جوایز مسابقه برنده باش توسط آیت الله مکارم شیرازی حرام اعلام شد

مجلهسینما و تلویزیون

- 98/02/03
جوایز مسابقه برنده باش توسط آیت الله مکارم شیرازی حرام اعلام شدمسابقه برنده باش از جمله برنامه های جذاب تلویزیون است که با اجرای رضا گلزار توانسته مخاطبان زیادی را به خود جلب کند. این برنامه که با هدف افزایش سطح اطلاعات عمومی جامعه و کتابخوانی ساخته شده است اخیرا توسط آیت الله مکارم شیرازی مورد انتقاد قرار گرفته است.
به تازگی یکی از خبرگزاری ها نامه ای را به ایشان ارسال نمودع و در مورد جوایز این مسابقه سوالاتی کرده است.
این برنامه حالا با انتقاد آیت الله مکارم شیرازی مرجع تقلید روبه‌رو شده است. پیش از این هم بعضی مراجع تقلید در مواردی از تبدیل تلویزیون به کازینو با نظرسنجی‌های ستاره مربعی‌اش انتقاد کرده بودند و همین موضوع دلیلی برای تعطیلی این نظرسنجی‌ها و تمام تبلیغات ارزش افزوده در تلویزیون شد آیت‌الله مکارم شیرازی درباره جوایز مسابقه «برنده باش» استفتاء شده و این مرجع تقلید جوایز این مسابقه را حرام اعلام کرده است.

سوال مطرح شده در این نامه این است: «مسابقه‌ای حضوری با عنوان "مسابقه بزرگ برنده‌باش" از طریق شبکه سه سیمای جمهوری اسلامی ایران در حال اجرا و پخش است که به شرکت‌کنندگان در این مسابقه به ازای پاسخ صحیح به هر سوال، مبلغ قابل توجهی به صورت پلکانی(تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان) اعطا می‌کند که با کمک مجری برنامه و فرصت‌هایی که در اختیار هر شرکت‌کننده قرار می‌گیرد، مبلغ جایزه غالباً از ۵ میلیون تومان کمتر نیست. شرط حضور در این برنامه خرید سوال و پاسخ درست به آن‌ها از طریق اپلیکیشن مخصوص است و در صورت درست بودن جواب‌ها، در یک رقابت فشرده، ۴ نفر به مسابقه حضوری دعوت خواهند شد.

آیا برگزاری این نوع مسابقات جایز است؟
آیا شرکت در این نوع مسابقات جایز است؟
آیا شرکت کننده، مالک شرعی جایزه خواهد شد؟»
و پاسخ این مرجع تقلید که با خودکار زیر آن نوشته شده این است: «این کار قمار است و کسانی که شرکت می‌کنند مالک جوایز نمی‌شوند.»

در پی این مساله و حواشی ایجاد شده روابط عمومی این برنامه اطلاعیه‌ای را منتشر کرد که در ادامه این اطلاعیه را می خوانید:.
متن این اطلاعیه به این شرح است: «در پی انتشار استفتاتی پیرامون مسابقه «برنده باش» به اطلاع می‌رساند فرض مطرح شده در سوال استفتاء کامل نیست و طبیعتاً فرض ناکامل، جایگاه سوال را مخدوش می سازد.»
advertising