سلمان فارسی یار ایرانی پیامبر صلی الله علیه و اله و حضرت علی علیه السلام

خواندنیزندگی نامه

- 97/08/27
سلمان فارسی یار ایرانی پیامبر صلی الله علیه و اله و حضرت علی علیه السلامحدود دویست و شانزده یا سیصد و شانزده سال قبل از هجرت، در روستای «جی‏» (از روستاهای اصفهان) فرزندی به دنیا آمد، که نامش را «روزبه‏» گذاشتند و بعدها پیامبر اسلام(ص) او را «سلمان‏» نامید.پدر سلمان «بدخشان کاهن‏» (روحانی زرتشتی) بود و کار همیشگی‏ اش هیزم نهادن بر شعله آتش. با اینکه سلمان در میان خاندان و محیطی زرتشتی دیده به جهان گشود، ولی هرگز در برابر آتش سر فرود نیاورد و به خدای یکتا اعتقاد یافت. سلمان در دوران کودکی مادرش را از دست داد و عمه‏ اش سرپرستی او را به عهده گرفت. و به کمک عمه اش به خاطر تعظیم نکردن به آتش گریخت سرانجام سلمان، در همان آغاز هجرت گمشده ‏اش را یافت و در حالی که برده یک یهودی بود، در محضر رسول خدا(ص) مسلمان شد.

آزادی و نامگذاری سلمان


پیامبر گرامی اسلام(ص) سلمان را به مبلغ چهل نهال خرما و چهل وقیه (هر وقیه معادل چهل درهم)، از مرد یهودی، خرید و آزادش ساخت و نام زیبای «سلمان‏» را بر او نهاد.

تغییر نام، بیانگر آن است


1– برخی از نامهای عصر جاهلیت، شایسته یک مسلمان نیست; 2 – واژه «سلمان‏» از سلامتی و تسلیم گرفته شده است. انتخاب این نام زیبا از سوی پیامبر(ص) نشانه پاکی و سلامت روح سلمان است.
سلمان فارسی یار ایرانی پیامبر صلی الله علیه و اله و حضرت علی علیه السلام

فضیلت های برجسته سلمان فارسی


سلمان، الگوی مسلمان کمال‏ جو، وارسته و خودساخته است و ارزش های متعالی بسیاری در خویش گردآورده بود.
1– نزدیکی به رسول خدا(ص)
سلمان، پس از پذیرفتن اسلام، چنان در راه ایمان و معرفت اسلامی پیش رفت که نزد رسول خدا جایگاهی والا یافت و مورد ستایش معصومان(ع) قرار گرفت.
2– علم سلمان
پیامبر اسلام(ص) فرموده است: «اگر دین در ثریا بود، سلمان به آن دسترسی پیدا می‏کرد
وسعت و عمق آگاهی های سلمان به حدی بود که برای هر کس قابل هضم نیست. یکی از القاب سلمان، «محدث‏» است
ابتکارات سلمان فارسی
حفر خندق در جنگ
ساخت منجنیق
3– عبادت سلمان
آنچه به عبادت سلمان ارزش بیشتری می ‏دهد، علم و آگاهی اوست. چرا که عبادت آگاهانه و پرستش از روی بصیرت از عبادت
4– زهد سلمان
آیات و روایات نشان می‏دهد که «زهد» به معنای حرام ساختن نعمت های الهی بر خود نیست. زهد به معنای عدم دلبستگی به امور مادی است. یکی از مواردی که در تمام زوایای زندگی سلمان، از آغاز تا پایان عمر، دیده می‏شود زهد، پارسایی و بی ‏رغبتی او به دنیاست.سلمان، که پیرو راستین پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) بود، راه آنان را پیش گرفت و حتی وقتی فرماندار مدائن بود، ساده ‏زیستی را رها نکرد.
5– دفاع از حریم ولایت
آنچه در زندگی سلمان، بسیار چشمگیر و جالب است عدم بی‏ تفاوتی اوست. او با هوشیاری و جدیت کامل در صحنه ‏های مختلف حضور داشت و در پیروی از امام ‏حق لحظه ای تردید نکرد.

نقش سلمان در تشیع ایرانیان


یکی از کارهای بسیار مهم سلمان، که بخش اعظم زندگی او را فرا گرفته بود، تلاش پیگیر او در معرفی اسلام ناب و تشیع راستین بعد از رحلت رسول خدا(ص) است. او در این راستا در مدینه جهاد کرد و از هر فرصتی بهره برد. وقتی به مدائن آمد، همین عقیده را دنبال کرد و نقش بسیاری در تشیع ایرانیان داشت.

وفات سلمان محمدی یا سلمان فارسی


سلمان سرانجام، پس از عمری طولانی و بابرکت، در اواخر خلافت عثمان در سال 35ه .ق وفات یافت. حضرت علی(ع) پیکرش را غسل داد، کفن کرد و بر آن نماز گزارد مرقد شریف حضرت سلمان(س) در مدائن، در پنج فرسخی بغداد، نزدیک تاق کسری قرار دارد..
advertising