

- 97/08/27
معرفی بازی تیکن و رویداد های آن

معرفی بازی تیکن


تکن یا تیکن، (به ژاپنی: 鉄拳، به انگلیسی: Tekken)، یک بازی ویدئویی در سبک مبارزه‌ای که نام اولین قسمت در مجموعه بازی‌های تکن می‌باشد. این بازی توسط شرکت نامکو ساخته و منتشر شده‌است. تکن برای اولین بار در دسامبر 1994 بر روی آرکید نامکو سیستم 11 و در مارس ۱۹۹۵ در ژاپن، و نوامبر 1995 در آمریکا و اروپا برای کنسول پلی‌استیشن منتشر شد. این بازی همچنین در سال 2005 یکبار دیگر در قسمتی از حالت اضافه‌ای با نام «تاریخ آرکید» در نسخه تکن 5، برای کنسول پلی‌استیشن 2 در دسترس گذاشته شد.

مجموعه تکن دارای هفت قسمت دنباله‌دار می‌باشد: تکن 2، تکن 3، تکن تگ تورنومنت، تکن 4، تکن 5، یک ارتقای مجدد نسخهٔ پنجم با نام تکن 5: رستاخیز تاریک، تکن 6 که قرار بود در سال 2008 بر روی کنسول پلی‌استیشن 3عرضه شود که نامکو از این کار صرفه نظر کرد و یک نسخه ارتقاء شده از تکن 6 با نام تکن 6: جنگ در مسیرخون را در پاییز سال 2009 بر روی پلی‌استیشن 3 و برای اولین بار برای کنسول ایکس‌باکس ۳۶۰ عرضه کرد و آخرین نسخه از بازی یعنی تکن ۷ که قرار است در تاریخی نامشخص انتشار داده شود. نسخه کنسولی شماره دوم از سری تگ تورنومنت نیز در سپتامبر ۲۰۱۲ برای کنسول پلی‌استیشن 3 و ایکس‌باکس 360 منتشر شده‌است.
سری تکن شامل تکن ادونس (نسخهٔ جی‌بی‌ای تکن 3)، که در سال 2001 برای گیم بوی ادوانس منتشر شده بود. نسخهٔ ارتقا داده شدهٔ تکن 5 با نام رستاخیز تاریک نیز در ژاپن و آمریکا در تابستان 2006 برای پلی استیشن همراه منتشر شده‌است. تکن رولوشن هم در ژوئن 2011 از طریق شبکه پلی‌استیشن برای دارندگان این کنسول در دسترس قرار دارد.


روند بازی تیکن


تکن یکی از ابتدایی ترین بازی‌های سه‌بعدی مبارزه‌ای بود که با بکارگیری سبک و عقیده های بازی‌های دیگری مثل ورچوئا فایتر شرکت سگا ساخته شد. مانند بازی‌های مبارزه‌ای دیگر، بازیکن یک شخصیت را انتخاب کرده و یک جنگ تن به تن با حریف خود انجام می دهد. در حالت استاندارد دو راند برای هر مبارزه وجود دارد. هرچند، بازیکن می‌تواند تعداد راندها را از یک تا پنج به دلخواه انتخاب کند و همچنین اختیار محدودیت زمان در هر راند را هم دارد. اگر بازیکن برنده، تمام جون خود را تا انتهای مبارزه بدون اینکه وقت تمام شود نگه دارد، صدایی به گوش می‌رسد که می‌گوید: "!Perfect" اگر بازیکن برنده خود نیز نزدیک به شکست خوردن باشد صدایی به گوش می‌رسد که می‌گوید: "!Great". به مقدار کم در بعضی وقت ها امکان دارد هر دو بازیکن هم‌زمان ضربه فنی شوند که صدایی به گوش می‌رسد که می‌گوید: ".Double K.O" اگر زمان مشخص برای هر راند به اتمام برسد، آن بازیکنی که جون بیشتری دارد به عنوان برنده انتخاب می‌شود. بیشتر اوقات وقتی بازیکنی برنده می‌شود صدای به گوش رسیده ".K.O" است.

داستان


هیهاچی میشیما، صاحب قدرتمند و بی رحم میشیما زایباتسو، ناقوس مسابقات قهرمانی مشت‌آهنین را به صدا درآورد، یک مسابقهٔ مبارزه‌ای همراه با جایزهٔ هزارمیلیون دلاری. در این تورنومنت هشت مبارز با هم به رقابت میکنند و یکی از آن‌ها قهرمان شکست‌ناپذیر جهان که فقط برای انتقام گرفتن از هیهاچی وارده این مسابقات شده بود و جایزه برای او اهمیتی نداشت. نام این مرد کازویا میشیما، پسر هیهاچی بود. هنگامی که کازویا تنها پنج سال داشت، پدرش او را از صخره‌ای به پایین انداخت تا ببیند آیا کازویا واقعاً پسر او هست یا نه (این بستگی به توانایی کازویا داشت که آیا از افتادن جان سالم به در می‌برد و از صخره بالا می‌آمد یا خیر). در حقیقت کازویا جان سالم به در برد، اما یک زخم عمیق بر روی سینهٔ او پدیدار شده بود که به آرامی جان او را می‌گرفت. شیطان جلوی کازویا پدیدارشد، و به او پیشنهاد فرصتی داد تا در ازای گرفتن روح او، قدرت خود را بازپس گرفته و انتقام خود را از هیهاچی بگیرد. کازویا پر از خشم و نفرت، این پیشنهاد را قبول کرد.

تورنومنت قهرمانی مشت‌آهنین بیست و یک سال بعد از این ماجرا شروع شد، و هم‌اکنون کازویا تبدیل به یک قهرمان شکست ناپذیر شده بود، (تنها چیزی که رکوردهای او را بدنام کرده بود، مساوی کردن با پال فینکس، مبارزی سرسخت با آرزوی قهرمانی در این مسابقات و شکست دادن کازویا بود) کازویا وارده تورنومنت شد، و در آخر خود را به فینال رساند جایی که هیهاچی در انتظارش بود.

کازویا و هیهاچی در بالای همان صخره‌ای که پدرش او را به پایین انداخته بود به مبازره پرداختند، یک مبارزهٔ سخت و خونین که یک ساعت به طول انجامید تا اینکه کازویا، دارای نیرویی که شیطان به او داده بود، بر هیهاچی غلبه کرد و با ضربه‌ای او را گیج و سردرگم کرد. کازویا بدن شکستهٔ پدرش را بلند و از صخره به پایین پرتاب کرد. از پیروزی خود لبخندی بر لبانش چیره شد، اکنون کازویا مالک جدید میشیما زایباتسو بود.

شخصیت ها


پال فینکس
جک
کازویا میشیما
کینگ
نینا ویلیامز
مارشال لا
میشل چانگ
یوشیمیتسی
آرمور کینگ
آنا ویلیامز
پروتوتایپ جک
لی چاوولان
کوما
کونیمیتسو
گنریو
ونگ جینری
هیهاچی میشیما
دویل
advertising