چاپگر رنگی اپسون L800 با تانکر های حجیم جوهر

علمی و تکنولوژیرایانه و سخت افزار

- 97/09/26
چاپگر رنگی اپسون L800 با تانکر های حجیم جوهراپسون حدود یک سال و نیم پیش چاپگرهای سری L خود را معرفی کرد. چاپگرهای جوهرافشانی که مجهز به مخزن‌های بزرگ جوهر بودند و در آنها از سیستم خاص تزریق پیوسته جوهر بهره برده شده بود. سبک جدید و ابداعی اپسون نه تنها موجب کاهش هزینه چاپ و تامین جوهر می‌شود بلکه بازده و کارایی پرینتر را نیز افزایش می‌دهد. در ادامه به بررسی تخصصی چاپگر L800 اپسون می‌پردازیم و نقاط ضعف و قوت آن را بر می‌شماریم.

مهمترین تفاوت چاپگرهای سری L اپسون در وجود مخزن‌های ثانویه و حجیم جوهر در قسمت بیرون پرینتر است. در واقع چاپگرهای سری CISS اپسون داری دو مخزن جوهر هستند که یکی از آنها در خارج پرینتر و در دسترس کاربر است و دیگر در داخل پرینتر جای گرفته و توسط مخزن بیرونی تغذیه می‌شود. کاربر تنها مخزن بیرونی را پر از جوهر می‌کند و جوهر بصورت خودکار و به مرور وارد مخزن‌های داخلی که مشابه کارتریج‌های قدیمی هستند تزریق می‌شود. این سیستم مزیت‌های بسیاری دارد که مهمترین آنها عبارت است از کاهش هزینه مواد مصرفی به دلیل ارائه مخزن‌های بزرگ جوهر و همچنین کارکرد بیشتر و طولانی‌تر پرینتر.

اپسون در چاپگرهای سری L علاوه بر تانکرهای بزرگ، فناوری اختصاصی با نام Micro Piezo را نیز افزوده است. این فناوری دقت چاپ را تا رزولوشن 5760 در 1440 DPI افزایش می‌دهد. فناوری دیگر اپسون که در سری L این شرکت گنجاده شده Fast Ink Top یا FIT نام دارد که مربوط به تانکرهای جوهر می‌شود. این فناوری نیز در واقع نوعی ساسات هوا یا دریچه مسدود کننده هواست که میزان تزریق جوهر از تانکرهای بزرگ به کارتریج را کنترل می‌کنند.

چاپگرهای اپسون در کشور ما توسط شرکت‌های مختلفی گارانتی و عرضه می‌شوند و اما یکی از معتبرترین آنها شرکت آواژانگ است که عرضه چاپگرهای سری L را اولین بار در بازار کشور برعهده گرفت.

طراحی و امکانات


چاپگر L800 پرچمدار سری L اپسون است و برای مصارف خانگی و اداری ساخته شده است. بدنه پرینتر به رنگ مشکی است و قسمت بالای آن نیز براق است. از نظر شکل و شمایل ظاهری این چاپگر شبیه اکثر چاپگرهای دیگر اپسون است با این تفاوت که برخلاف چاپگرهای جوهرافشان رایج بازار امکان تعویض کارتریج در این چاپگر جوهرافشان وجود ندارد. در پرینترهای رایج زمانی که جوهر به پایان می‌رسد می‌بایست کارتریج را تعویض کنید اما در چاپگر جدید مخزن‌های جوهر در قسمت بیرون پرینتر قرار دارند و از طریق کانال‌های پلاستیکی باریک به مخازن داخلی مشابه کارتریج‌های قدیمی منتقل می‌شوند. پس برای شارژ پرینتر تنها کافی است که مخزن‌های بیرونی را شارژ کنید. نگاهی به تصاویر این چاپگر بیاندازید تا دید بهتری نسبت به سیستم و کارکرد آن بیابید.

محل نگهداری مخزن‌های بیرونی که با کانال‌های پلاستیکی به چاپگر متصل شده‌اند، ثابت نیست و به راحتی می‌توان آن را از بدنه جدا کرد. دلیل ثابت نبودن این قسمت نیز در شارژ ساده و پر کردن آسان مخزن‌ها است. اما وقتی قسمت مخزن‌ها را برروی بدنه قرار می‌دهید به نظر بخشی از چاپگر می‌رسند و باعث ایجاد زشتی در ظاهر پرینتر نخواهد شد.

