بررسی لپ تاپ B9440U ایسوس در رده لپ تاپ های تجاری

علمی و تکنولوژیرایانه و سخت افزار

- 97/10/25
بررسی لپ تاپ B9440U ایسوس در رده لپ تاپ های تجاریدر سال های اخیر کمپانی ایسوس همواره شرکت کننده ای بسیار قدرتمند در بازار لپ تاپ ها بوده است. از دستگاه های ارزان قیمت با کاربری عمومی گرفته تا لپ تاپ های قدرتمند گیمینگ همگی تحت پرچم این برند روانه بازار شده اند و بازخوردهای عموما مثبتی را نیز از رسانه ها و کاربران دریافت کرده اند. ایسوس همچنین در سال های اخیر همواره جزو تولید کنندگانی با بیشترین آمار فروش لپ تاپ ها در سراسر جهان بوده که نشان می دهد استراتژی داشتن مجموعه ای از محصولات برای هر بودجه و سلیقه ای برای این شرکت به خوبی جواب داده است. ایسوس در حال حاضر هشت خانواده لپ تاپ وارد بازار کرده که عبارت اند از سری های Zenbook، VivoBook، VivoBook Pro، VivoBook S، ROG، کروم بوک ها، لپ تاپ های سری Q و لپ تاپ های سری B که با برند فرعی "ایسوس پرو" شناخته می شوند. لپ تاپ های "ایسوس پرو" همان طور که از نام آنها پیداست دستگاه های قدرتمند و فوق العاده قابل حمل هستند که بیشتر برای کاربری های تجاری و با هدف تبدیل شدن به دستگاهی همه کاره در بخش های مدیریتی و اقتصادی کوچک و متوسط ساخته شده اند. از این میان مدل B9440U به عنوان سبک ترین لپ تاپ 14 اینچی جهان در کلاس لپ تاپ های تجاری شناخته می شود که وارد بازار ایران نیز شده است.

طراحی و پورت ها


همان طور که ایسوس هم عنوان می کند B9440 سبک ترین لپ تاپ 14 اینچی جهان است. این دستگاه با وجود نمایشگری با این ابعاد تنها اندکی بیشتر از 1 کیلوگرم وزن دارد و همین نکته باعث سهولت فراوان در حمل و نقل و جا به جایی آن می شود. اما علاوه بر این ابعاد دستگاه نیز اعداد و ارقام تحسین برانگیزی را در میان می گذارند. B9440 تقریبا 15 میلیمتر در حالت بسته ضخامت دارد و به این ترتیب به راحتی جایی در رده های بالایی جدول الترابوک های نازک به خود اختصاص می دهد. سبک طراحی ایسوس در این مدل نیز به کاهش ابعاد کمک شایانی داشته که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

بدنه دستگاه از یک شاسی فلزی با آلیاژ منیزیوم ساخته شده و استاندارد نظامی ML-STD 810G را نیز کسب کرده است که نشان دهنده مقاومت بدنه در برابر ضربه، فشار و خراشیدگی است. استفاده از این آلیاژ و کسب استاندارد مورد اشاره باعث شده B9440 بیست درصد مقاومت بیشتر در تست فشار و 2 برابر مقاومت بیشتر در تست سقوط از ارتفاع نسبت به مدل های استاندارد از خود به نمایش گذاشته و در تستی مانند باز و بسته کردن لپ تاپ نیز برای 50000 بار عملکرد بی نقص را تضمین نماید.

در دست گرفتن B9440 فورا این حس را که لپ تاپی با کیفیت و مستحکم را در اختیار دارید به شما منتقل خواهد کرد اما نمی توان تجربه استفاده از آن را با لپ تاپ هایی که دارای بدنه داخلی و بیرونی آلومینیومی یا بدنه خارجی پوشیده شده از شیشه هستند (برخی مدل های سری ZenBook) مقایسه کرد. در هر صورت به نظر می رسد برای لپ تاپی با کاربری تجاری، مقاومت بیشتر اولویت بالاتری نسبت به درخشان بودن داشته و با در نظر گرفتن این معیار می توان به B9440 امتیاز قبولی داد.

در قسمت رویی دستگاه به جز لوگوی ایسوس چیز دیگری به چشم نمی خورد. اما در زیر دستگاه می توان شیارهایی را که برای خروج هوا در نظر گرفته شده روی بدنه مشاهده کرد. اسپیکرهای استریو نیز در دو سمت بدنه زیرین قرار گرفته اند و به لطف طراحی لبه دار این قسمت، زمانی که دستگاه روی زمین قرار گرفته باشد هم مانعی برای انتشار صدا نخواهند داشت.

