استاندارد جدید حافظه های HBM معرفی شد

علمی و تکنولوژیرایانه و سخت افزار

- 97/11/01
استاندارد جدید حافظه های HBM معرفی شدانجمن JEDEC به تازگی اعلام کرده است که یک استاندارد جدید را برای تراشه های حافظه منتشر کرده است. استاندارد جدید انجمن JEDEC به حافظه های High Bandwidth Memory، به اختصار HBM، مرتبط است. این استاندارد، JESD235 نام دارد. حافظه های HBM تا کنون در 2 مدل HBM و HBM2 معرفی شده و دارای پهنای باند بسیار بالایی هستند. از این حافظه ها در بخش VRAM گرافیکی، سیستم های سرور، تراشه های مشترک SOC و مواردی از این دست استفاده می گردد. اما با توجه به پیاده سازی پیچیده و البته قیمت به نسبت بالاتر، برای مدتی شاهد کمبود کارت گرافیک های AMD Vega در بازار بودیم.

به هر حال HBM جدید با استاندارد JESD235، از GPU و CPU ها پشتیبانی می کند. JEDC اعلام کرده است که تراشه های جدید حافظه، حتی دارای پهنای باند بیشتری به نسبت گذشته هستند. JESD235B از فناوری گسترده I/O و TSV پشتیبانی کرده و در هر رشته به پهنای باند 24 گیگابایت در ثانیه می رسد که در نهایت شاهد پهنای باند کلی 307 گیگابایت خواهیم بود.

یک رابط حافظه پهناور به وسعت 1024 بیت در این استاندارد مورد استفاده قرار می گیرد که به 8 کانال برای هر پشته ی حافظه تجزیه می گردد. این فناوری می تواند استک های 2 تا 12 TSV را در پهنای باند کامل پشتیبانی کرده و این انعطاف پذیری برای سازندگان به وجود آید که از 1 تا 24 گیگابایت حافظه استفاده نمایند. این بروزرسانی پهنای باند را تا 2.4 گیگابیت در ثانیه گسترش می دهد؛ گزینه ای بهتر به منظور افزایش حافظه های HBM2 بین 12 تا 16 گیگابایت با چگالی کمتر اما حفظ پهنای باند.
advertising