در کنار این جعبه که مخزن‌های جوهر در آن قرار دارند یک دکمه چرخشی جای داده شده است که با چرخاندن آن تزریق جوهر به هد متوقف می‌شود، این دکمه برای زمانی که قصد جابجایی چاپگر را داشته باشید کارایی دارد.

مشخصات فنی و قیمت چاپگر جوهر افشان L800 اپسون



دقت چاپ 5760 در 1440 DPI
6 مخزن بزرگ 70 میلی‌متری شامل فیروزه‌ای، فیروزه‌ای روشن، قرمز مجنتا، زرد و مجنتای روشن
چاپ روی دیسک اپتیک CD/DVD
حداکثر سایز کاغذ: A4
قابل نصب روی نسخه‌های مختلف ویندوز شامل اکس پی، 7 و 8
ابعاد: 537 در 571 در 289 در حالت باز و 537 در 289 در 188 در حالت بسته
قیمت در بازار تهران: 1,100,000 تومان
یک سال گارانتی آواژنگ

در سمت راست جلوی چاپگر سه چراغ LED به همراه سه دکمه شامل: پاور برای خاموش و روشن نمودن دستگاه، دکمه بازگشت هد به مکان پیش‌فرض و دکمه لغو چاپ وجود دارد. از نظر اتصالات چاپگر L800 اپسون دارای یک پورت USB برای اتصال به کامپیوتر است و متاسفانه از پورت شبکه بی سیم یا حتی سیمی پشتیبانی نمی‌کند. امروزه اکثر چاپگرها با امکان اتصال به شبکه روانه بازار می‌شوند که استفاده از آن‌ها را از طریق ابزارهای مختلف آسان‌تر می‌کند.

محل قرار گیری کاغذ، گنجایش 120 برگه A4 معمولی و 20 کاغذ فوتوگلاسه را دارد. این مکان دارای لبه‌های راهنمای کاغذ است که براساس ابعاد کاغذ قابل تنظیم است.

L800 قابلیت چاپ بر روی CD/DVD را نیز دارد و در جعبه محصول یک قطعه مجزا برای این کار در نظر گرفته شده است که با قرار دادن CD در آن و جای دادن آن در قسمت جلوی پرینتر، امکان چاپ برروی CD میسر می‌شود. البته این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که برای چاپ بر روی CD باید حتما از دیسک‌های مخصوصی که برروی سطح آن امکان چاپ وجود دارد، استفاده نمایید. البته برچسب‌های خاصی نیز در بازار کشور عرضه می‌شوند که با چسباندن آن‌ها برروی هر دیسکی امکان چاپ بر روی آن‌ها میسر می‌شود.

اپسون به همراه چاپگرهای سری L خود نرم‌افزارهای خاصی را نیز برای ساده نمودن روند چاپ ارائه می‌کند. به عنوان مثال با نرم افزار Epson Easy Photo Print و Epson Print CD کاربر قادر است، طرح CD مورد نظر خود را طراحی و چاپ نماید یا تصاویر موجود در کامپیوتر خود را بر روی کاغذ چاپ کند.

بدون شک حرفه‌‌ای‌ها برای چاپ تصاویر خود از فوتوشاپ و ابزارهای تخصصی استفاده می‌کنند اما رابط کاربری آسان و ساده Easy Photo Print به کاربران مبتدی نیز امکان چاپ تصاویر را میسر می‌کند.

نرم افزار افزار Print CD دارای قالب‌های از پیش طراحی شده‌ای است که کاربر به راحتی می‌تواند آن‌ها را بر اساس نیاز خود تغییر داده و بر روی دیسک مورد نظر چاپ کند.

