بررسی لپ تاپ LENOVO Y700

علمی و تکنولوژیرایانه و سخت افزار

- 97/11/03
بررسی لپ تاپ LENOVO Y700زمانی که یک کامپیوتر می گیرید، تک تک قطعات آن را خودتان انتخاب می کنید. این انتخاب بر اساس نیاز و بودجه در نظر گرفته می شود اما وقتی می خواهید لپ تابی را تهیه کنید که نیاز های کاربردی شما را برآورده کند، موضوع کمی پیچیده می سود. در این محصولات شما تنها در بخش منبع ذخیره سازی و رم ها می توانید تغییری انجام دهید. انتخاب لپ تابی که ویژگی های ممتاز زیادی داشته باشد کار دشواری است این دشوار بودن صرفاً به خاطر سخت افزارهایی مانند پردازنده و پردازنده گرافیکی نیست بلکه ممکن است برای کاربری در کنار این موارد صدای خروجی یا کیفیت صفحه نمایش از موارد مهم باشد همین نکات ریز سبب به وجود آمدن یک محصول کامل و کاربردی می شود. لنوو را بیشتر کاربران با لپ تاب هایش می شناسند. این شرکت برای تمام کاربران و بودجه ها محصول دارد، اما این بار با یکی از با ارزش ترین محصولات این شرکت طرف هستیم که با گارانتی آوات در بازار داخلی می توان آن را تهیه کرد.

در سال 1984 شرکت Legend توسط لیو شوانژی در پکن تأسیس شد که پایه و اساس شرکت امروزی لنوو است. این شرکت نام لنوو را در سال 2003 برای خود انتخاب کرد. لنوو با تلاش های گسترده در تلاش بود تا بازار جهانی را در دست بگیرد و پس از مدتی با رشد اقتصادی قابل توجهی روبرو شد که نتیجه آن خرید شرکت های زیادی همچون موتورولا بود. IBM یکی دیگر از موارد برجسته موجود در کارنامه لنوو بود که برای این رشد اقصادی بسیار حائز اهمیت بود. امروزه این شرکت سبد محصولات خود را گسترده کرده است به طوری که می توان در این میان محصولاتی همچون لپ تاب در رده های مختلف (ThinkPad، ideapad و YOGA)، تبلت، گوشی های هوشمند، ALL IN ONE، ایستگاه کاری، سرور و لوازم جانبی را مشاهده کرد.

لنوو برای فرزند خود از جعبه بزرگی استفاده کرده است که با باز کردن آن لوازم جانبی و خود لپ تاب دیده می شود. جعبه لپ تاب همچون جعبه اصلی ساده است و تنها در نمای روبروی آن نوشته lenovo، نمایی از پشت لپ تاب و نوشته ideapad دیده می شود.

طراحی و ساختار


پس از جعبه گشایی لپ تاب را در دست گرفته جنس بدنه و ساختار آن را لمس کنیم. ظاهر Y700 بسیار مناسب است به طوری که این جذابیت چه در زمان باز بودن لپ تاب و چه در هنگام بسته بودن آن کاملاً به چشم می آید. طراحان لنوو سعی کرده اند تا طراحی بیرونی را کمی محافظ کارانه در نظر بگیرند اما مواردی را هم در آن بگنجانند تا چشم کاربر را از نظر بصری به سمت خود بکشاند. قبل از نوشتن هر بررسی سعی می کنیم نظرات مختلف را در مورد طراحی و ظاهر هر محصول جویا شویم تا با نتیجه بهتری روبرو باشیم و صرفاً از یک نظر شخصی در این مورد استفاده نکینم. تعدادی از افراد بر این عقیده بودند که طراحی این لپ تاب بیشتر از این که زیبا باشد جذاب است. لنوو برای پوشش بیرون این لپ تاب از فلز برس خورده استفاده کرده است تا در کنار زیبایی، لک و خط وخش را کمتر به خود جذب کند. در این پنل دو خط مورب با امتداد تا بخش شبکه های قرمز رنگ که باعث بازی نور در این پنل می شود در کنار نوشته Lenovo و انحناء لبه ها دیده می شود .

ابعاد این لپ تاب برابر با 25.9×277×387 میلی متر و وزن آن برابر با 2.6 کیلوگرم است که با این وجود با محصولی نسبتا سنگین برای حمل و نقل طرف هستید.

با باز کردن لپ تاب با چهره ای دیگر از این محصول روبرو می شوید. در این بخش لنوو با استفاده از خط ها و حجم های سه بعدی سعی کرده است تا جذابیت بصری محصول خود را بالاتر ببرد. با نوع قرار گیری لولا و خطوط موجود، پنل صفحه نمایش در این نما معلق دیده می شود که بیشتر یادآور ورک استیشن های صنعتی است تا یک لپ تاب گیمینگ .