با رسیدن به لبه های کناری دستگاه به بزرگترین علامت های سوال و نقاط ضعف درباره B9440 خواهیم رسید. در سمت راست مطلقا هیچ ورودی، خروجی و کلیدی مشاهده نخواهید کرد. جالب آنکه در سمت راست هم به جز پورت 3.5 میلیمتری هدفون باز هم هیچ اثری از پورت های دیگر، ورودی ها و خروجی ها نیست و تنها دو چراغ کوچک نشان دهنده اتصال دستگاه به باتری و روشن بودن آن هستند.

در حرکتی بسیار عجیب و رادیکال، بدنه در بر گیرنده نمایشگر دستگاه تا کمی پایین تر از قسمتی که صفحه کلید روی آن قرار گرفته امتداد پیدا کرده و آن را قطع می کند. این فاصله تقریبا یک سانتیمتری بیشتر محلی است که دو پورت USB-C در دو طرف برای این دستگاه تعبیه شده است. B9440 تنها دو پورت USB-C دارد و با توجه به عدم وجود درایو نوری، ارتباط آن با دنیای بیرون تنها از طریق همین پورت ها صورت می گیرد. حتی وظیفه شارژ کردن این لپ تاپ نیز بر عهده پورت های USB-C است و خبری از یک سوکت اختصاصی برای این کار نیست.

شاید تصور کنید ایسوس برای آنکه راه حلی در اختیار کاربران قرار دهد به سبک مایکروسافت در تبلت های سرفیس پرو، بر روی Brick شارژر یک پورت USB در نظر گرفته اما این طور نیست. زندگی زمانی سخت تر خواهد شد که بدانید حتی در بسته بندی این محصول هم به جز کابل برق و سیمی که در یک سمت آن اتصال USB-C وجود دارد هیچ تبدیل یا دانگلی برای وصل کردن تجهیزات جانبی به وسیله USB 3.0 (یا هر نسخه دیگری از آن) وجود ندارد. در نتیجه باید حتما برای خرید یک دانگل اقدام کنید.

در نگاه اول این طور به نظر می رسد که ایسوس با حذف پورت های USB 3.0 قدم در راه اپل و مک بوک های جدید این شرکت گذاشته باشد، اما این کمپانی به این سوال پاسخ نمی دهد که چرا یک لپ تاپ ویندوزی با کاربری تجاری نباید حداقل دارای یک پورت USB 3.0 برای انتقال بدون دردسر اطلاعات توسط کاربرانی مانند مهندسین و مدیرانی باشد که فرصت همراه بردن یک دانگل اضافه در همه شرایط را با خود ندارند باشد؟ در هر حال باید گفت عدم وجود پورت های USB استاندارد با وجود ظاهر آینده نگر خود، یک نکته منفی برای B9440 است.

نمایشگر دستگاه در قابی بسیار باریک قرار گرفته که حاشیه های آن تا حد امکان کاهش پیدا کرده اند. باریک شدن حاشیه های نمایشگر در سه طرف از نظر زیبایی شناختی حرکتی بسیار خوب در نظر گرفته می شود اما این بار هم چنین کاری به قیمت حذف شدن دوربین وب کم صورت گرفته است. باز هم باید یادآوری کرد که این لپ تاپ در اصل برای کاربرانی ساخته شده احتمالا برقراری تماس های کاری ویدئویی یکی از کارهای متداول آنهاست. در نتیجه نبودن وب کم هم یک نقطه ضعف دیگر برای B9440 خواهد بود؛ به خصوص آنکه خبری هم از پورت USB استاندارد برای وصل کردن یک وبکم جانبی نیست و به ناچار باید یک پورت از دانگل را برای این کار اشغال کرد. این نمایشگر قابلیت تا شدن تا 180 درجه را نیز دارد که البته از آنجا که پنل به کار رفته لمسی نیست نمی توان کاربرد خاصی برای آن در نظر گرفت.

بر خلاف سایر دستگاه های جدید ایسوس، سنسور اثر انگشت B9440 نه در گوشه تاچ پد، بلکه در گوشه بدنه داخلی لپ تاپ قرار گرفته است. این سنسور به صورت مربعی طراحی نشده و ظاهری مستطیلی و کشیده دارد. اما با این حال از دقت بسیار خوبی برخوردار است و باز کردن قفل دستگاه به کمک سنسور اثر انگشت هرگز کاربر را دچار مشکل نخواهد کرد.

با توجه به بریده شدن بخش بالایی این پنل و اضافه کردن آن به قسمت زیرین نمایشگر، صفحه کلید اندکی پایین تر قرار گرفته و در نتیجه تاچ پد و محل قرار گیری دستان در هنگام تایپ نیز کمی کوچکتر از سایر لپ تاپ های جدید ایسوس هستند که البته شاید چندان به چشم نیاید.

