هلیو P90 جدیدترین پردازنده میان‌ رده مدیاتک

علمی و تکنولوژیرایانه و سخت افزار

- 97/09/23
هلیو P90 جدیدترین پردازنده میان‌ رده مدیاتکشرکت مدیا‌تک از جدید‌ترین پردازنده میان‌رده خود با تمرکز ویژه بر هوش مصنوعی و بهبود عملکرد‌ آن در بخش‌های مختلف از جمله دوربین، رونمایی کرد.

در اوایل این ماه، شرکت مدیا‌تک با معرفی مودم M70، به جمع سازندگان محصولات 5G، وارد شد. این مودم توسط شرکت TSMC ساخته شده است و سال آینده وارد بازار می‌شود. امروز نیز مدیا‌تک هلیو P90 را معرفی کرد. بر‌اساس گزارش Android Central، این SoC دارای یک پردازنده‌ی 8 هسته‌ای است، که شامل دو هسته از نوع Cortex A-75 با فرکانس 2.2 گیگا‌هرتز برای انجام کار‌های سنگین است و 6 هسته‌ی دیگر از نوع Cortex A-55 با فرکانس 2 گیگا‌هرتز هستند.

این تراشه با لیتو‌گرافی 12 نانو‌متری ساخته شده است و به یک پردازنده گرافیکی PowerVR GM 9446 مجهز است که نسبت به P70 که نسل قبلی آن است، 50 درصد عملکرد بهتری دارد. اما ویژگی مهم P90 که آن را از پردازنده‌های هم سطح خود متفاوت می‌کند، استفاده از قابلیت‌های هوش‌مصنوعی قدرتمند برای یک پردازنده میان‌رده است. این تراشه شامل یک پردازنده چند هسته‌ای هوش مصنوعی (APU) است که عملکرد آن چهار برابر بهتر از P60 و P70 است. از این APU برای بهبود کیفیت تصاویر ثبت شده در بسیاری از گوشی‌های ارزان قیمت بازار، استفاده خواهد شد.

تراشه Helio P90، از یک حسگر دوربین تکی 48 مگا‌پیکسلی یا دوربین دو‌گانه با حسگر 24+16 مگا‌پیکسل، پیشتیبانی می‌کند. این حسگر در حالت 16 مگا‌پیکسل می‌تواند نرخ فریم 480 را برای فیلم‌برداری در حالت آهسته، ارائه دهد، همچنین با ویژگی جست‌وجو‌ی تصویری گوگل لنز نیز سازگاری دارد. دستگاه‌های مجهز به این تراشه از نیمه اول سال آینده، به بازار عرضه خواهند شد.

باتوجه‌به اینکه شرکت کوالکام درگیر شکایت خود در دادگاه با اپل است، مدیا‌تک تمام انرژی خود را بر‌روی بخش محصولات 5G متمرکز کرده است تا بتواند بازار این محصولات را در ایالات متحده تصاحب کند. البته با اینکه مدیا‌تک به تلاش‌های خود ادامه می‌دهد، اما هنوز یک مبارزه‌ی دشوار برای رسیدن به هدف خود، پیش رو دارد.
advertising