در دو سمت لولا، دو اسپیکر با پوشش شبکه ای قرمز رنگ کاملا جلب توجه می کنند. این دو بخش که در امتداد شبکه های قرمز رنگ بیرونی شکل گرفته اند، به هماهنگی بین طراحی بیرونی و داخلی کمک بسیار کرده است. نشان JBL یکی دیگر از مواردی است که به سرعت به چشم می آید که حکایت از صدای بهینه این بازیکن دارد. جنس به کار رفته در پوشش پنل داخلی لپ تاب اثر انگشت و لک را به خوبی به خود جذب می کند که این روزها در بسیاری از لپ تاب ها شاهد آن هستیم. با کمک خطوط شکل گرفته، صفحه کلید کمی به سمت داخل فرو رفته است تا کاربر برای تایپ کردن یا بازی کردن راحتی بیشتری را با این بخش از لپ تاب داشته باشد. لنوو حاشیه تمام کلید ها را در این صفحه کلید، قرمز در نظر گرفته است تا در کنار هماهنگی با دیگر بخش های لپ تاب، نور پس زمینه را با جذابیت بیشتری بخش کند. این حاشیه های قرمز رنگ در تمام کلید ها برابر است اما وجود کلید های A، W، S و D با حاشیه های پرتر و رنگی تر، گیمینگ بودن این محصول را بیش تر از پیش یاد آوری می کند .

عمق کلید ها مناسب هستند و عملکرد خوبی را در هنگام تایپ کردن دارند. نوع قرار گیری کلید ها به جز کلید های ناوبردی یا جهت نما مناسب هستند. کلید های جهت نما بهتر بود جدا از دیگر کلید ها در نظر گرفته می شدند تا کاربران، خصوصاً گیمرها بازی ها را با تمرکز بهتری انجام دهند .

پد لمسی با ابعاد مناسبی که دارد (7×10.6 سانتی متر) کار در محیط ویندوز را راحت کرده است. این پد لمسی با پوشش یکپارچه پلاستیک مات و لمس چهار انگشت همزمان همان پدی است که در مدل Y50 قرار گرفته است. محیط چرخش انشگت بروی این پد لمسی برای اجرای فرامین و حساسیت مناسب آن نمره قبولی را در این بخش به دست می آورد. لنوو دکمه های کلیک چپ و راست را مخفی در نظر گرفته است و تنها با خطی قرمز در این پنل یکپارچه، محیط کار را برای کاربر کادر بندی کرده است. اگر برای بازی و کارهایی با دقت بالا می خواهید از پد لمسی و کلیک های آن استفاده کنید بهتر است سری به وسایل موجود در جعبه بزنید و ماوس ارائه شده را برای این هدف به کار ببرید .

در لبه سمت راست لپ تاب 2 پورت USB 3.0، خروجی HDMI، پورت LAN و قفل کنزینگتون دیده می شود .

لبه سمت چپ را می توان با پورت اتصال برق، پورت USB 2.0، درگاه کارت حافظه SD و 2 خروجی صدا مرور کرد .

زیر لپ تاب با ساختاری مانند پنل فوقانی در نظر گرفته شده است که در آن می توان شبکه تهویه هوا، پایه های پلاستیکی نگه دارنده و ساب ووفر مجموعه را مشاهده کرد. هر چند با این نوع ساختاری که لنوو برای زیر دستگاه در نظر گرفته است، کمی امتیاز تعمیر پذیری آن را پایین آورده است زیرا هیچ نوع دسترسی جز باز کردن تمام پیچ ها و برداشتن پنل ندارید. در زیر شبکه های تهویه هوایی که می توان در این قسمت دید، دو فن برای خنک کردن پردازنده و پردازنده گرافیکی در نظر گرفته شده است .

سخت افزار


لنوو برای فرزند خود از پردازنده Core i7 6700HQ استفاده کرده است. این پردازنده با 4 هسته پردازشی و 8 رشته موازی می تواند فرکانسی برابر با 2.6 گیگاهرتز تا 3.5 گیگاهرتز را داشته باشد. از دیگر ویژگی های این پردازنده می توان به معماری ساخت 14 نانومتری، 6 مگابایت کش، حداکثر مصرف انرژی 45 وات، پشتیبانی از رمهای DDR4 و پردازنده گرافیکی Intel HD Graphics 530 با فرکانس 350 تا 1050 مگاهرتز اشاره کرد. این پردازنده نسبت به نسل قبل خود در بخش تک رشته ای تغییر چندانی در عملیات پردازشی نداشته است اما تفاوت آن زمانی آشکار می شود که تمام رشته ها و هسته های پردازنده برای عملیات پردازشی درگیر شوند. پردازنده گرافیکی استفاده شده GeForce GTX 960M انویدیا است. این پردازنده گرافیکی که از خانواده مکسول است، دارای معماری ساخت 28 نانومتری است. ویژگی های این پردازنده گرافیکی شامل رابط حافظه 128 بیتی، فرکانس کاری 1029 تا 1097 مگاهرتز، 4 گیگابایت حافظه از نوع GDDR5 با فرکانس 5000 مگاهرتز، وجود 1870 میلیون ترانزیستور و پشتیبانی از DirectX 12 است. 16 گیگابایت رم از نوع DDR4 با فرکانس کاری 2133 مگاهرتز با قابلیت افزایش تا 32 گیگابایت از دیگر ویژگی های این محصول است. لنوو برای منبع ذخیره سازی از 1 ترابایت هارد با سرعت 5400 دور در دقیقه و یک SSD با ظرفیت 128 گیگابایت بهره برده است. از دیگر موارد قابل ذکر می توان به شبکه بیسیم دو بانده با استاندارد 802.11ac، بلوتوث نسخه 4.0 و وب کم HD اشاره کرد .