نکته آخر درباره طراحی B9440 نیز یک بار دیگر به لبه یک سانتیمتری زیر نمایشگر باز می گردد. این لبه باعث می شود در هنگام باز کردن لید، لبه بالایی کیبورد اندکی به سمت بالا حرکت کند (تقریبا 7 درجه به گفته ایسوس) که این امر منجر به ایجاد موقعیت بهتر برای دستها در هنگام تایپ کردن خواهد شد.

سخت افزار


ایسوس پیکربندی های مختلفی را برای این مدل در نظر گرفته است اما به نظر می رسد نسخه ای که در بازار ایران به فروش می رسد قدرتمندترین ورژن از B9440 باشد که از پردازنده های Corei7 7500U اینتل با فرکانس کاری بین 2.7 تا 3.5 گیگاهرتز، 4 مگابایت حافظه کش، 16 گیگابایت حافظه رم از نوع DDR3 و 512 گیگابایت فضای ذخیره سازی از نوع SSD استفاده می کند. این پیکربندی باعث شده B9440 در تمامی تست های صورت گرفته نسبت به رقبای خود امتیاز بالاتری را دریافت کند.

عملکرد پردازشی این دستگاه در کاربری های مختلف بسیار خوب ارزیابی می شود. بارگزاری نرم افزارهای تخصصی با سرعت بالایی صورت می گیرد و سرعت بوت شدن دستگاه و آماده به کار شدن دستگاه نیز کمتر از 10 ثانیه است. با این حال تقریبا در هر شرایطی می توان صدای کارکرد فن را شنید. این نکته زمانی که در محیطی ساکت مشغول به کار هستید توجه بیشتری به خود جلب می کند اما نمی توان گفت کار کردن فن ها مساوی با افزایش دمای بیش از حد لپ تاپ است. B9440 بیشتر از دستگاه های دیگری با این مشخصات گرم نمی شود و این نکته برای الترابوکی در این ابعاد نکته ای مثبت به حساب می آید. در مجموع می توان گفت داشتن این مشخصات سخت افزاری یک نکته مثبت برای این لپ تاپ به حساب می آیند. البته هیچکس از یک الترابوک تجاری انتظار اجرای بازی ندارد اما پردازنده قوی، 16 گیگابایت حافظه رم و پردازشگر گرافیکی HD Graphics 620 اینتل از پس هر کاری مانند اجرای نرم افزارهای تخصصی مانند اتوکد و سالیدورک گرفته تا وبگردی و پخش محتوای ویدئویی با کیفیت بالا به راحتی بر می آیند.

نمایشگر


صفحه نمایش B9440 دارای ابعاد 14 اینچ از نوع TFT LCD به صورت مات و با وضوح FHD است. به گفته ایسوس زاویه دید این نمایشگر 178 درجه می باشد. حاشیه های اطراف این نمایشگر به اندازه ای کم در نظر گرفته شده اند که در واقع باید گفت B9440 دستگاهی با صفحه نمایش 14 اینچی در یک شاسی 13 اینچی است. این نکته به قابل حمل بودن دستگاه نیز کمک بسزایی داشته است.

این پنل 103% از طیف رنگی sRGB را تحت پوشش قرار می دهد که می تواند امتیازی بسیار مثبت برای کاربرانی با استفاده های گرافیکی از لپ تاپ به حساب آید؛ اما تست های صورت گرفته نشان می دهند نمره دلتاE این لپ تاپ 6.7 است (در این تست 0 ایده آل ترین حالت می باشد). حداکثر روشنایی صفحه 291 نیت می باشد که نسبت به بعضی از مدل های موجود در بازار عدد کمتری به حساب می آید اما در کارکرد عادی و حتی در محیط های خارجی نیز مشکل خاصی برای استفاده از دستگاه مشاهده نمی شود.

صفحه کلید و تاچ پد


صفحه کلید در سری جدید لپ تاپ های ایسوس جزو نقاط مثبت به حساب می آید و B9440 نیز از این قاعده مستثنا نیست. فاصله حرکت کلیدها 1.5 میلیمتر است که باعث می شود تایپ کردن با این لپ تاپ منجر به خستگی کاربر نشود. ضمن اینکه همان طور که اشاره شد به دلیل طراحی خاص بدنه، صفحه کیبورد تقریبا 7 درجه به سمت کاربر بالا می آید که در قرار گرفتن موقعیت دست ها در هنگام تایپ کمک موثری است. این صفحه کلید علاوه بر نور پس زمینه در برابر قطرات آب نیز مقاوم است. البته نباید انتظار داشته باشید اگر یک لیوان کامل آب روی دستگاه خالی شد هیچ اتفاقی رخ ندهد و بهتر است دستورات ایمنی را برای جلوگیری از آسیب به قطعات داخلی رعایت کنید.

