پردازنده های نسل 9 اینتل

علمی و تکنولوژیرایانه و سخت افزار

- 97/08/15
پردازنده های نسل 9 اینتلپردازنده های نسل 9 اینتل به پرچمداری Core i9-9900K به تازگی معرفی شده اند؛ همانطور که می دانید، توان حرارتی این غول 8 هسته به 95 وات رسیده و در صورت افزایش تمامی هسته ها به فرکانس 5.0 گیگاهرتز، احتمال افزایش دما در طولانی مدت وجود دارد. مسئله اصلی آن است که به دلیل تعدد هسته ها، لزوما می توان از یک خنک کننده توانمند در کلاس دسکتاپ استفاده کرد.

اما می دانیم که شرکت هایی نظیر Schenker و Eurocom از جمله تولید کنندگانی هستند که از CPUهای کلاس دسکتاپ اینتل در سوکت LGA 1151 بهره می برند. بنابراین تهویه پردازنده در لپ تاپ ها، با محدودیت های بیشتر روبرو خواهد شد. بیشتر سامانه های خنک کننده در لپ تاپ های حرفه ای برای تهویه CPU تا 50 وات طراحی شده اند اما این کمپانی ها از کولرهای اختصاصی و قوی تر استفاده می کنند.

لپ تاپ های مانند Schenker XMG Ultra 17 و Clevo P775 از پردازنده قدرتمند Core i9-9900K استفاده می کنند و در نتیجه اینک با توان حرارتی بالای 95 درجه دست و پنجه نرم خواهند کرد. گزارش ها حاکی از آن است که این کمپانی ها به دلیل مهار این حرارت، مقداری از پرفورمنس CPU را از روی کلاک هسته کاهش داده و چیزی در حدود 10 الی حداکثر 15 درصد از پرفورمنس آن را کاسته اند. به عنوان مثال نتایج CineBench R15 در دسکتاپ به 2058 و در لپ تاپ پس از کاهش عملکرد به 1865 رسیده است که می توان از این مقدار چشم پوشی کرد. به هر حال آوردن چنین پردازنده های دسکتاپ به درون لپ تاپ ها، محدودیت هایی را شامل می شود.
advertising