صفحه نمایش


لنوو برای Y700 از دو نوع صفحه نمایش IPS با رزولوشن 1080پیکسل و 2160 پیکسل استفاده کرده است. مدلی که ما برای بررسی در اختیار داشتیم با صفحه نمایش 2160×3840 پیکسل بود. لنوو بروی این نمایشگر پوشش ماتی را در نظر گرفته است که تقریباً تمام پنل روبروی دید را پوشش داده است. این نوع ساختار به شیک بودن محصول کمک بسیار کرده است اما با وجود مات بودن، ممکن است در محیط های باز و روشن کمی با دید کم روبرو شوید (پوشش را بهتر است نیمه براق بنامیم). این صفحه نمایش 15.6 اینچی عملکرد مناسبی را در رنگ ها و کنتراست به نمایش می گذارد اما نمی توان کلمه عالی را به آن نسبت داد. با زبان ساده تر بخواهیم بگوییم این نمایشگر برای بازی، وب گردی، تماشای فیلم و کارهای روزمره بسیار مناسب است زیرا رنگ ها را پویا نشان می دهد و حداکثر روشنایی مناسبی هم دارد اما اگر دقت رنگ ها در صفحه نمایش برایتان بسیار مهم است بهتر است یک مانیتور حرفه ای را هم بروی میز کار خود داشته باشید. تماشای فیلم و کارهای مدیا با این نمایشگر بسار جذاب است و از خرید خود بسیار خرسند می شوید. به عنوان آخرین کلام در این بخش باید بگوییم که اگر می خواهید بازی ها را در نهایت جزئیات بازی کنید و با افت فریم هم روبرو نشوید باید رزولوشن یا تنظیمات بازی را بروی 1080 پیکسل تنظیم کنید زیرا پردازنده گرافیکی استفاده شده توان کافی برای بارگذاری بازی های سنگین در رزولوشن 2160 پیکسل ندارد.

صدا


در Y700 می توان سیستم صدای JBL را که نشانش کاملاً خودنمایی می کند را دید. این سیستم صوتی با دو بلندگو 2 وات و یک ساب ووفر 3، توان مناسبی را برای خروجی صدا دارد. کیفیت صدای پخش شده بسیار شفاف و شنیدنی است. ساب ووفر قرار گرفته کامل کننده صدای پخش شده است و دامنه مناسبی را از اصوات می تواند به گوش کاربر برساند. البته وجود این ساب ووفر به این معنا نیست که در صدای پخش شده با باس عمیق روبرو هستیم اما در کل به مجموعه صدا می توان نمره قبولی را داد .

باتری


باتری استفاده شده در Y700 از نوع 4 سلوله لیتیوم یون است که توان 60 وات را داراست. این باتری عملکرد مناسبی را برای این محصول به همراه دارد. در تست های انجام شده این باتری توانست به مدت 11 ساعت حالت آماده به کار، نزدیک 6 ساعت کارهای روزمره (با روشنایی 50 درصد) و 1 ساعت 30 دقیقه در بار کامل پردازنده (با حداکثر روشنایی صفحه نمایش) لپ تاب را سرپا نگه دارد.

لوازم جانبی


لنوو برای خریداران این محصول لوازم جانبی جالبی را در نظر گرفته است. در جعبه Y700 یک درایو نوری اکسترنال، پد ماوس و ماوس قرار گرفته است. تمام این محصولات ساخته خود لنوو هستند و نشان شرکت بروی آنها قرار گرفته است. درایو نوری ارائه شده با پوششی از جنس پلاستیک و ظاهری زیبا، هماهنگی مناسبی را با کل مجموعه داراست. ماوس لیزری موجود با ظاهری عالی و ساختاری ارگونومیک، کاربر را در فعالیت هایی مانند بازی بسیار خوب یاری می کند. این ماوس با 9 دکمه دارای حساسیت 8200DPI است که حساسیت بالایی برای کار حساب می شود. کابل موجود با پوشش نخی با طول 1.8 متر، تعداد 4 وزنه 5 گرمی برای تعادل بهتر ماوس، نورپردازی زیبا و طول عمر 20 میلیون کلیک از ویژگی های این ماوس است. پد ماوس موجود با ابعاد 3×250×350 میلی متر و جنس مناسبی که دارد، حرکت دادن ماوس را به کاری لذت بخش تبدیل کرده است. این پد با طراحی هماهنگ با موس ارائه شده، یکی دیگر از مزیت های این محصول کامل است .
advertising