درست همانند بدنه، روی تاچ پد نیز اثری از شیشه نیست. استفاده از شیشه روی تاچ پد در برخی مدل های سری Zenbook باعث سهولت بیشتر در استفاده از آنها می شود اما چنین اتفاقی احتمالا برای افزایش مقاومت دستگاه در B9440 رخ نداده است. با این حال عملکرد تاچ پد دقیق است و مشکلی در اجرای دستورات مشاهده نمی شود. قابلیت های چند لمسی نیز توسط آن پشتیبانی می شوند تا بتوان با کشیدن انگشتان در جهات مختلف برخی از دستورات را در محیط ویندوز اجرایی کرد.

یک نکته جالب دیگر درباره تاچ پد هم امکان تبدیل آن به یک صفحه لمسی است برای نوشتن متن است. با نگه داشتن کلید Fn و زدن دکمه فاصله، پنجره ای در محیط ویندوز باز خواهد شد که برای نوشتن لمسی می توان از آن استفاده کرد و رابط این محیط نیز تاچ پد لپ تاپ است. البته احتمال استفاده از این قابلیت در بین کاربران بسیار پایین خواهد بود اما با این حال ایسوس آن را برای B9440 در نظر گرفته است.

باتری


باتری به کار گرفته شده در این دستگاه 4 سلولی از نوع پلیمر لیتیوم و با ظرفیت 48 وات ساعت می باشد. از آنجا که رابط شارژ کردن لپ تاپ پورت USB-C است از تکنولوژی شارژ سریع نیز در اینجا استفاده شده و می توان تنها در مدت 30 دقیقه میزان باتری دستگاه را از صفر به 50 درصد رساند. انجام تست هایی مانند روشن گذاشتن صفحه و پخش فیلم های با کیفیت برای به دست آوردن ساعت های کارکرد دستگاه روشی منطقی برای دنیای واقعی نیست. در شرایط حقیقی می توان برای یک روز کاری روی عملکرد باتری این دستگاه با کارکرد متوسط (تماشای فیلم، وبگردی، تایپ کردن و مدتی ادیت تصویر با استفاده از نرم افزار فوتوشاپ CC 2016) حساب باز کرد. نتیجه آنکه می توانید در صورت کاملا شارژ بودن دستگاه آن را بدون داشتن کابل شارژر با خود به محل کار ببرید و تا پیش از بازگشتن به خانه در انتهای روز کاری نگران خاموش شدن دستگاه نباشید. نکته ای که باید در صورت خرید این دستگاه در نظر داشته باشید آن است که تنها یکی از دو پورت USB-C امکان شارژ کردن دستگاه را در اختیار شما قرار می دهند.

صدا


لپ تاپ B9440 ایسوس از اسپیکرهای استریو با سیستم اختصاصی SonicMaster که در همکاری با کمپانی مشهور هارمن کاردون طراحی شده است استفاده می کند. همچنین سیستم صوتی این دستگاه توسط هارمن کاردون تنظیم شده و صدایی شفاف و بلند را در اختیار قرار می دهد. برخلاف بسیاری از لپ تاپ های دیگر ایسوس، بلندگوهای B9440 حتی در محیط های شلوغ نیز عملکردی بسیار عالی دارند و نیاز به یک اسپیکر پرتابل جانبی را به کلی از بین می برند.

B9940 همان طور که در ابتدا نیز اشاره شد دستگاهی با هدف استفاده توسط کاربران تجاری و سازمان های کوچک و متوسط است. این دستگاه از سخت افزار خوبی بهره می برد و طراحی آن نیز به گونه ای است که استفاده از آن را در شرایط مختلف و پر ریسک به راحتی امکان پذیر می کند. اما نمی توان برخی نقاط ضعف آن را هم نادیده گرفت. مهم ترین موارد در B9440 در ابتدا نبود پورت های USB استاندارد و همچنین عدم وجود وب کم هستند که وجود نداشتن پورت های USB 3.0 باعث می شود همیشه به همراه داشتن یک داک یا دانگل نیاز داشته باشید. از سویی ایسوس تلاش کرده سخت افزاری قدرتمند را در ابعادی کوچک به کار گیرد که همین نکته باعث عملکرد مداوم فن برای کاهش دما خواهد شد. همه این موارد را باید در کنار قیمت بالای لپ تاپ (تقریبا 6 میلیون تومان) ارزیابی کرد که شرایط رقابت را کمی برای B9440 سخت می کند. با این وجود این محصول یک گزینه ای متفاوت از ایسوس است.
advertising