نقد فیلم زهر به کارگردانی توبی هوپر

مجلهسینما و تلویزیون

- 97/09/08
نقد فیلم زهر  به کارگردانی توبی هوپرزهر یک فیلم در سبک ترسناک به کارگردانی توبی هوپر است که در سال 1981 منتشر شد.

زهر شاید از این منظر که فیلم‌های علمی- تخیلی و توأم با برخورد و حادثه معمولاً در گیشه‌ها جواب می‌دهند، واقعه غیرمنتظره‌ای نباشد و با وجود این «Venom» در ایجاد شگفتی و حس غافلگیری در بینندگان و تبدیل این حس به وسیله‌ای برای قبضه کردن گیشه‌ها در بسیاری از نقاط جهان، به درجات بسیار بالایی رسیده است در فیلمی که تام هاردی و میشل ویلیامز بازیگران نقش اول آن به شمار می‌آیند، ریزاحمد بازیگر ۳۶ ساله پاکستانی الاصل‌زاده و تبعه و ساکن بریتانیا اگر با این هنرپیشه‌ها همپایی نکند، دست‌کمی هم از آنها ندارد.

او در کار تولید موسیقی و فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی نیز فعال بوده و در یک هالیوود سرشار از تبعیض‌ها و تعرض‌ها و ناسپاسی‌ها معمولاً خویشتنداری و حفظ ادب را از یاد نبرده‌ است. در عین‌ حال او در «زهر» ایفاگر نقش یک مرد میلیاردر درگیر در کارهای بزرگ صنعتی به‌نام کارلتون دریک است و وقتی کاراکتر تام هاردی که همانا دی بروک یا «زهر»ی است که سم وار به جان خلافکاران بزرگ می‌افتد، دست او را رو و وی را متهم به پایه‌گذاری مرگ هزاران انسان از طریق تأمین سلاح‌های کشتار وسیع و ادوات مختلف تخریب‌کننده می‌کند، چهره‌اش به‌گونه‌ای تغییر می‌یابد که تشخیص واقعیت از گمان به‌کاری بسیار سخت تبدیل می‌شود.

تشخیص واقعیت شاید همان رویکردی باشد که روبن فله‌شر در مقام کارگردان و جف پینکر، اسکات روزنبرگ و کلی مارسل به‌عنوان سناریست به‌دنبال آن بوده و آن را در قالب کاراکتر کارلتون دریک ترسیم و ارائه کرده‌اند. مدت‌ها بعد از ساخت فیلم و دو‌ماه و نیم بعد از اکران آن ریزاحمد می‌گوید: من به این کاراکتر به‌چشم یک موجود منفی صرف نگاه نمی‌کنم و برعکس او مردی متمرکز بر کار و حرفه‌اش و کسی است که به سرنوشت صنایع و فرجام‌کار انسان‌ها توجه جدی دارد. شاید بتوان او را آدمی چند وجهی دانست ولی وی آن قدر هم که داستان فیلم گواهی می‌دهد مخدوش و بد طینت نیست.

بازیگران فیلم زهر


کلاوس کینسکی،الیور رید،نیکول ویلیامسون،سارا مایلز،استرلینگ هایدن،سوزان جورج،مایکل گاف،ادوارد هاردویک
advertising