کارایی و کیفیت چاپ


چاپگرهای جوهر افشان از نظر سرعت چاپ کندتر از پرینترهای لیزری هستند و معمولا این نوع از چاپگرها، از نظر رزولوشن و کیفیت چاپ نیز ضعیف‌تر از نمونه‌های لیزری هستند، اما فناوری Micro Piezo اپسون باعث شده تا چاپ متون و تصاویر با دقت بسیار بالایی انجام شود و نتیجه نهایی آن واقعا جذاب شود. در آزمایش چاپ متون، این پرینتر از نظر کیفیت چاپ تفاوتی با چاپگرهای لیزری ندارد و برخلاف نمونه‌های جوهر افشان قدیمی متون بصورت واضح و یکپارچه چاپ می‌شوند. در آزمایشاتی که ما انجام دادیم اگر نوع چاپ را بر روی محتوای متنی تنظیم کنید این چاپگر در هر 5 ثانیه یک برگه از نمونه متن استاندارد زومیت را چاپ می‌کند. این زمان در پرینترهای لیزری رایج بازار بین 1 تا 1.5 ثانیه است. اما کیفیت چاپ در هر دو نمونه تقریبا یکسان است و حتی چاپگر جوهرافشان اپسون متون را کمی پررنگ‌تر چاپ می‌کند.

هزینه مواد مصرفی


هزینه هر کدام از 6 تانکر جوهر چاپگر L800 برابر 16 دلار و حدود 60 هزار تومان است، البته این قیمت مربوط به جوهرهای اصل اپسون می‌باشد و جوهرهای متفرقه با قیمت پایین‌تری در بازار عرضه می‌شوند که کیفیت چاپ پایین‌تری را نیز ارائه می‌کنند. در واقع شارژ هر 6 رنگ پرینتر L800 اپسون در حدود 360 هزار تومان هزینه به همراه خواهد داشت اما بنا به ادعای اپسون با هر بار شارژ رنگ‌ها، قادر خواهید بود 6,500 صفحه رنگی و با یک تانکر سیاه می‌توان 4,000 صفحه سیاه و سفید را چاپ نمایید. به این ترتیب هزینه چاپ هر عکس در این پرینتر چیزی در حدود 55 تومان خواهد بود که حتی با وضعیت فعلی ارز در بازار، هزینه بسیار پایینی است. البته معمولا تولیدکنندگان الگوهای ساده را برای محاسبه میزان چاپ کاغذ در نظر می‌گیرند اما حتی اگر تعداد 6500 صفحه در دنیای واقعی به نصف نیز کاهش یابد باز هم هزینه چاپ هر صفحه رنگی بسیار پایین و به حدود 100 تومان خواهد رسید.

جمع بندی


اپسون با معرفی چاپگرهای سری L و فناوری CISS سیستم خلاقانه‌ای را برای کاهش هزینه چاپ عکس و متن ابداع کرد. عدم نیاز به تعویض کارتریج و وجود کپسول‌های بزرگ جوهر با امکان شارژ بسیار آسان‌، باعث شدند تا چاپگرهای CISS اپسون به گزینه مناسب برای مصارف خانگی و شرکت‌های کوچک بدل شوند. دقت و کیفیت چاپ پرینتر L800 اپسون فوق‌العاده خوب است و بازده آن نیز نسبت به دیگر چاپگرهای جوهر افشان و حتی چاپگرهای قدیمی‌تر خود اپسون بسیار بهتر است.

L800 عکس‌ها را بصورت طبیعی و رنگ‌ها را واقعی چاپ می‌کند و اگر مایل به چاپ عکس‌های خانوادگی یا اسناد و گراف‌های کاری خود هستید گزینه مناسبی به شمار می‌رود. قیمت این پرینتر در بازار جهانی 305 دلار و در بازار کشور حدود 1.1 میلیون تومان است که با نوسان نرخ ارز تغییر خواهد کرد. هرچند با توجه به شرایط فعلی بازار کشور قیمت خود چاپگر گران است، اما هزینه پایین مواد مصرفی آن نسبت به تعداد صفحاتی که چاپ می‌کند مقرون به صرفه است و در دراز مدت هزینه‌های کاربر را کاهش می‌دهد.

نقاط قوت


کپسول‌های حجیم جوهر
کیفیت چاپ فوق‌العاده بالا و چاپ دقیق و طبیعی رنگ‌ها
سرعت چاپ بالا در مقایسه با دیگر چاپگرهای جوهرافشان رایج بازار
امکان چاپ بر روی دیسک

نقاط ضعف


عدم پشتیبانی درایو از سیستم‌عامل لینوکس
عدم اتصالات شبکه بی سیم و با سیم
advertising